Kostprijs registratie Belgie

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
UPDATE 27.11.2020 DGLV (= FOD Mobiliteit) : DGLV voorziet tegen 1.1.2021 een online registratiesysteem voor de exploitant (= piloot).

Voorts ook twee leaflets in bijlage die het verschil tss. C0 mét en zonder camera aanduid en dat is eigenlijk enkel de registratie.
 

Bijlagen

  • easa_c0_with_camera_nl_v2 (1).pdf
    589,4 KB · Weergaven: 15
  • easa_c0_without_camera_nl_v2.pdf
    552,6 KB · Weergaven: 6
  • Leuk
Waarderingen: Wes56
Eindelijke antwoord ontvangen van de cel drones van de FOD Mobiliteit en Vervoer op mijn mail van halfweg november. Helaas nog geen stap verder want hun antwoord luidt als volgt :

Beste,

U zult zich in het instrument van de nieuwe regelgeving moeten registreren zodra het beschikbaar is.
We hebben nog geen specifieke datum voor de uitvoering ervan, maar we zullen deze zo snel mogelijk bekendmaken.
Wij nodigen u daarom uit om onze site regelmatig te raadplegen.

Mvg,

De cel RPAS


Niets wat we nog niet wisten dus ... ik heb hen vriendelijk terug geantwoord dat dit hopelijk toch ten laatste op 2/1/2021 wel het geval zal zijn, zoniet zijn veel piloten mogelijk - buiten hun wil om - niet in orde met de nieuwe reglementering vanaf 1/1/2021.
 
UPDATE : Skeyes/Droneguide komen eind volgende week met een update van hun website ifv de nieuwe wetgeving alsook met een nieuwe tool die de Droneguide app vervangt vanaf 31.12.2020.

Op hetzelfde moment als de lancering van de nieuwe website zullen zij ook de nodige, relevante info verspreiden via mail op basis van de mailinglist van het DGLV. Wie bij deze laatste dus al gekend is (lees : piloten klasse 1 en 2 of mensen die hun drone geregistreerd hebben) mogen dus meer dan waarschijnlijk dergelijke mail verwachten. Lijken mij de enige mogelijkheden te zijn gezien registratie van andere klasses piloten nog niet kan.
 
Toch een vermoeden dat alles begin 2021 nog niet in voege zal gaan.
Zelf ben ik al 18 jaar aangesloten bij de VML en daar krijgen we ook regelmatig wat info.
Ook net bericht gehad dat we ons als modelvliegtuig piloot ook zullen moeten registreren bij DGLV.
Deze registratie was voorzien voor 1 januari 2021 maar is door de huidige omstandigheden uitgesteld naar aan later tijdstip.
Ook las ik dat door de pandemie er geen vooruitgang zit in de gesprekken met de DGLV.
Dus omtrent de drone wetgeving ben ik toch benieuwd hoe het daar zal zitten.

Mvg Wes.
 
Toch een vermoeden dat alles begin 2021 nog niet in voege zal gaan.
Zelf ben ik al 18 jaar aangesloten bij de VML en daar krijgen we ook regelmatig wat info.
Ook net bericht gehad dat we ons als modelvliegtuig piloot ook zullen moeten registreren bij DGLV.
Deze registratie was voorzien voor 1 januari 2021 maar is door de huidige omstandigheden uitgesteld naar aan later tijdstip.
Ook las ik dat door de pandemie er geen vooruitgang zit in de gesprekken met de DGLV.
Dus omtrent de drone wetgeving ben ik toch benieuwd hoe het daar zal zitten.

Mvg Wes.
Tja, beetje lachwekkend toch allemaal.

Gesprekken die niet vooruitgaan door de pandemie terwijl bedrijven in het hele land zich al maanden via videocalls staande houden. De wetgeving is er en is verschenen ... dan moet een online registratietool toch ook nog wel lukken zou je denken toch nietwaar ? Vooral omdat het er - zonder de pandemie - al op 1.7.2020 moest geweest zijn.

Misschien gewoon het zoveelste logge instituut ...

Ik ben vooral benieuwd naar de info volgende week, zo die er komt. Tot zolang is 't afwachten.
 
UPDATE ontvangen van de mensen van Droneguide m.b.t. de info die ze volgende week planden uit te sturen ...

We moeten wachten op de publicatie van de Ministriële Besluiten van het Ministerie van Transport, voordat we kunnen communiceren over onze volgende stappen richting de operators en piloten. We verwachten dat dit 18 december in orde zal komen. Ik zal u de eerder vermelde mail dus een dag later uw richting uit sturen, mijn excuses.

