lipo 6s 22,v 12000 ah

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ik wil niet mijn beurt spreken, maar om een lipo 6s 12000mAh te laden, moet die lader minimaal 300 Watt hebben, liefst enige reserve dus ca.350Watt.
En dat heeft die lader niet, die heeft slechts 80 Watt. Waarvan akte.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet mijn beurt spreken, maar om een lipo 6s 12000mAh te laden, moet die lader minimaal 300 Watt hebben, liefst enige reserve dus ca.359 Watt.
En dat heeft die lader niet, die heeft slechts 80 Watt. Waarvan akte.
Ah, vandaar.
Met mijn schamele 3 en 4S accuutjes ben ik nog nooit tegen dat probleem aangelopen en ook nooit echt over na gedacht. Zag alleen een 6S balance plug en vond dat je dus 6S moest kunnen laden. Maar zonder vermogen geen stroom, natuurlijk

Zo zie je maar weer: nooit te oud om te leren.

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Beste Erik-Jan,
Ik wil bij deze zeggen, dat ik ontzettend veel waardering heb voor hetgeen jij gepost hebt in dit forum.Voor mij soms wat te hoog gegrepen, als het om vliegtechnische feiten ging. Was slechts een bescheiden zweefvlieger met een C brevet.
Ieder zijn autoriteit op zijn gebied en nooit te oud om te leren van anderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: andre steinhof
Kan geen Emax b6 vinden bij aliexpress, alleen maar imax, dus ........
Ik zou zeggen, hou je bij het advies van Hobbyin. Groet T


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app[/url
Weet niet hoe jij zoek dan, laad al 2 jaar probleem lose met deze lader tot 12000mah het duurt 2.5 uur op 80w en ik laad er voa uitbreiding board zelfs 2 te gelijk . koop je Hem in nederland kost hij 3 tot 4 x zoveel. Er zijn ook nog goede dubbel laders van zwadere capicitijd op aliexpres te koop gewoon even zoeken. Tevens zijn er in nederland haast geen zwaare batterijen te koop of zijn ze niet te betalen en waar komen ze vandaan china.

Hot Selling HTRC iMAX B6 80 w 6A Batterij Lader Lipo NiMh Li-Ion Ni-Cd Digitale RC Balans Lader ontlader 50 w 5A
Hot Selling HTRC iMAX B6 80W 6A Battery Charger Lipo NiMh Li ion Ni Cd Digital RC Balance Charger Discharger 50W 5A-in Chargers from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group to Clipboard
NIEUWE T plug Adapter Board 2-6 S Lading Balance Board Lipo voor Imax B6 B6AC Lipo Opladen RC Auto Vliegtuigen Boten helikopters
NEW T plug Adaptor Board 2 6S Charge Balance Board Lipo for Imax B6 B6AC Lipo Charging RC Car Airplanes Boats Helicopters-in Parts & Accessories from Toys & Hobbies on Aliexpress.com | Alibaba Group to Clipboard

Verzonden met mijn SM-G903F en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
En even deze er zijn haast geen laders die 12000mah even snel laden 6a 80w is voldoende je batterij van 12000mah veilig binnen 2.5 vol te laden . De Meeste laders zijn 6a tot 10a 80 tot 300w en mijn ervaring is dat mijn 240w lader het niet veel sneller doet .als de 80w van emax deze laat de cellen ook gelijk matiger af en dat is best een belangrijk punt om de cellen gelijkmatig de zelfde voltage en stroom te laten hebben voorkom je defecte cellen mee

Verzonden met mijn SM-G903F en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
En even deze er zijn haast geen laders die 12000mah even snel laden 6a 80w is voldoende je batterij van 12000mah veilig binnen 2.5 vol te laden . De Meeste laders zijn 6a tot 10a 80 tot 300w en mijn ervaring is dat mijn 240w lader het niet veel sneller doet .als de 80w van emax deze laat de cellen ook gelijk matiger af en dat is best een belangrijk punt om de cellen gelijkmatig de zelfde voltage en stroom te laten hebben voorkom je defecte cellen mee

Ik heb speciaal een account aangemaakt om hier op te kunnen reageren. Ja, je kan een 12.000 mAh 6S accu laden met een 80W lader, zelfs met een 50W lader, maar je moet je bedenken dat het erg lang duurt. Zoals je aangeeft duurt dat in jouw geval 2,5 uur en dat is erg lang als je gewend bent om je accu's binnen een half uur tot drie kwartier weer op te laden (er vanuit gaande dat je de accu niet leeg vliegt, dus iets van 30-40% erin laat zitten; behoud van de levensduur van de accu). De aanbevolen laadstroom voor een LiPo accu is 1C, wat dus neerkomt op 12A bij een 12.000mAh accu. Bij 6S is de maximale accu-spanning als deze vol is 25,2V (6 maal 4,20V per cel). Dat zou dan neerkomen op een laadvermogen van 12x25,2=302,4W. Met dit vermogen kun je zo'n accu binnen (ongeveer) een uur weer vol krijgen (als je 20% minimaal overhoudt dus niet meer dan 80% ontlaad).

Hoe meer laadvermogen, hoe hoger de laadstroom zou kunnen zijn (tot het maximum wat de accu aankan). Een 240W lader haalt bij de gemiddelde accu-spanning van 22,2V een laadstroom van 10,8A. Een 80W lader haalt dan slechts 3,6A, wat dus 3 maal langzamer is! Het hangt er sterk vanaf wat voor accu's (cellen aantal en capaciteit) je wilt laden welk laadvermogen je nodig hebt.

Wat je ook moet bedenken bij het laden van LiPo accu's is dat je dit beter niet onbeheerd doet, dus altijd erbij blijven! Als dat maximaal een uur duurt is dat beter en makkelijker te doen dan als het laden 2,5 uur duurt...

De genoemde laadtijden zijn op basis van balanced laden, wat dus inhoudt dat alle cellen maximaal vol worden geladen en de spanning van elke cel dus 4,20 V is na het laden. Als er een sterke onbalans is tussen de cellen dan duurt het laden veel langer, maar als dat een blijvend iets is dan moet je je afvragen of je de accu niet moet vervangen.

Ik laad mijn eigen LiPo accu's met 1C tot 1,5C en tot nu toe heb ik een levensduur van meer dan 3 jaar hiermee (nog geen accu's af hoeven voeren). Gemiddeld genomen vlieg ik een accu één maal leeg per vliegdag, bijladen tijdens een vliegdag doe ik zelden (neem voldoende volle accu's mee). Na een vliegdag laad ik de accu's die onder de 40% lading zitten weer op tot storage niveau (40-50%), ik bewaar de accu's dus nooit leeg. Ik laat ze ook niet te lang vol liggen en zet ze dan ook op storage niveau als het te lang gaat duren.
 
Ik heb speciaal een account aangemaakt om hier op te kunnen reageren. Ja, je kan een 12.000 mAh 6S accu laden met een 80W lader, zelfs met een 50W lader, maar je moet je bedenken dat het erg lang duurt. Zoals je aangeeft duurt dat in jouw geval 2,5 uur en dat is erg lang als je gewend bent om je accu's binnen een half uur tot drie kwartier weer op te laden (er vanuit gaande dat je de accu niet leeg vliegt, dus iets van 30-40% erin laat zitten; behoud van de levensduur van de accu). De aanbevolen laadstroom voor een LiPo accu is 1C, wat dus neerkomt op 12A bij een 12.000mAh accu. Bij 6S is de maximale accu-spanning als deze vol is 25,2V (6 maal 4,20V per cel). Dat zou dan neerkomen op een laadvermogen van 12x25,2=302,4W. Met dit vermogen kun je zo'n accu binnen (ongeveer) een uur weer vol krijgen (als je 20% minimaal overhoudt dus niet meer dan 80% ontlaad).

Hoe meer laadvermogen, hoe hoger de laadstroom zou kunnen zijn (tot het maximum wat de accu aankan). Een 240W lader haalt bij de gemiddelde accu-spanning van 22,2V een laadstroom van 10,8A. Een 80W lader haalt dan slechts 3,6A, wat dus 3 maal langzamer is! Het hangt er sterk vanaf wat voor accu's (cellen aantal en capaciteit) je wilt laden welk laadvermogen je nodig hebt.

Wat je ook moet bedenken bij het laden van LiPo accu's is dat je dit beter niet onbeheerd doet, dus altijd erbij blijven! Als dat maximaal een uur duurt is dat beter en makkelijker te doen dan als het laden 2,5 uur duurt...

De genoemde laadtijden zijn op basis van balanced laden, wat dus inhoudt dat alle cellen maximaal vol worden geladen en de spanning van elke cel dus 4,20 V is na het laden. Als er een sterke onbalans is tussen de cellen dan duurt het laden veel langer, maar als dat een blijvend iets is dan moet je je afvragen of je de accu niet moet vervangen.

Ik laad mijn eigen LiPo accu's met 1C tot 1,5C en tot nu toe heb ik een levensduur van meer dan 3 jaar hiermee (nog geen accu's af hoeven voeren). Gemiddeld genomen vlieg ik een accu één maal leeg per vliegdag, bijladen tijdens een vliegdag doe ik zelden (neem voldoende volle accu's mee). Na een vliegdag laad ik de accu's die onder de 40% lading zitten weer op tot storage niveau (40-50%), ik bewaar de accu's dus nooit leeg. Ik laat ze ook niet te lang vol liggen en zet ze dan ook op storage niveau als het te lang gaat duren.
Dit klopt helenmaal. Maar het ging er om dat er beweert werd dat het niet zou lukken met een 80w lader. Batterijen steeds te snel laden is ook niet goed. En ze tijdig naar storrage nivo brengen is een zeer belangrijk punt.

Verzonden met mijn SM-G903F en de Dronepilots.nl app
 
Prima hoor, zoals de deskundigen hun mening ventileren, maar de keuze voor een lader is al gemaakt.
 
Prima hoor, zoals de deskundigen hun mening ventileren, maar de keuze voor een lader is al gemaakt.

Wellicht is het voor anderen nog wel van belang als ze dezelfde vraag hebben. Bepaalde vragen komen vaker voor en daar is deze er één van. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi