Kosten ROC theorie en ROC Light

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Made by Drones

New Member
Lid geworden
16 sep 2016
Berichten
9
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
42
Locatie
Heino
Hallo allemaal,

Ben mij aan het afvragen of ik een brevet wil halen en of ik de investering het waard vind en wat ik dan het beste kan doen en dit kost. Wellicht is er iemand die dit reeds heeft uitgevoerd.

Wat kost het om de theorie van de ROC te doen en hiermee krijg je vrijstelling voor de ROC Light en dan professioneel onder de ROC light te vliegen. Met alles wat je hiervoor nodig bent, zoals het brandplaatje, verzekering en de rest. En wat kost het als je dit doet onder de ROC Light. Alles natuurlijk afhankelijk van kennis en kunde.

Is er tevens ook een soort proef theorie examen online?

En is de theorie van ROC moeilijker dan die voor de ROC Light? Want met theorie ROC kun je later altijd verder en met die andere niet.

Tevens verdien je je investering terug als je gewoon af en toe een betaalde foto/ video gaat maken?

Alvast bedankt.

Gr Mark
 
Een "normale" ROC brevet kost vele malen eer geld dan een ROC-Light vergunning. Volgens mij verschilt het zo'n 9650 euro. Als je "af en toe" wilt gaan vliegen voor geld kun je beter geen 10.000 euro investeren in zo'n opleidingstraject. Wellicht kan je dan beter beginnen met het ROC-Light brevet en later kijken naar uitbreiden tot een volle ROC certificering.
 
ROC-Light is voor mensen bedoeld die voor binnen hun baan af en toe een drone willen gebruiken en voor mensen die af ten toe vluchten willen doen waarmee (of met hetgeen dat daar uit voorkomt) een zakelijk doel willen dienen. Zij mogen (en moeten) minder dan de pro's die een volledige ROC vergunning hebben.

Voor een ROC-Light heb je een zakelijke WA verzekering nodig (300-500 euro per jaar), je moet theorie examen doen (250 Euro) en je moet ROC-Light aanvragen (incl. drone registratie en ILENT ontheffingen: 360 Euro). Je doet er ook verstandig aan om ook een training te volgen (kosten afhankelijk van opleidingsinstelling). Al met al ben je snel 1500 Euro aan opleiding en papier werk kwijt voor een ROC-Light. Voor een volledig ROC ben je al snel 10.000 Euro kwijt.
  • Er is (nog) geen on-line oefen examen voor ROC-Light. KEI heeft alleen een geprinte syllabus met trainingsmateriaal.
  • Bij een ROC-Light heb je volgens mij geen brandplaatje nodig (kan me echter vergissen).
  • De theorie vragen van ROC zijn vele malen complexer als die van ROC-Light. ROC opleiding duurt ook maanden i.p.v. een paar avonden voor een ROC-Light.
 
  • Bij een ROC-Light heb je volgens mij geen brandplaatje nodig (kan me echter vergissen).
  • De theorie vragen van ROC zijn vele malen complexer als die van ROC-Light. ROC opleiding duurt ook maanden i.p.v. een paar avonden voor een ROC-Light.
Twee kleine correcties: drones die onder de minidrone-regeling worden gevlogen moeten wel degelijk voorzien zijn van een brandplaatje, het toestel moet immers ingeschreven worden in het luchtvaartuigregister (kosten: 73 euro) en krijgt daarna een PH-nummer dat samen met de contactgegevens van de operator op het toestel aangebracht moet worden. Hoe dat registreren in z'n werk gaat lees je hier: Hoe registreer ik mijn drone in het luchtvaartuigregister?

Wat betreft de 'opleiding ROC', die bestaat niet: het is een opleiding voor het RPA-L, en zo zwaar/langdurig is die nu ook weer niet: drie dagen theorie (in het geval van het NLR) en een theorie-examen, gevolgd door een x-aantal praktijklessen (afhankelijk van je ervaring) en een praktijkexamen. Meer informatie over deze opleiding lees je in deze artikelenreeks: So you wanna be a drone pilot, part 3: praktijktraining- en examen
 
@wdejager, dus het kostenplaatje klopt wel?
Ja, Jeroen geeft een aardig compleet overzicht van de kosten, en dan komt er dus nog die 73 euro voor de registratie in het luchtvaartuigregister bij. Al met al zit je inderdaad snel op zo'n 1500 euro voor het ROC-light, zonder de drone dan.
 
Ja, Jeroen geeft een aardig compleet overzicht van de kosten, en dan komt er dus nog die 73 euro voor de registratie in het luchtvaartuigregister bij. Al met al zit je inderdaad snel op zo'n 1500 euro voor het ROC-light, zonder de drone dan.
Dus los van het theorie examen (a 250 euro) ben je ook nog geld kwijt voor de registratie zelf? De verzekeringskosten zijn natuurlijk logisch, en kunnen maandelijks voldaan worden (25-40 euro p/m).

Weet je of het mogelijk is om bijvoorbeeld eerst het theorie examen af te legen, en vervolgens (bijvoorbeel 1-2 maanden later) de leges aan ilent e.d. te voldoen?
 
@Rediwed Ik denk het niet, maar wil dat morgen wel even nagaan.
Voor de complete registratie van het ROC light is dit certificaat een onderdeel van de aanvraag. Naast een bewijs van inschrijving van de RPA in het luchtvaartregister enz. Dus een aparte registratie bij IL&T is niet mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Dit is duidelijk, dank jullie wel! Maar, is het mogelijk om het KEI theorie examen veel eerder te behalen voor het betalen van de leges aan ILENT? Als student kan ik opzich wel 3x los ~300 uitgeven, maar in een keer 900 (of dus rond de 600?) uitgeven wordt heel lastig.
 
Je hoeft niet alles tegelijk te doen. Probleem is dat je pas zakelijk mag vliegen als je alles hebt geregeld. Je kan dus net zo goed eerst een paar maanden sparen en dan alles tegelijk doen.
 
Tussen PPL theorie en praktijk mag maximaal 2 jaar zitten. Iets dergelijks zal ook wel voor ROC-light theorie en praktijk bedacht zijn, toch? Een soort houdbaarheidsdatum op je theorie certificaat? Daar lijkt me een termijn van 1 jaar meer op zijn plaats, vergelijkbaar met auto-theorie certificaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rediwed
A: hebben de profs hier zich ingeschreven bij de KVK als zelfstandige?
B: Zo ja, kan je dan je btw terugvorderen bij de belasting van je roc light, registraties etc?
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric-Jan
A: hebben de profs hier zich ingeschreven bij de KVK als zelfstandige?
B: Zo ja, kan je dan je btw terugvorderen bij de belasting van je roc light, registraties etc?
Dat is een goede vraag. In theorie kan dit wel. Nu moet je je dan wel eerst inschrijven bij de kvk als bedrijf en later deze kosten op het bedrijf boeken. Ik neem aan dat dit gewoon kan, daar een roc light certificaat niet verplicht is voor het hebben van een (generiek) bedrijf.

@profs, correct me if I'm wrong!
 
Een "normale" ROC brevet kost vele malen eer geld dan een ROC-Light vergunning. Volgens mij verschilt het zo'n 9650 euro. Als je "af en toe" wilt gaan vliegen voor geld kun je beter geen 10.000 euro investeren in zo'n opleidingstraject. Wellicht kan je dan beter beginnen met het ROC-Light brevet en later kijken naar uitbreiden tot een volle ROC certificering.

Bedankt voor de reacties, hoe duidelijk kan alles zijn in Nederland ;) Maar zag in een van de laatste reacties dat er tussen het theorie van de RPA-L maar maximaal 2 jaar mag zitten ten opzichte van de praktijk. Waar kun je dit checken.

Nog maar eens goed over nadenken. Kwam als ik alles op tel op ongeveer € 2100,- excl. drone incl. verzekering en plaatje. Is nogal een bedrag
om een paar keer een foto te maken.

Bedankt voor alle info.