Kostprijs registratie Belgie

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Wellicht als belgie voor 1 juli 2020 nog een bexit voor elkaar kan krijgen maar dat lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk.
Ook in belgie vervalt op 1 Juli 2020 de nationale regelgeving en wordt overgegaan op de europese regelgeving [met een transitieperiode van 2 jaar].

Meer info, bekijk vooral even de video's onderaan de pagina:
Wetgeving | EUKA.org
Ook bedankt RCC, ik heb de documenten onder EUKA.org gedownload dan kan ik ze eens rustug bekijken.
 
Dus samengevat voor de open catrgorie:

-Huidige regelgeving vervalt op 1 Juli 2020 [in ALLE EU lidstaten]
-Nieuwe EU Regelgeving start op 1 juli 2020
-Verplichte registratie piloot vanaf 1 juli 2020 [indien drone meer dan 250gram weegt of is voorzien van een sensor*]
-Start registratie drones met [toekomstige] CE certificering.
-Alle huidige drones hebben geen certificering en hoeven dus niet geregistreerd te worden!
-Huidige uav operator licenties blijven geldig tot 1 juli 2021.

*Camera en/of microfoon

Knipsel.PNG
 
Laatst bewerkt:
Dus samengevat voor de open catrgorie:

-Huidige regelgeving vervalt op 1 Juli 2020 [in ALLE EU lidstaten]
-Nieuwe EU Regelgeving start op 1 juli2020
-Verplichte registratie piloot vanaf 1 juli 2020
-Start registratie drones met [toekomstige] CE certificering.
-Alle huidige drones hebben geen certificering en hoeven dus niet geregistreerd te worden!
-Huidige uav operator licenties blijven geldig tot 1 juli 2021.

Bekijk bijlage 1176
Toch wel een nuttige Topic vindt ik !
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Wellicht als belgie voor 1 juli 2020 nog een bexit voor elkaar kan krijgen maar dat lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk.
Ook in belgie vervalt op 1 Juli 2020 de nationale regelgeving en wordt overgegaan op de europese regelgeving [met een transitieperiode van 2 jaar].

Meer info, bekijk vooral even de video's onderaan de pagina:
Wetgeving | EUKA.org
Bedankt voor de info, vooral de video's. !!
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Ik heb vandaag een betalingsaanvraag ontvangen ( 137 € ) van de " Federal Piblic Service Mobility and Transport " voor de registratie van mijn Drone avic Mini, betaling zal gebeuren, wordt vervolgt.
 
Vandaag het registratiebewijs ontvangen van de Belgische overheidsdienst : Directoraat-Generaal Luchtvaart voor mijn DJI Mavic Mini, hopelijk houdt dit lastige agenten weg en wordt ik niet meer beschouwd als illegale Drone piloot.

Een kopie tonen lijkt mij niet verstandig
 
Als ik het goed begrijp, moet ik vanaf 31/12 (het ingaan van de europese wetgeving is uitgesteld tot 31/12) mijzelf in het een of andere register registreren om te mogen vliegen met een mavic mini. Het registratieformulier dat in eerdere reacties wordt getoond is om de drone zelf te registreren. En dat zou niet van toepassing zijn op de mavic mini.
 
Als ik het goed begrijp, moet ik vanaf 31/12 (het ingaan van de europese wetgeving is uitgesteld tot 31/12) mijzelf in het een of andere register registreren om te mogen vliegen met een mavic mini. Het registratieformulier dat in eerdere reacties wordt getoond is om de drone zelf te registreren. En dat zou niet van toepassing zijn op de mavic mini.
Klopt, vanaf 31-12-2020 moeten alle dronevliegers zich registreren in een nog te openen register (tenzij de drone minder weegt dan 250 gram en geen camera heeft, dan is registratie niet aan de orde). Dat register is nationaal georiënteerd, dus Belgen zullen zich in een ander systeem moeten registreren dan Nederlanders. Er is wel uitwisseling van data tussen de lidstaten.

De drone hoeft in de meeste gevallen NIET geregistreerd te worden, tenzij je in de Specific categorie gaat vliegen met een toestel dat certificering vereist.
 
Klopt, vanaf 31-12-2020 moeten alle dronevliegers zich registreren in een nog te openen register (tenzij de drone minder weegt dan 250 gram en geen camera heeft, dan is registratie niet aan de orde). Dat register is nationaal georiënteerd, dus Belgen zullen zich in een ander systeem moeten registreren dan Nederlanders. Er is wel uitwisseling van data tussen de lidstaten.

De drone hoeft in de meeste gevallen NIET geregistreerd te worden, tenzij je in de Specific categorie gaat vliegen met een toestel dat certificering vereist.
 
Ik ben in twijfel wat de volledige registratie problematiek betreft ... dat is de enige onduidelijkheid die ik nog heb.

Moet een DJI Mini 2 nu geregistreerd worden (dus het toestel zelf) of moet enkel de piloot zich laten registreren. En waar kan ik de correcte formulieren hiervoor vinden ?

Kan iemand mij bovendien vertellen of de kostprijs (= 137,00 euro) jaarlijks te betalen is of is dit éénmalig in België ? Want in Nederland is dit stukken goedkoper.

P.S. ik zou eigenlijk vandaag nog mijn drone willen bestellen zodat er nog een goeie maand mee kan oefenen op 10 meter hoogte, in afwachting van de Europese wetgeving die me vanaf 1.1.2021 dan toelaat om tot 120 meter te gaan.

