Kosten specific vergunningen in België veel lager dan Nederland

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Paul Oostveen

Member
Lid geworden
18 okt 2016
Berichten
31
Waarderingsscore
12
Punten
8
Locatie
Nederland
Website
www.luchtbeeld.nl
Onlangs is er een internetconsultatie geweest over de invoering van de Europese droneregels in Nederland. Daarin stonden ook de voorgenomen tarieven vermeld (deze zijn dus nog niet definitief):

België heeft inmiddels haar definitieve tarieven gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad (met dank aan lvybec):

Het valt mij op dat de meeste tarieven voor specific vergunningen in België vele malen lager zijn dan de voorgenomen tarieven in Nederland. Een korte vergelijking:

OmschrijvingPrijs BelgiëPrijs Nederland
Declaratie standaardscenario, inclusief toezicht€ 150,- per jaar€ 453,- eenmalig
Afgifte exploitatievergunning PDRA€ 500,-€ 1245,- tot 3358,- (afhankelijk van risiconiveau)
Afgifte exploitatievergunning SORA€ 500,-€ 2305,- tot 6528,- (afhankelijk van risiconiveau)
Wijziging exploitatievergunning PDRA/SORA€ 150,-€ 717,- tot 1245,- (afhankelijk van risiconiveau)
Acceptatie autorisatie uit andere lidstaat€ 250,-€ 453,-
Toezicht op exploitatievergunning (vanaf 2e jaar)€ 150,- per jaarinbegrepen?
Afgifte certificaat exploitant LUC€ 1500,-€ 3358,- tot 6528,- (afhankelijk van risiconiveau)
Toezicht op houder LUC (vanaf 2e jaar)€ 750,- per jaarinbegrepen?

De Nederlandse tarieven leken mij al behoorlijk aan de hoge kant, de Belgische prijzen lijken dat te bevestigen. Ik hoop dat de definitieve tarieven in Nederland, die binnenkort worden gepubliceerd, gunstiger zullen uitpakken zodat de drempels voor professionele dronevluchten niet onnodig hoog worden in ons land.
NB in Nederland lijken de kosten voor toezicht te zijn inbegrepen terwijl ze in België apart worden berekend en dus jaarlijks terugkomen. Maar dan nog moet je bij een SORA 12 tot 40 jaar vliegen (afhankelijk van het risiconiveau en zonder enige wijziging door te voeren) voordat het NL tarief gunstiger zou kunnen zijn. Ook is de drempel voor een kleine wijziging aan je SORA in Nederland veel hoger.

Heeft iemand al tarieven gezien uit andere EU landen?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: R. Dalacuna en wdejager
Bedankt voor je samenvatting, Paul. Ik ga het aankaarten bij het ministerie cq. bij de ILT.
 
Dat was toch te verwachten! De Nederlandse overheid, of commerciiëe sector pakt elke kans aan om ergens een slaatje uit te slaan als het om geld gaat.
Dat begint al met €99,- voor A1/A3 terwijl dat elders gratis is, en nu dus ook in de specific categorie onwijze verschillen.

Ik snap ècht niet waarom dit altijd zo moet, mensen onnodig op kosten jagen voor wat? Ontmoediging?