LiPo safe bags?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Roshelle

New Member
Lid geworden
25 jan 2017
Berichten
19
Waarderingsscore
6
Punten
3
Leeftijd
30
Locatie
Purmerend
Hoi allemaal!

Afgelopen weekend m'n eerste drone gekocht en nu rustig alle accessoires en extra benodigdheden aan het bekijken. Ik stuitte al snel op dat je tijdens het vliegen de batterijen in een zogenaamde Lipo Safe bag moet vervoeren en de batterijen moet ontladen.

Mijn vraag is waar jullie deze safe bags hebben aangeschaft Ik zit zelf op Ebay te kijken, daar kosten ze een kleine 4 euro, maar zijn deze even goed als degene die ik online zie voor 20 euro?

Thanks! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas en Roel
Ik heb via Banggood Lipo Safety bags gekocht die vergelijkbaar zijn. Je hebt ook mensen die bij de dumphandel munitiekistjes kopen en ze daar in bewaren. En lipo's die je niet gebruikt kan je beter in storage mode bewaren. Zeker niet volledig opgeladen want dan gaan ze stuk (bol staan).

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Hoi allemaal!

Afgelopen weekend m'n eerste drone gekocht en nu rustig alle accessoires en extra benodigdheden aan het bekijken. Ik stuitte al snel op dat je tijdens het vliegen de batterijen in een zogenaamde Lipo Safe bag moet vervoeren en de batterijen moet ontladen.

Mijn vraag is waar jullie deze safe bags hebben aangeschaft Ik zit zelf op Ebay te kijken, daar kosten ze een kleine 4 euro, maar zijn deze even goed als degene die ik online zie voor 20 euro?

Thanks! :)

Batterijen zijn zogenaamde lipo batterijen. Google anders even hoe je met dit soort batterijen om moet gaan. Je moet ze zeker niet helemaal ontladen dan gaan ze echt stuk. Voor de rest kan je heel veel lezen hoe je ermee om moet gaan. In heel extreme gevallen zouden ze kunnen ontbranden of exploderen. Het is daarom veiliger ze in zo een zak te bewaren vervoeren en ook op te laden. Zelf doe ik dit niet maar ga ik er wel voorzichtig mee om. Wel laat ik bij het laden de batterijen nooit alleen. Dus nooit snachts of als ik weg ga en ben ik erbij in de buurt (laad ze op in de keuken). De zak is mooi voor de bescherming. Ik zou niet heel veel geld voor zo een zak uit gaan geven.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda en Roel
Ik heb via Banggood Lipo Safety bags gekocht die vergelijkbaar zijn. Je hebt ook mensen die bij de dumphandel munitiekistjes kopen en ze daar in bewaren. En lipo's die je niet gebruikt kan je beter in storage mode bewaren. Zeker niet volledig opgeladen want dan gaan ze stuk (bol staan).

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app

Lipos ontploffen niet zomaar. Als iets mis mee gaat gaan ze heel snel bol staan, ploft de verpakking zacht uit elkaar en ontstaat er gas. Als dit gas dan niet kan ontsnappen door een minutie kist heb je echt een mooie bom. Daarom zijn de Lipo zakken ook altijd open. Zodat als er iets mis gaat de druk altijd weg kan.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Lipos ontploffen niet zomaar. Als iets mis mee gaat gaan ze heel snel bol staan, ploft de verpakking zacht uit elkaar en ontstaat er gas. Als dit gas dan niet kan ontsnappen door een minutie kist heb je echt een mooie bom. Daarom zijn de Lipo zakken ook altijd open. Zodat als er iets mis gaat de druk altijd weg kan.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
En je punt is?

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Dat er zogenaamde minutie kistjes zijn (geen echte zeg maar) waar de druk niet weg kan zoals in een echte minutie kist. Heb deze vroeger zelf gehad voor de hobby geocaching. Een echte minutie kist is geen probleem omdat daar de druk wel weg kan. Sorry voor de onduidelijkheid.

Verzonden met mijn SM-T580 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel
Mocht iemand interesse hebben dan wil ik mijn 3 Lipo-safebags wel weer kwijt voor een zacht prijsje. Ze zijn wat groot voor de accu's van de Mavic en er zijn inmiddels Lipo-safebags die speciaal voor de Mavic accu's gemaakt zijn.
 
Batterijen zijn zogenaamde lipo batterijen. Google anders even hoe je met dit soort batterijen om moet gaan. Je moet ze zeker niet helemaal ontladen dan gaan ze echt stuk. Voor de rest kan je heel veel lezen hoe je ermee om moet gaan. In heel extreme gevallen zouden ze kunnen ontbranden of exploderen. Het is daarom veiliger ze in zo een zak te bewaren vervoeren en ook op te laden. Zelf doe ik dit niet maar ga ik er wel voorzichtig mee om. Wel laat ik bij het laden de batterijen nooit alleen. Dus nooit snachts of als ik weg ga en ben ik erbij in de buurt (laad ze op in de keuken). De zak is mooi voor de bescherming. Ik zou niet heel veel geld voor zo een zak uit gaan geven.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Wat helpt het als je erbij blijft?

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app
 
Wat helpt het als je erbij blijft?

Collateral damage. Dat niet je hele huis affikt terwijl je er niet bij bent. Voor de Li(j)Po zelf maakt het op zich weinig verschil natuurlijk: als die gaat, dan gaat hij gewoon, met de hoeveelheid energie die dan "af gaat".


Hoewel het wel kan, maak ik er me met de smart batteries van DJI e.d. (verpakt in plastic behuizing met regelelectronica erbij voor monitoring en cell balance, met zelfs firmware erin die bijgewerkt kan worden) veel minder zorgen om dan bij onbeschermde LiPo's (dun zakje gel met een paar draadjes en een klein connectortje).

 
Nou Ik kan het weten, ik gebruikte 4 en 5 s lipos, 1 daar van is open gebarsten ( was al slecht ).
Ploft zo open en het wordt bloed heet je kan het dan niet even snel oppakken.
Hoop rook dat er uit die lipo kwam, gelukkig gebeurde dat toevallig dat ik er bij was kon het snel met een tang oppakken en in de badkamer gooien.
Drama natuurlijk badkamer gevuld met gevaarlijke witte rook..
Maar ik kreeg het gelukkig onder controle, afzuiger en ramen open gezet ,en een flinke tijd zo gelaten met een dichte deur.
Ik vlieg ook fpv freestyle, dus die soorten lipo,s worden nu buiten geladen of in de garage, ook ik heb een munitiekistje ivm heel veel lipos vervoeren.
Voor in de vliegtuig gebruik ik wel lipos savebag.
Maar die gebruik ik ook denk ik voor mijn mavic mini.
Die 4 s lipo's doe ik wel in storage.
Maar hoe doe je de lipo,s van een mavic mini in storage ?