Keuze hulp

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Innocent

New Member
Lid geworden
7 nov 2022
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Locatie
Nederland
Hi allen,

Ik ben sinds kort ook in de drone hobby gestapt en ben helemaal fan.
Heb zelf een mini 3 die ik al gecrashed heb en op heb kunnen sturen.

Voordat ik die kocht echter heb ik ook overwogen om de FPV drone te kopen, uiteindelijk niet gedaan omdat de mini 3 waarschijnlijk wat beginner vriendelijker is.
Echter kriebelt het hele FPV vliegen nog steeds heel erg.
Heb al talloze filmpjes gekeken over controllers, goggles, zelf drones bouwen, radio protocollen, etc.

Voordat ik ga beginnen met zelf een drone bouwen of een bind 'n fly koop wil ik eerst een controller kopen en oefenen in een simulator.
Hierbij overweeg ik:
- TBS Tango 2 (vanwege Crossfire, reviews, uiterlijk en compatibiliteit met simulatoren)
- Velocidrone (Volgens mij meest allround simulator en t.o.v. Liftoff meer lifelike?)

Ik sta open voor andere suggesties hierop.

Maar hetgeen wat ik het moeilijkst te bepalen vind zijn de goggles die daarna evt. gekocht gaan worden.
Wederom veel filmpjes gekeken en eigenlijk erop uitgekomen dat het moet worden:
- Fatshark HDO2
- DJI FPV V2 (de oude, niet de Avata goggles)
-Orqa FPV One Pilot

De lastigheid hiertussen zit hem in het feit dat ik niet echt een plek kan vinden waar ik deze zou kunnen testen om te zien welke FOV ik fijn vind.
Aangezien ik nog nooit FPV gevlogen heb zou dit ook in mijn voordeel kunnen werken omdat ik nooit anders gewend ben.
Tevens wil ik beginnen met een analog setup en evt. ooit over naar digital als ik er meer geld aan uit zou willen geven.

De HDO2 lijken qua specs prima, alleen de DVR zou matig zijn en ze zijn ondertussen al wat ouder.
DJI FPV lijken ook erg goed maar ik vraag me af hoe goed de analog module het erop zou doen.
de Orqa's zijn nieuw en lijken ook goed in alles alleen hier vraag ik me af of de FOV te klein is of dat ik daar toch wel aan wen?
 
Dag,

als je nog moet starten met de hobby zou ik je toch echt aanraden om digitaal te gaan. Ik heb al mijn drones met een dji/caddx vista uitgerust. Als je tegenwoordig een goede analoge vtx met camera koopt ben je maar een paar tientjes goedkoper dan met dji. Ook walksnail wint snel aan populariteit en voor zover ik heb gezien tot nu doet deze niet meer onder voor dji.

De tango 2 is voogens mij wel een goede controller. Je moet alleen houden van het gamestyle formaat. Ik persoonlijk gebruik de radiomaster tx16 juist omdat die een stuk groter is en ik het gevoel heb hierdoor meer controle te hebben.

mijn advies is om op youtube joshua bardwell te zoeken en zijn filmpjes te bekijken. Over bijna elk aspect en detail van de hobby heeft hij wel een goede duidelijke video gemaakt. Andere zoektermen zijn oscar liang, nurk, btgrinder, rotor riot, ken heron, headmazta, albert kim etc etc.

kijk ook eens rond op faceboek. Er zijn veel groepen daar voor fpv. Ook een aantal verkoophoeken waar je wat goedkoper spul kan vinden. Sowieso kan je daar om hulp vragen als je iets niet snapt.

verder nog enkel waarschuwingen.
1. lipo’s zijn gevaarlijk. Investeer in een goede lader en lipo safety bags of een munitie kist. Als je ze goed behandeld valt t risico mee en kunnen ze ook lang mee gaan. Onderschat dit niet want je kan je huis af branden. Ik zie talloze voorbeelden langskomen dat t fout is gegaan of maar net goed.

2. fpv heeft een steile leercurve. In het begin zie je door de bomen het bos niet meer en het besturen van een fpv quad is totaal anders dan een mini of mavic. Er zit geen stabilisatie op en zeker als je bijvoorbeeld een 5” quad hebt raak je snel de controle kwijt. Uiteindelijke zijn het vliegen bakstenen met enorm snel draaiende messen. oefen op de sim en ga op zoek naar lekken waar je geen schade doet als je de controle kwijt raakt. Een voetbal veld is een mooi startpunt bijvoorbeeld.


3.mischien wel de belangrijkste waarschuwing. Weet waar je aan begint. Fpv is verslavend. In andrhalf jaar tijd hebben ik en mijn vrouw al 12 quadcopters verzameld en je blijft geld uitgeven aan reparaties. Want hoe goed je ok bent je de vraag is niet of maar wanneer en hoe hard je crashed.

mocht je ergens niet uitkomen ben je altijd welkom om t hier te vragen natuurlijk. Welkom in de hobbie, doe voorzichtig en heb vooral veel plezier
 
  • Leuk
Waarderingen: Innocent
Hi GPT,

Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord!

Voor de controller heb ik expres gekozen voor een gamestyle controller. Ik heb alleen ervaring daarmee dus het leek me een logische keuze t.o.v een grotere.
Ik heb inderdaad al heel veel op youtube gekeken waaronder Joshua Bardwell. Super fijne en gedetailleerde filmpjes.

De lipo's heb ik nog niet echt aandacht gegeven. Heb wel begrepen dat het gevoelige dingen zijn m.b.t. hoe ver je ze wil leeg laten raken, hoe je ze meeneemt, storage charge, etc. Etc. Hier ga ik me in verdiepen het moment dat ik echt een drone wil gaan kopen/vliegen.