Veel waardering dat mijn contact daar zomaar de moeite doet om mij individueel op de hoogte te houden alvast. En het positieve ervan is dat het er toch op lijkt dat er beweging komt in de activatie van de regelgeving. Uiteraard kunnen we ook stellen dat ze er nu nog een ander Ministerie bij sleuren (wat hopelijk niet voor extra vertraging gaat zorgen want als die plots besluiten om uitgebreid kerstverlof te nemen dan zijn we eraan voor de moeite).
 
Zonet succesvol registratie als UAS-operator (= piloot dus niet van de drone) bij het DGLV doorlopen !

Link : Categorie OPEN | FOD Mobiliteit

Verderop in de tekst klik je op 'online portaal' en de rest wijst zichzelf uit. Bereidt je voor door eID (via Itsme), polisnummer burgerlijke aansprakelijkheid en een een geldig e-mailadres klaar te hebben.

Opgelet : bovenstaande geldt enkel voor Belgische dronepiloten !

Succes !
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivy
Dit is nog steeds de oude web site. Ik heb hier mijn DJI Mavic Air geregistreerd (RPAS nummer).
Als piloot zie nergens registratie mogelijkheid!
Eerst en vooral, het uitroepteken mag je weglaten, ik probeer hier de mensen gewoon verder te helpen.

Ten tweede : als ik de link klik dan kom ik in de categorie 'OPEN' terecht en dan scroll ik doorheen de tekst - zoals ik eerder aangaf - tot ik bij het onderdeel 'exploitant' iets verderop 'online portaal' zie staan.

Jij hebt meteen op 'online aanvragen' geklikt.

Zonder dank ...
 
Eerst en vooral, het uitroepteken mag je weglaten, ik probeer hier de mensen gewoon verder te helpen.

Ten tweede : als ik de link klik dan kom ik in de categorie 'OPEN' terecht en dan scroll ik doorheen de tekst - zoals ik eerder aangaf - tot ik bij het onderdeel 'exploitant' iets verderop 'online portaal' zie staan.

Jij hebt meteen op 'online aanvragen' geklikt.

Zonder dank ...
Sorry Spectro, ik was véél te snel, ondertussen ben ik gepréregistreerd.
Dank je voor de informatie
 
  • Leuk
Waarderingen: Spectro
Sorry Spectro, ik was véél te snel, ondertussen ben ik gepréregistreerd.
Dank je voor de informatie
Ik begrijp 't enigszins wel, het lange wachten en de bakken vol onduidelijke info heeft mij - zo kort vóór 1/1/2021 - ook danig gefrustreerd de laatste tijd. Blij dat het nu eindelijk gelukt is en we toch daarmee al in orde zijn administratief.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivy
Zonet succesvol registratie als UAS-operator (= piloot dus niet van de drone) bij het DGLV doorlopen !

Link : Categorie OPEN | FOD Mobiliteit

Verderop in de tekst klik je op 'online portaal' en de rest wijst zichzelf uit. Bereidt je voor door eID (via Itsme), polisnummer burgerlijke aansprakelijkheid en een een geldig e-mailadres klaar te hebben.

Opgelet : bovenstaande geldt enkel voor Belgische dronepiloten !

Succes !
Ik zal het ook eens doorlezen om te registreren. Waarschijnlijk heb je een kaartlezer nodig om identiteitskaart in te lezen?Heb ik helaas niet.
Ga dan best ook nog eens bij mijn familiale verzekering moeten horen hoe het zit met drones, aangezien je het polisnummer moet klaar hebben?
Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Spectro
Ik zal het ook eens doorlezen om te registreren. Waarschijnlijk heb je een kaartlezer nodig om identiteitskaart in te lezen?Heb ik helaas niet.
Ga dan best ook nog eens bij mijn familiale verzekering moeten horen hoe het zit met drones, aangezien je het polisnummer moet klaar hebben?
Mvg Wes.
Kan ook gewoon als je even een Itsme-account aanmaakt. Neemt even wat tijd maar ik verzeker je dat je nadien nooit meer een eID-kaartlezer nodig zult hebben voor eender welke site van de overheid. Lkekker makkelijk en verloopt via je telefoonnummer.

Ik contacteerde vóór ik mijn DJI Mini 2 aangeschaft heb al mijn verzekeraar vermits toen al duidelijk was dat voor categorie A1/A3 enkel een polis burgerlijke aansprakelijkheid (= familiale verzekering) nodig is. Dat laatste wordt nu nog steeds bevestigd en het hebben van een polis BA zou dus moeten volstaan. Elke Belg die een woning heeft moet die overigens al hebben dus dat lijkt mij niet echt een probleem. Gewoon even het polisnummer opzoeken en invullen tijdens je registratie.

