Luchtruim nu deels dicht ?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

firstone60

New Member
Lid geworden
14 jun 2018
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
3
Locatie
Nederland
Beste alle,

Is het luchtruim nu gesloten tussen de 2000 en 8000 feet boven nijmegen ?

Met andere woorden mag ik met mijn drone vliegen op max de 120 meter... ?
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2018-07-16 om 17.15.51.png
    Schermafbeelding 2018-07-16 om 17.15.51.png
    120,7 KB · Weergaven: 65
  • Schermafbeelding 2018-07-16 om 17.19.17.png
    Schermafbeelding 2018-07-16 om 17.19.17.png
    469 KB · Weergaven: 64
Vanwege de vierdaagse mag je er inderdaad niet vliegen, nee. Niet met je drone en niet met je vliegtuig.

Area 1 is overigens niet tussen 2000 ft en 5000 ft, maar vanaf de grond tot hoger dan je sowieso mag. Area 2 heb je geen last van, want 2000 ft is sowieso al 4x zo hoog dan je maximaal mag.

Overigens is het stuk luchtruim "afgezet" juist omdat er drones gaan vliegen :D, maar dan van het leger in dienst van de politie, of die van de politie zelf, om de boel een beetje in de gaten te houden van boven af.
 
Eric-jan,

Het deel vanaf de Veluwe richting Nijmegen is dus vanaf 2000 feet en het gebied zeg even voor het gemak boven Nijmegen vanaf de grond ?

Defensie gaat er met de scan eagle vliegen voor ground controle...

Dank voor je snelle reactie
 
Beste alle,

Is het luchtruim nu gesloten tussen de 2000 en 8000 feet boven nijmegen ?

Met andere woorden mag ik met mijn drone vliegen op max de 120 meter... ?

Woon je toevallig in de buurt van Nijmegen ?
Was je van plan opnames te gaan maken, tijdens de vierdaagse ?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dat deel richting de Veluwe valt sowieso binnen de Deelen CTR (...), en is Area 1, aan de coördinaten te zien (ik mis nog wel een "arc centered around..."), dus GND-5000 ft
De grote rechthoek (of toch bijna) is Area 2, 2000ft - 8000ft. Die begint dus op ongeveer 650m hoogte. Daar moet je wel onder kunnen blijven ;)
 
Hoi Eric-Jan, kijk met andere woorden ik mag met een drone vliegen.

Uiteraard niet hoger dan 120 ( ben nog nooit hoger dan 100 meter geweest ).... ?
 
I Area 1 niet, onder Area 2 wel.
Uiteraard met inachtneming van de standaard regels (niet boven de meeste wegen, mensenmassas, gebouwen, in een CTR, dat soort dingen)
 
IMG_1923.JPG

Hier een vluchtje gepland Lelystad naar Weeze, via Nijmegen. In de onderste balk zie je die area 2 mooi hoog liggen. Op de kaart zie je de Deelen en Volkel CTRs. Daar tussenin is dus van alles mogelijk, als er geen plaatselijke verordeningen zijn.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Radboud ivm heliport en Malden vanwege het zweefvliegveld.
Dat zijn restricties, die in acht genomen moeten worden.
Alleen met toestemming van de beheerder, mag er gevlogen worden.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: VH Drone en Eric-Jan
Top ik kan dus vliegen ten oosten van Cuijk. Er is wel een warning tot 10.30 maar ik ben er pas in de middag dus is dat niet van toepassing.

Uiteraard ik hou mij wel aan de wetgeving om te hoger te vliegen als toegestaan.

Eric-Jan bedankt voor je reactie!
 
Bedankt voor de input. Gelukkig woon ik in het grote vierkant en mag blijkbaar dus gewoon vliegen.
Vraagje van mijn kant, waar halen jullie deze tijdelijke restricties vandaan? Ik wil namelijk (in de toekomst) niet per ongeluk gaan vliegen in een no-fly zone.