Dank voor feedback.

Mvg,
Frederic
 
In het geval van de Open categorie hoeft alleen de piloot zich te registreren, het gaat dus niet om een droneregistratie. Zie ook deze uitleg.

Ik heb geen idee hoe de registratie in België geregeld gaat worden en wat daar de kosten zijn.

Je mag tot eind van het jaar inderdaad alleen tot 10 meter hoogte vliegen, boven privégrondgebied. Er gaat dus heel wat veranderen voor dronevliegers in België!
 
In België is het blijkbaar zoeken naar een speld in een hooiberg wat dat betreft. Het lijkt erop dat de kostprijs 137 euro bedraagt maar geen idee of dit dan voor de drone is (wat eigenlijk niet hoeft) dan wel gewoon als piloot. En of dat ook jaarlijks te hernieuwen is.

Er wordt ook ergens verwezen naar een 'nog op te maken register' dus misschien is het goed mogelijk dat een registratie als piloot (die voorlopig netjrs onder de 10 meter zou blijven) niet eens nodig tot 31.12.2020 ?

Indien hier Belgische piloten aanwezig zijn dan kunnen deze misschien op die vragen een antwoord bieden ?
 
Ik heb mij laten registreren, in bijlage zien jullie wat die registratie is, de kostprijs is 130 €, persoonlijke gegevens heb ik verwijdert, voor zover ik weet is dit éénmalig, als men van Drone verwisseld dient dit natuurlijk gemeld.
 

Bijlagen

  • regi 3.jpg
    regi 3.jpg
    328,7 KB · Weergaven: 22
Ik heb mij laten registreren, in bijlage zien jullie wat die registratie is, de kostprijs is 130 €, persoonlijke gegevens heb ik verwijdert, voor zover ik weet is dit éénmalig, als men van Drone verwisseld dient dit natuurlijk gemeld.
Bedankt Guido maar vanuit mijn standpunt als leek denk ik dat jij nu vooral jouw drone zelf geregistreerd hebt terwijl dat vanaf 2021 niet hoeft voor de DJI Mini 2. Als piloot ben je nu wellicht nog niet geregistreerd maar het zou best kunnen dat dit laatste zelfs pas mogelijk is vanaf 1.2021 dus ik begrijp wel waarom je jouw werkwijze gevolgd hebt.

Kan de DGLV daar definitief uitsluitsel over bieden of is zo'n poging tot informatie vragen bij hen vrij zinloos vanuit jullie ervaringen ?
 
Vandaag ook nog is de site doorgelezen maar denkt dat ze het zelf nog allemaal niet weten
Zou ook is graag weten wat er nu juist gedaan moet worden voor een dji mini 2


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Zelf heb ik ook net een mini 2 gekocht. Heb me laten wijsmaken dat je enkel de mini zal moeten laten registreren omdat deze een camera heeft. Niet voor het gewicht daar deze onder de 250 gram is.
Ook blijf je normaal gezien A1 in de open categorie.
Hopelijk klopt dit ook.

Open-categorie-indeling-okt-2020.jpg
 
Vandaag ook nog is de site doorgelezen maar denkt dat ze het zelf nog allemaal niet weten
Zou ook is graag weten wat er nu juist gedaan moet worden voor een dji mini 2


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Ik heb de voorbije dagen een paar mails uitgestuurd naar diverse instanties. Of er antwoord zakomen is nog maar de vraag natuurlijk but you never know ... in elk geval : vanaf 1.1.2021 gaan ze duidelijk moeten zijn, zoniet vliegt iedereen waar het volgens droneguide mag 120 meter hoog, zonder registratie ... vrees ik.
 
Ik heb mij laten registreren, in bijlage zien jullie wat die registratie is, de kostprijs is 130 €, persoonlijke gegevens heb ik verwijdert, voor zover ik weet is dit éénmalig, als men van Drone verwisseld dient dit natuurlijk gemeld.
Als het gewicht van de drone minder dan 250 gram is dan heb je ook veel soorten speelgoed drones met camera in. Dan zou je bijvoorbeeld voor een speelgoed drone van 70 euro die voorzien is van camera 130 euro registratie moeten betalen. Is dat niet een beetje veel?
Of is het op dit moment nog zoveel omdat alles nog onder de huidige wetgeving valt?

Hier is ook nog een interessant stukje om te lezen. Zoals daar te lezen is lijkt het me wel te kloppen voor drones onder de 250gram.
En ook 120 meter max hoogte vliegen.

 
Als het gewicht van de drone minder dan 250 gram is dan heb je ook veel soorten speelgoed drones met camera in. Dan zou je bijvoorbeeld voor een speelgoed drone van 70 euro die voorzien is van camera 130 euro registratie moeten betalen. Is dat niet een beetje veel?
Of is het op dit moment nog zoveel omdat alles nog onder de huidige wetgeving valt?

Hier is ook nog een interessant stukje om te lezen. Zoals daar te lezen is lijkt het me wel te kloppen voor drones onder de 250gram.
En ook 120 meter max hoogte vliegen.

Het is gewoon heel erg onduidelijk. En vragen naar info worden niet beantwoord, wellicht omdat het voor die mensen zelf nog niet echt duidelijk is.

Op Droneguide.be kan je jezelfals piloot ook registreren maar we gaan natuurlijk niet zo naïef zijn om te denken dat dat volstaat ... er zal wel een bijdrage aan vastmoeten hangen in België.