KLM-piloot maakt melding van drone op 600m hoogte boven Katwijk

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.324
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Een piloot van een KLM toestel heeft op woensdag 17 april bij de luchtverkeersleiding melding gemaakt van een drone die op een hoogte van 600 meter boven de Katwijkse uitwatering vloog. De luchtverkeersleiding maakte direct melding van het voorval bij de Landelijke Eenheid. Een team van politie Katwijk ging direct poolshoogte nemen bij de opgegeven locatie, maar er kon niemand worden aangehouden.

Lees verder
 
Het blijft toch wel erg ongeloofwaardig .....
Als piloot vraag ik mij steeds weer af wat voor ogen deze collega’s hebben. Op 600 mtr hoogte heb je toch gauw nog een snelheid van 300 km/uur en dan nog drones kunnen zien ..... Ik kan niet echt naar beneden kijken vanuit mijn stoel. Dus kijkt hij mogelijk met tegenlicht.
Een vogel zien vliegen vanuit een rijdende auto met 100 km/uur .....
Het lijkt mij voor de drone wereld beter om dit soort berichten te mijden.
 
Een vogel zien vliegen vanuit een rijdende auto met 100 km/uur .....
Als je dat niet ziet, zit ik niet graag naast je in de auto. ;)
Maar los van je voorbeeld heb ik ook mijn bedenkingen bij het bericht.
 
Ik kan je uit ervaring vertellen dat als je je rot schrikt van een vogel die bijna op de cockpitruit zit, dat je dan door de adrenaline zo ongeveer de stippen op de buik van een merel kunt tellen.
Het hangt dus helemaal af van hoe dicht bij die drone vliegt en inderdaad of die op dezelfde hoogte vliegt. Vliegt ie lager, dan zie je m bijna niet tegen de achtergrond van de aarde. Vliegt ie op gelijke hoogte of hoger, dan zie je m best goed, tegen de achtergrond van de lucht (tenzij het een druilerig grijze dag is, dan "lost ineens alles op"). En zeker een phantom achtige drone heeft een karakteristiek profiel. Dat verwar je niet gauw met, bijvoorbeeld, een plastic tas.
Of deze piloot een drone zag weet ik natuurlijk niet. Ik was er zelf niet bij. Ik weet wel dat hij daar zelf van overtuigd was, anders zou hij het niet melden bij luchtverkeersleiding, maar pas achteraf een formuliertje invullen, of zelfs dat niet eens.
 
Ik begrijp het goed, ook ik heb wel eens een gans / zwaan langs mijn raam zien komen. Je schrikt je rot en probeert te ontwijken (kansloos). Je gokt op het ca. 135 graden raam en het afketsen daarop. Gelukkig altijd goed gegaan.
Ook al zou ik twijfelen aan de aanwezigheid van een Drone, ik zou dan nog niet een CF invullen. Naar buiten brengen triggert griezels om ook even “roem” te hebben.
Goed, het is mijn mening.