Kosten ROC theorie en ROC Light

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
PPL is niet RPA-L. Is Private Pilot's License (sportvliegtuigen brevet; zèlf de lucht in :cool:).
Dat is mijn referentiekader, bij gebrek aan ervaring in de dronewereld.

Die twee jaar gelden voor PPL theorie naar praktijk. Omdat ze zoiets bij IL&T / EASA verzonnen hebben voor PPL, vermoed ik (bij gebrek aan inhoudelijke kennis over dronewetgeving) dat ze eenzelfde iets ook voor dronebrevetten verzonnen zullen hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Made by Drones
Voor zover ik het weet moet je rekening houden met het volgende
  • BvI, Bewijs van Inschrijving Drone (bij ILENT, 73 Euro)
  • BvL, Ontheffing Bewijs van Luchtvaardigheid (bij ILENT, 63 Euro)
  • Ontheffing RPA-L (bij ILENT, gratis)
  • Zakelijke WA Verzekering (300-500 Euro per jaar)
  • Theorie Examen RPAS-Light (250 Euro, in sept 2016 in prijs verlaagd door KEI)
  • Vergunning Remote Operator Certificate-Light (ILENT, 234 Euro)
TOTAAL: 620 Euro plus de WA verzekering kosten ad 300-500 Euro, Totaal grofweg 1000 Euro.
Daar kan nog e.e.a. bij komen:
  • Je kan optioneel bij een aantal firma's theorie opleiding en een praktijk/opleiding doen, tegen een meerprijs
  • Ik hoor geruchten dat je ook een brandplaatje met PH-Nr moet kopen/monteren, kosten grofweg 60 Euro
Een positieve uitslag van het totale theorie examen is 24 maanden geldig (volgens het examen reglement van KEI). Geen idee of je na 2 jaar gevlogen te hebben weer opnieuw examen moet doen, dat zou wel een domper zijn.

Als je een drone van minder dan 1 kilo gebruikt dan hoef je geen theorie examen te doen voor zakelijke vluchten (volgens het examen reglement van KEI).
 
  • Leuk
Waarderingen: Made by Drones
Voor zover ik het weet moet je rekening houden met het volgende
  • ...
  • Ik hoor geruchten dat je ook een brandplaatje met PH-Nr moet kopen/monteren, kosten grofweg 60 Euro
Een positieve uitslag van het totale theorie examen is 24 maanden geldig (volgens het examen reglement van KEI). Geen idee of je na 2 jaar gevlogen te hebben weer opnieuw examen moet doen, dat zou wel een domper zijn.
...

Een brandplaatje is inderdaad verplicht (anders heeft het inschrijven geen zin) en wanneer je eenmaal je vergunning ROC-light hebt gekregen, dan doet de vervaldatum theorie er niet meer toe. Dus binnen twee jaar na theorie je vergunning binnen zien te hebben door alle andere benodigdheden te regelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Made by Drones
Had zelf dit op gezocht en het is afhankelijk of je nog een opleiding doet idd. Zie foto.
Is het examen te doen of moet je er wel even voor gaan zitten.
 

Bijlagen

  • 20160924_083256.jpg
    20160924_083256.jpg
    618,2 KB · Weergaven: 13
  • Leuk
Waarderingen: Rediwed
Een brandplaatje is inderdaad verplicht (anders heeft het inschrijven geen zin) en wanneer je eenmaal je vergunning ROC-light hebt gekregen, dan doet de vervaldatum theorie er niet meer toe. Dus binnen twee jaar na theorie je vergunning binnen zien te hebben door alle andere benodigdheden te regelen.
Ik zag dat een brandplaatje maar 13,50 Euro per stuk kost op dog-tag.nl. je hebt er tenminste twee nodig (1 op de drone en 1 op de controller). Een derde op de koffer is wellicht geen slecht idee.
 
Toen ik enkele maanden terug met abn amro verzekeringen contact had opgenomen was dit niet verplicht. Plus was de maandpremie tussen de 25 en 35 euro
Je moet ook een speciale verzekering hebben met hufterproef ofzoiets. Zijn er maar een paar die dat afgeven!! Het is niet zomaar een aansprakelijkheid verzekering.
 
Je moet ook een speciale verzekering hebben met hufterproef ofzoiets. Zijn er maar een paar die dat afgeven!! Het is niet zomaar een aansprakelijkheid verzekering.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met hufter proof, maar het ging in ieder geval niet om een aansprakelijkheidsverzekering alleen. Het was inclusief verzekering van schade aan de drone zelf en nog wat andere zaken. Nu kan het natuurlijk zijn dat ze onlangs van mening zijn veranderd. Daar het wel even geleden was dat ik had gebeld.
 
Ik weet niet precies wat je bedoelt met hufter proof, maar het ging in ieder geval niet om een aansprakelijkheidsverzekering alleen. Het was inclusief verzekering van schade aan de drone zelf en nog wat andere zaken. Nu kan het natuurlijk zijn dat ze onlangs van mening zijn veranderd. Daar het wel even geleden was dat ik had gebeld.
Met hufter proof wordt waarschijnlijk ook dekking tegen kaping en dekking voor schade aan derden bedoeld. Ergo: Europese Verordening 785/2004
 
Inderdaad verzekering moet kaping en molest dekken, zie hier deze tabel.
 

Bijlagen

  • ROC en ROC-light.5a_tcm334-376565.jpg
    ROC en ROC-light.5a_tcm334-376565.jpg
    473,9 KB · Weergaven: 15