Mijn makelaar begon natuurlijk wel met een waarschuwend vingertje te zwaaien ... genre : de verzekeringsmaatschappijen zullen de prijs van de polis burgerlijke aansprakelijkheid mogelijk algemeen wel de hoogte in sturen als zou blijken dat voor veel kleinere drones plots de polis BA voor volstaat ipv een afzonderlijke verzekering . Begrijpelijke reactie want hij ziet uiteraard vooral de ongevallen (en de gevolgen voor zijn portemonnee) ervan.
 
Intussen kan ik een eID lezer gebruiken van iemand dus dit is ook al opgelost.
Omtrent de verzekering zou de gewone familie inderdaad voldoende moeten zijn.

Mijn familiale zegt:
  • startmassa maximaal 1 kg
  • altijd visuele controle
  • geen gebruik boven dichtbevolkte gebieden
  • geen gebruik boven luchthavens, kencentrales, LNG-terminal van Zeebrugge
  • regelgeving van de privacy moet gevolgd worden
  • alleen gebruik voor hobby, geen professionele noch winstgevende activiteiten
  • is de startmassa tussen 1 en 5 kg zijn er bijkomende voorwaarden
    • bestuurder van de drone 16 jaar of ouder is
    • bestuurder heeft een theoretische opleiding gevolgd en aan een RPAD-examinator zijn praktische kennis getoond
    • bestuurder een attest van RPA heeft
Bij schade is een franchise (vrijstelling) van toepassing.

Voor een drone van max 250 gram lijkt mij dit ook meer dan voldoende. Volgens mij kan je geen extreem grote schade toebrengen gezien het gering gewicht.

Mvg Wes.
 
Intussen kan ik een eID lezer gebruiken van iemand dus dit is ook al opgelost.
Omtrent de verzekering zou de gewone familie inderdaad voldoende moeten zijn.

Mijn familiale zegt:
  • startmassa maximaal 1 kg
  • altijd visuele controle
  • geen gebruik boven dichtbevolkte gebieden
  • geen gebruik boven luchthavens, kencentrales, LNG-terminal van Zeebrugge
  • regelgeving van de privacy moet gevolgd worden
  • alleen gebruik voor hobby, geen professionele noch winstgevende activiteiten
  • is de startmassa tussen 1 en 5 kg zijn er bijkomende voorwaarden
    • bestuurder van de drone 16 jaar of ouder is
    • bestuurder heeft een theoretische opleiding gevolgd en aan een RPAD-examinator zijn praktische kennis getoond
    • bestuurder een attest van RPA heeft
Bij schade is een franchise (vrijstelling) van toepassing.

Voor een drone van max 250 gram lijkt mij dit ook meer dan voldoende. Volgens mij kan je geen extreem grote schade toebrengen gezien het gering gewicht.

Mvg Wes.
M.a.w. alles wat je als piloot eigenlijk sowieso moet doen volgens de regeltjes van de kunst (en het DGLV).

Met betrekking tot jouw laatste opmerking : dat zei ik ook aan mijn makelaar een dikke maand geleden en die zei meteen "dat je wel eens heel verbaasd zou kunnen zijn hoeveel schade een drone van 250 gram kan aanrichten als die vanop grote hoogte als een steen uit de lucht valt". Maar dat moet hij beroepshalve ook wel zeggen natuurlijk ... alles voor de veiligheid (vooraf) onder de noemer "beter voorkomen dan genezen". En 't hangt er natuurlijk ook van af waarop die terecht komt ...
 
Intussen ben ik ook gepréregistreerd!
Mail ontvangen dat ik succesvol geregistreerd ben en er staat: Uw certificaat van exploitant is nu beschikbaar voor download in het Drone Portaal.
Ik kan dit enkel bekijken en niet downloaden.
Is het nu gewoon dit nummer op de drone aanbrengen?
Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
Intussen ben ik ook gepréregistreerd!
Mail ontvangen dat ik succesvol geregistreerd ben en er staat: Uw certificaat van exploitant is nu beschikbaar voor download in het Drone Portaal.
Ik kan dit enkel bekijken en niet downloaden?
Of is het gewoon dit nummer op de drone aanbrengen?

Ik kon het ook niet downloaden dus heb ik gewoon een afdruk gemaakt van de info die zegt dat je gepreregistreerd bent (met het nummer erbij).
 
Ok ik ga ook een printscreen pakken ervan.
En nummer d.m.v. sticker op drone plakken?
Dacht dit es ergens gelezen te hebben dat dit voldoende zou zijn.
Mvg. Wes.
 
Ok ik ga ook een printscreen pakken ervan.
En nummer d.m.v. sticker op drone plakken?
Dacht dit es ergens gelezen te hebben dat dit voldoende zou zijn.
Mvg. Wes.
Zou moeten voldoende zijn inderdaad.