Het gaat juist prima met modelvliegvelden in CTRs, om precies de reden die ik hierboven al aangaf. Er zijn hele duidelijke en harde afspraken gemaakt over waar in de ruimte de ene partij zich mag bevinden en waar de andere partij.
Op de Regte Heide, nabij Tilburg, zit (zat?) een zweefmodelvliegclub, in de CTR van EHGR, en daar werd toen ik er nog kwam met modellen (spanwijdte >2m) gevlogen op hoogtes waarbij je het model nauwelijk nog kon zien. En dat waren echt geen enkelingen, maar daar gaat het hier niet om. Gekken heb je overal.
Waar het hier om gaat, is recreatief boven een park of meer vliegen, op maximaal 100ft hoogte. Een beetje als een kind met een vlieger, zullen we maar zeggen (ja, ik had vroeger zo'n lang touw). Ook buiten de bebouwde kom heeft VFR verkeer onder de 500ft niets te zoeken.
Common sense geeft mij in dat een verticale separatie van 400ft bij afwezigheid van ander vliegverkeer meer dan voldoende is.
In Brabant gaat het voornamelijk om militair verkeer en dat heeft wat meer vrijheden in hun operatie dan civiel verkeer. Dat houdt meteen ook in dat het overige (civiele) verkeer wat meer beperkingen heeft, natuurlijk - anders gaat het een keer mis. Je kunt er bijvoorbeeld best vaak Chinooks op boomtophoogte tegenkomen, om maar eens wat te noemen.
Dat maakt de regelgeving alleen maar krommer: In GLV-IX Maas/Waal low flying area sfc-150ft agl, is het letterlijk levensgevaarlijk om met drones te vliegen. De Chinooks vliegen daar inderdaad op boomtophoogte. Maar op de kaart is dat gebied aangegeven met 'beperkt toegestaan'. Terwijl het grootste deel van de CTRs, buiten de ATZ tot 100ft geen enkel gevaar oplevert, maar wel verboden is.
Maar dat is niet de discussie die ik in deze draad wilde voeren.
Om ook maar eens de analogie met het wegverkeer te gebruiken: We hebben met z'n allen afgesproken dat op snelwegen een maximum snelheid geldt. Als jij wat hover testjes tot max 10 meter wilt doen, dan lijkt dat een beetje op 110 gaan rijden waar 100 is toegestaan.
De discussie van deze draad is: Is Volkswagen de auto die ik een paar maanden geleden zonder beperkingen kocht, aan het retrofitten met een begrenzer, die voorkomt dat mijn auto harder kan dan de snelheidslimiet? (niet dat ik een Volkswagen rijd, overigens).