Verzonden met mijn Huawei P20 pro en de Dronepilots.nl app
 
Dat is, vind ik, nog steeds de grootste makke in het hele regelgeving verhaal.
Die telegram stijl tekst boodschappen heten NOTAMs (NOtice To AirMen) en worden officieel door LVNL uitgegeven. Officieel hoor je die bij je vluchtvoorbereiding te raadplegen, maar dan moet je er wel toegang toe hebben. De bron daarvoor is homebriefing.nl, maar om daar een account aan te maken moet je je vliegbrevetnummer invullen. Dus dat is niet weggelegd voor iedereen... Er zijn nog andere bronnen, maar dat zijn dan per definitie afgeleide bronnen. Zo gebruik ik zelf de app waar dat plaatje uit komt (SkyDemon), maar dat is duur en voor het grootste deel overkill voor drone vliegers.
Een andere, Nederlandse app is Easy-VFR. In de gratis versie geeft ook die luchtruiminformatie, inclusief NOTAMs. Is wel origineel bedoeld voor General Aviation, maar met wat filters aangezet (hogere luchtlagen ben je toch niet in geïnteresseerd) ook wel bruikbaar voor drone vliegen. Het blijft een beetje druk, omdat er zelfs met filters volop aan nog steeds te veel informatie gepresenteerd wordt, maar het is in ieder geval gratis en voor zover ik heb gecontroleerd compleet en up-to-date.
Anders Google je even op NOTAM en kom je vast wel het een en ander tegen, maar dan blijft het de vraag of dat compleet en actueel is.

Aan de andere kant vind ik dat van een hobby (drone) vlieger niet verwacht mag worden dat hij die vluchtvoorbereiding zo uitgebreid doet. Wil men dat wel, dan moet men de informatie gratis en gebruikersvriendelijk ontsluiten. En natuurlijk een hele berg reclame voor maken.
 
Gewoon de app van de verzekeringsmaatschappij ASR downloaden.
Daar vind je de gegevens , die je nodig hebt.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dat is, vind ik, nog steeds de grootste makke in het hele regelgeving verhaal.
Die telegram stijl tekst boodschappen heten NOTAMs (NOtice To AirMen) en worden officieel door LVNL uitgegeven. Officieel hoor je die bij je vluchtvoorbereiding te raadplegen, maar dan moet je er wel toegang toe hebben. De bron daarvoor is homebriefing.nl, maar om daar een account aan te maken moet je je vliegbrevetnummer invullen. Dus dat is niet weggelegd voor iedereen... Er zijn nog andere bronnen, maar dat zijn dan per definitie afgeleide bronnen. Zo gebruik ik zelf de app waar dat plaatje uit komt (SkyDemon), maar dat is duur en voor het grootste deel overkill voor drone vliegers.
Een andere, Nederlandse app is Easy-VFR. In de gratis versie geeft ook die luchtruiminformatie, inclusief NOTAMs. Is wel origineel bedoeld voor General Aviation, maar met wat filters aangezet (hogere luchtlagen ben je toch niet in geïnteresseerd) ook wel bruikbaar voor drone vliegen. Het blijft een beetje druk, omdat er zelfs met filters volop aan nog steeds te veel informatie gepresenteerd wordt, maar het is in ieder geval gratis en voor zover ik heb gecontroleerd compleet en up-to-date.
Anders Google je even op NOTAM en kom je vast wel het een en ander tegen, maar dan blijft het de vraag of dat compleet en actueel is.

Aan de andere kant vind ik dat van een hobby (drone) vlieger niet verwacht mag worden dat hij die vluchtvoorbereiding zo uitgebreid doet. Wil men dat wel, dan moet men de informatie gratis en gebruikersvriendelijk ontsluiten. En natuurlijk een hele berg reclame voor maken.

Het kromme is dat Easy-VFR de laatste tijd wat kuren lijkt te vertonen. Zowel Area 1 als Area 2 worden momenteel niet weergegeven, ongeacht welke minima/maxima je selecteert als weergave. Zelf in de voorbije twee weken een viertal NOTAMs ingediend en, ondanks dat deze wel netjes in Homebriefing werden opgenomen, waren ze niet terug te vinden in Easy-VFR. Zolang het mijn eigen NOTAMs zijn kan ik daarmee leven, maar het idee dat op deze wijze mogelijk NOTAMs van anderen die voor mij wél relevant zijn ook onzichtbaar blijven vindt ik zorgwekkender.
 
Oe, dat is kwalijk.
Heb je toevallig hierover contact gehad met de makers van Easy VFR?
 
Nog niet, stond wel op de planning!

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app

Hallo, toevallig kwam ik deze post tegen op jullie forum. Zoals je zult begrijpen hechten we veel waarde aan de betrouwbaarheid van onze data, dus ik schrik een beetje van de melding dat NOTAMS niet door zouden komen. Ik heb meteen eea in EasyVFR en EasyVFR basic gecontrolleerd, maar beide nijmegen areas staan mooi weergegeven in beide. Zou je me een mailtje willen sturen zodat we kunnen kijken hoe we samen dit probleem kunnen analyseren? Misschien is het gewoon een filter dat onduidelijk is, maar als dat zo is dan moeten we dat aanpassen natuurlijk.

Mvg, Rob (EasyVFR ontwikkelaar)