Laagvlieggebieden in Nederland permanent "beperkt"

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Henk_O

Member
Lid geworden
12 jul 2017
Berichten
32
Waarderingsscore
11
Punten
8
Leeftijd
67
Locatie
Heerde
Volgens de regeling Zonering onbemande luchtvaartuigen ( wetten.nl - Regeling - Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen - BWBR0044597) is het in een laagvlieggebied verboden om te vliegen met een subcategorie A3 drone (In afwijking van het eerste lid is het verboden een vlucht in subcategorie A3 als bedoeld in Bijlage deel A van uitvoeringsverordening (EU) nr. 2019/947 uit te voeren in geografische zones waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen) Veel van deze gebieden zijn alleen door de week actief of soms helemaal niet en liggen er ongebruikt bij.

Op mijn vraag aan het ministerie van I&W of deze beperking alleen geld als het gebied actief is kreeg ik dit antwoord:
De laagvlieggebieden en routes zoals opgenomen in de regeling zonering onbemande luchtvaartuigen zijn niet gekoppeld aan het daadwerkelijke gebruik of andere activatie mechanismen. Deze zones zijn dus (onafhankelijk van het gebruik van de laagvlieggebied/route) altijd van kracht.

Betekend onder andere dat een groot deel van Drenthe (GLV II) en bijna de hele Veluwe ( GLV VII) onder deze bepaling valt.
Voor A1 en A2 beperkt je dit PERMANENT tot een maximale hoogte van 30 m AGL

Het zijn m.n. de militaire laagvlieggebieden die deze beperking opleveren, die beginnen allemaal op het grondniveau (GND)
De civiele bij Deventer, Gouda, Groningen en Flevopolder beginnen allemaal op 100ft ( 30 m) AGL. Let wel die van Flevo ligt ook nog in de CTR van Lelystad Airport
 
Owwww... dat had ik me even niet gerealiseerd, zeg!
Voor mij wordt het daarmee nagenoeg onmogelijk om nog legaal te vliegen zonder A2 te halen. Ik woon in een grote CTR (Schiphol) en in weekenden / vakanties ben ik in GLV VII. Daar doe ik dus ook het meeste vliegwerk, ondanks N2000 en doordeweeks militaire oefeningen.
 
Dank je Henk. We gaan de civiele laagvlieggebieden updaten qua beschrijving op de dronekaart.

Mark
 
Owwww... dat had ik me even niet gerealiseerd, zeg!
Voor mij wordt het daarmee nagenoeg onmogelijk om nog legaal te vliegen zonder A2 te halen. Ik woon in een grote CTR (Schiphol) en in weekenden / vakanties ben ik in GLV VII. Daar doe ik dus ook het meeste vliegwerk, ondanks N2000 en doordeweeks militaire oefeningen.
Maar wat lost het op dan om A2 te halen? Dat maakt toch geen verschil qua zones waar je mag vliegen?
 
Maar wat lost het op dan om A2 te halen? Dat maakt toch geen verschil qua zones waar je mag vliegen?
Kennelijk wel, want met alleen A3 mag je niet in laagvlieggebieden vliegen. A3 is specifiek uitgesloten, A2 niet.
Dus extra stukje opleiding en A2 papiertje en het mag wel (onder de voor A2 geldende voorwaarden; die heb ik niet in mijn hoofd omdat ik dacht die niet nodig te gaan hebben)
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz