Kostprijs registratie Belgie

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Bedoel je dat de drone is geregistreerd of de piloot ?, voor de drone is het nummer vooraan voor België 00-**** ( op einde tweecijfers en twee letters )
 
Bedoel je dat de drone is geregistreerd of de piloot ?, voor de drone is het nummer vooraan voor België 00-**** ( op einde tweecijfers en twee letters )
Guido, het gaat hier de laatste weken alleen maar over de registratie als piloot, hét hot topic met de jaarwisseling ... zie ook de uitleg die ik hier vorige week al gepost heb.
 
Misschien nog een domme vraag aansluitend op mijn registratie.
Welk van de 2 nummers is het die je op de drone moet zetten?
Er staat bovenaan mijn certificaat van exploitant een nummer 'BELxxx..... operator' en lager zelfde nummer (bij fullstring) met na een plat streepje nog 1cijfer met 2 letters extra.


Mvg Wes.
 
Misschien nog een domme vraag aansluitend op mijn registratie.
Welk van de 2 nummers is het die je op de drone moet zetten?
Er staat bovenaan mijn certificaat van exploitant een nummer 'BELxxx..... operator' en lager zelfde nummer (bij fullstring) met na een plat streepje nog 1cijfer met 2 letters extra.


Mvg Wes.
Wes,

Ik heb datgene genomen die bovenaan stond. Een afdruk van het document waar beide nummers opstaan (dus ook met full string erbij) heb ik bij me in mijn tas.
 
Beste,
Allereerst mijn beste wensen aan iedereen!
Iedereen die zich heeft geregistreerd moet zeker opnieuw kijken naar het gepréregistreerd document!.
Nu kan je deze netjes downloaden door eerst op de 3bolletjes te klikken. Dit zal nu het juiste documentje zijn en niet de printscreen die ikzelf ook had genomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spectro
Beste,
Allereerst mijn beste wensen aan iedereen!
Iedereen die zich heeft geregistreerd moet zeker opnieuw kijken naar het gepréregistreerd document!.
Nu kan je deze netjes downloaden door eerst op de 3bolletjes te klikken. Dit zal nu het juiste documentje zijn en niet de printscreen die ikzelf ook had genomen.
Beste wensen iedereen !

En bedankt Wes, ik heb net beide documenten (registratie exploitant én certificaat A1/A3 België) netjes kunnen afdrukken. Gaat meteen de tas in !
 
Misschien heb ik erover gelezen maar wat is de prijs in België om te registreren en/of de jaarlijkse kost?

Mvg,
Tom
 
Maar als ik de topic's goed heb gelezen geloof ik dat de registratie jaarlijks moet hernieuwd worden, ook als je van toestel veranderd b.v. naar een groter en zwaarder model en dat zou een beetje logisch zijn, sorry als ik het mis heb.
G.
 
Maar als ik de topic's heb gelezen geloof ik dat de registratie jaarlijks moet hernieuwd worden, sorry als ik het mis heb.
G
Dat zou kunnen, niet meteen duidelijk. Al is het certificaat A1/A3 die je verkrijgt na het slagen voor het theorie examen online 5 jaar geldig is.
 
Maar als ik de topic's goed heb gelezen geloof ik dat de registratie jaarlijks moet hernieuwd worden, ook als je van toestel veranderd b.v. naar een groter en zwaarder model en dat zou een beetje logisch zijn, sorry als ik het mis heb.
G.
Als ik het goed heb begrepen registreer je niet je drone maar jezelf als exploitant. Dit registratienummer is voor alle drones die je bezit waar mee gevlogen wordt. Dat betekent dat bij een zwaardere drone je registratie niet aangepast hoeft te worden.

Het kan wel zijn dat je door het gewicht in een andere Subcategorie valt. Bij A2 (tot 4 kilo) heb je dan een ander vliegbewijs nodig. Een aanvulling op A1-A3.
Bij een hoger gewicht val je in de Subcategorie A3. En mag je daardoor minder met je drone.
 
Ik schrok zojuist van een mail die ik kreeg ivm het betalen van een factuur van 217€ voor het registreren van mijn drone. Ik heb mij geregistreerd en zoals de wetgeving voor schrijft online mijn A1-A3 brevet gehaald.
In Belgie is niks gratis maar 217€ is wel veel voor de paar keer dat ik vlieg boven mijn tuin en de achterliggende weilanden.
Heeft nog iemand dergelijke rekeningen gekregen en wat is de reactie hierop ?

Schermafbeelding 2022-05-17 om 18.39.37.png
 
Ik kreeg deze email ook en schrok mij een hoedje.
Ik ben niet zinnens dit bedrag te betalen als A1/A3 drone gebruiker.

Je koopt een drone voor 400 - 500 € en dan zou je jaarlijks +200 € moeten betalen om in open categorie te mogen vliegen...
 
Laatst bewerkt:
Hier ook deze mail ontvangen. Dit vind ik ook overdreven. Klopt dit wel? Ik vlieg enkel met een mini2.
gaat dit niet enkel over de categorie SPECIFIC?

 
Laatst bewerkt:
Ik schrok zojuist van een mail die ik kreeg ivm het betalen van een factuur van 217€ voor het registreren van mijn drone. Ik heb mij geregistreerd en zoals de wetgeving voor schrijft online mijn A1-A3 brevet gehaald.
In Belgie is niks gratis maar 217€ is wel veel voor de paar keer dat ik vlieg boven mijn tuin en de achterliggende weilanden.
Heeft nog iemand dergelijke rekeningen gekregen en wat is de reactie hierop ?

Bekijk bijlage 3732
Juist dezelfde mail ontvangen.
Ik schrok me toch ook even en ben ook beginnen opzoeken en vond dit artikel:
Kreeg jij ook een mail "Jaarlijkse factuur BE-STS-01" om 217 euro te betalen? - FDR1 - (Mini)Drone Life in Belgium

Citaat van het artikel:

Geen paniek​

We contacteerden als dronevereniging de Cel Drones om verdere uitleg. Hoogstwaarschijnlijk (veronderstelling) gaat het om een echte facturatie voor wie in de SPECIFIC CATEGORY (=”STS”) vliegt. Immers, als drone-amateurs vliegen we allemaal in de OPEN CATEGORY (meer uitleg op onze wetgevingspagina).

De Cel Drones maakte dus mogelijk een fout door dit naar iéderéén te sturen, in plaats van een selectie te maken voor wie Specific Category-vluchten uitvoert.

Kunnen we terug met een gerust hart vliegen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Crimino en Ivy