Ik ga inderdaad eerst eens een paar uren in een simulator spenderen en daarna op open vlaktes oefenen.

Ook ben ik me er van bewust geworden dat het een dure hobby is, geen zorgen ik had al verwacht dat ik veel zal moeten gaan vervangen en er mogelijk ook 10 wil hebben hahaha.

Ik moet zeggen dat ik je opmerking van digital over analog een beetje moeilijk te accepteren vond maar na meer, en vooral veel recente filmpjes te hebben gekeken moet ik toegeven dat de meeste Youtubers in ieder geval toch vaker digital lijken te vliegen.
In eerste instantie leek het me een goed idee om goedkoop te beginnen aangezien ik vaak zal crashen, maar ja. Geld kost het toch wel.
Om deze reden ben ik me toch meer gaan focussen op digital.

Hierdoor kom ik denk ik toch uit op de DJI V2's aangezien deze erg goed zouden zijn met WTFOS en er is een groot draagvlak wat betreft aftermarket producten.

Toch heeft al het onderzoek me een nieuwe vraag gegeven.

ELRS over Crossfire?
Als ik kijk naar bind 'n fly drones (nazgul) lijken zij eigenlijk al te sturen op ELRS. Is dit een wijze keuze in de huidige dag en tijd? Ik zag dat ze ook pakketten verkopen van rond de 1000 euro met een drone, goggles en remote. Ik moet zeggen dat dit erg interessant klinkt.
Iemand ervaring hiermee die ze zouden willen delen?

En nogmaals bedankt voor het uitgebreide antwoord!
 
Op dit moment is de voornaamste keuze inderdaad crossfir een elrs. Beide zijn gewoon goed. Je video signaal is allang weg voor je besturing slecht word.
Ikzelf vlieg crossfire maar dat is omdat er nog geen elrs was toen ik begon.
Elrs is volgens mij opensource en er zijn veel fabrikanten die dit dus ook op de markt brengen. In de verschillende discussie groepen zie ik wel nog vaak problemen langs komen maar dat zal ook zijn omdat het nu een van de meest gebruikte protocollen is. Dan gaan automatisch de problemen ook daarover natuurlijk. Crosfire in mijn ervaring werkt gewoon altijd, maar elrs heeft als voordeel dat je, voornamelijk voor tinywhoops en microquads, je een interne antennne kan gebruiken. Scheelt gewicht en een ding minder dat kapot kan. De meeste bind and fly quads worden geleverd met een keuze tussen beide protocollen.
Voordeel met je tango en crosfire is dat je geen extra module op je zender nodig hebt natuurlijk.

wat betreft digitaal is er nog steeds een gorte tweedeling. Het heeft wat meer latency maar dat merk je pas als je gaat racen of heel erg goed in freestyle wordt. Grote voordeel is dat je geen gedoe meer hebt met het juiste kanaal zoeken, zeker als je met meerdere mensen tegelijk vliegt. Tenzij er een analoge vlieger bij is. Analoge vliegers zullen beweren dat je niet tegelijk kan vliegen met digitaal maar dat is ook onzin. Alleen moet je dan wel even zorgen dat de gebruikte kanalen ver genoeg van elkaar liggen in de frequentie band en je niet op full power uitzend. Maar dat moeten analoge vliegers onderling ook.
verder zie je met digitaal beeld veel meer details zoals takjes en waslijnen etc etc. Ik kan op mijn gemak rustig door vrij dicht struikgewas heen vliegen terwijl je met analoog dikke takken amper op tijd ziet.
qua kosten door crashen maakt het weinig uit. Wat dan voornamelijk kapot gaat zijn je cam, motoren antennes gopro’s, lipo’s, propellors en t frame. ik heb nog geen kapotte dji module gehad na een crash.

ik lees dat je je orienteerd op de iflight nazgul. Een prima drone en ik zou voor de 6s versie kiezen. De lipos zijn iets duurder maar je flighttime is langer en je merkt amper dat je minder power hebt als de lipo bijna leeg is. Reken er wel op dat het een beest is. Ik heb op mijn gps iets boven de 180 km/h gehaald met de mijne ( ik heb er 2) maar je zou hem iets kunnen temmen in t begin door een throtle cap in te stellen in betaflight (voldoende tutorials op youtube hiervoor)
je zult ook overal het advies krijgen om geen bnf te kopen maar er zelf een te bouwen. Daar valt wel iets voor te zeggen om eerlijk te zijn. Op die manier wordt je gedwongen om je meer te verdiepen in de verschillende onderdelen en ben je ook niet bang om aan een reparatie of verbetering te beginnen. Maar het maakt de leercurve nog wel veel zwaarder. Als je gewoon snel de lucht in wil is een bnf als de nazgul een prima keuze. Maar ben je een beetje technisch aangelegt en niet bang om een soldeerbout vast te pakken zou ik er zelf een maken. in dat laatste geval is het ook een groot voordeel als je beschikking hebt tot een 3d printer of iemand in je buurt dat kan. Als je in t oosten van t land woont wil ik je daar ook best bij helpen.

het wordt nu trouwens winter en op de meeste vliegplekken wordt niet niet meer echt droog. Fpv quads zijn ontworpen om veel te weerstaan maar vocht kunnen ze niet goed tegen. Ook daar kan je wat aan doen door je electronica te coaten met conformal caoting. Een soort nagellak waardoor er geen kortsluiting meer kan ontstaan. Maar daarvoor moet je een eventuele bnf dus wel weer uit elkaar halen. Of gewoon bij water uit te buurt blijven. En onderschat dat niet, quads vinden water beter dan een wiggelroede of kameel. Het drinkbakje van de kat is al gevaarlijk……
 
Laatst bewerkt: