Live Kp index (Zonnestormen)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

PXPRO

New Member
Lid geworden
21 dec 2020
Berichten
20
Waarderingsscore
10
Punten
3
Leeftijd
43
Locatie
Maastricht
Website
www.pxpro.nl

Als weerkundige voor grootschalige evenementen weet ik (bijna) alles over het weer. Specifiek het noodweer. Daarnaast hou ik ook regelmatig het poollicht in de gaten voor fotografische doeleind. Om te kunnen beoordelen of we poollicht kunnen waarnemen, is er een Kp index in het leven geroepen. Die meet de geomagnetische storing die zorgt voor het prachtige licht. Maar ook op andere golfstoringen, zoals mobiel telefoonverkeer, porto's en jawel, ook drones.

De Kp-index​

De Kp-index is de globale geomagnetische activiteitsindex gebaseerd op de 3-uurlijkse meetwaardes van magnetometers verspreid over heel de planeet. Ieder meetstation is gekalibreerd met betrekking tot de breedtegraad waar het station zich bevind en rapporteert een bepaalde K-waarde die betrekking heeft op de geomagnetische activiteit gemeten op de locatie van de magnetometer. De maximale verstoring van het horizontale component van het magneetveld wordt gemeten en iedere 3 uur omgezet naar een bepaalde K-waarde. De globale Kp-index wordt dan bepaald aan de hand van het gemiddelde van alle wereldwijd gerapporteerde K-waardes. De K en Kp-index bestaat uit 10 waardes en loopt van 0 tot 9 waarbij een Kp van 0 staat voor erg rustige condities en een Kp van 9 staat voor extreme stormcondities.

Bij een waarde van 3.5 en hoger mag je vanuit gaan dat vliegen met een drone erg bemoeilijkt wordt. Als het goed is (weet ik nog niet zeker) update dit plaatje zich automatisch. Het vliegen met een drone wordt dan ook afgeraden. Ook als je gebruik maakt van RTH, GPS stabilisaties en Position hold. Deze magnetische storingen zorgen ook dat jouw drone geen verbinding kan maken met je controller/zender

ql_bar.gif


Hieronder is een tabel met daarin de maatstaven voor de atmosferische storingen.

Opera Momentopname_2021-01-07_215116_www.poollicht.be.png

 
Was in 2019 in de buurt van de Noordpool (rondje om Spitsbergen) en daar was vliegen met een drone ook erg lastig idd. Zelf had ik de drone thuis gelaten omdat ik al een drone ben kwijt geraakt vanaf een boot (lees sloep) maar de reisleider had een drone mee ook een Mavic Pro 2. Heb er wel een paar maal bij gestaan als hij ging vliegen maar heel vaak storing op de remote controller dat het signaal weg was. Dit terwijl de drone niet eens zo ver weg was. Nu is het rond de polen natuurlijk extreem omdat daar het magnetisch veld het hoogst is maar wel iets om rekening te mee te houden. Mensen denken dat het alleen bij het zien van Noorderlicht is maar overdag is het ook gewoon aanwezig.
 
Heel erg gaaf ja die poollichten. Maar er is ook een nadeel aan. Vliegen met een drone is nagenoeg niet te doen. Ook al gaat het vliegen goed. je krijgt gewoon static in je beeldmateriaal. Maat van me bestudeerd de zon, en heeft er zelfs een speciale telescoop voor. Supertoffe dude waar ik best veel van geleerd heb! Toch wel gaaf om die zonnevlammen etc te zien!
 
  • Leuk
Waarderingen: Menno Schaefer
Word sowieso lastig om met de drone het Noorderlicht te bekijken omdat het in de avond/nacht is en dan mag je niet vliegen :)
Maar om de zonnevlammen te kunnen bekijken lijkt mij ook erg gaaf ja. Noorderlicht een aantal maal mogen zien en ook dat is iets wat een super mooi fenomeen is.


IMG_1574.JPG
 
Waar heb je gelezen dat je ginder 's nachts niet mag vliegen?
Denk eerder dat de lichtsterkte van de dronecamera's een probleem kan zijn, in combinatie met de stabiliteit van de drone..
 
IJsland en Noorwegen waar Spitsbergen ook onder valt mag je niet met de drone de lucht in na zonsondergang.
 
IJsland en Noorwegen waar Spitsbergen ook onder valt mag je niet met de drone de lucht in na zonsondergang.
Is dit nog steeds zo in 2021 met de nieuwe regels? Volgens de nieuwe Europese regels mag je wel 's nachts vliegen. Sommige landen nemen hun eigen beperking van 2020 mee naar 2021 ( bvb Nederland), andere lànden nemen hier een meer open standpunt in (bvb Belgie). Van Ijsland kan ik niet zo direct betrouwbare recente info vinden..
 
  • Leuk
Waarderingen: Airborn
Toch eens een vraag, in hoeverre is de Kp index nu echt van toepassing voor vliegen in Nederland?
Ik snap dat de zonnevlammen het magnetisch veld van de aarde aanpassen en dat GPS gestoord kan worden hierdoor. Ook radio golven kunnen hierdoor problematisch worden.

Op 8 November 2020 ontstond de zonnevlek AR2781 en deze zorgde voor storing in Australië en rond de Indische oceaan. Echter deze storing bleef beperkt tot <10MHz. (bron)
Als ik kijk naar mijn Mini 2 dan maakt deze gebruik van de 2.4GHz of de 5GHz banden dus de besturing was geen probleem geweest. De GPS signalen die op 10.32MHz (bron) zitten zullen hier mogelijk wel last van hebben gehad dus dat had een probleem kunnen zijn.

Echter ben ik van mening dat, tot wij hier het poollicht zien, we ons hier relatief weinig zorgen over hoeven maken.
Het moment dat we ons daar zorgen over moeten maken, hebben we voldoende andere problemen.
aurora_meaning.png

(bron)

Of is er nog iets dat ik mis in dit plaatje?