Mag die drone nu wel of niet over de gevangenis vliegen?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.280
Waarderingsscore
2.918
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Chapeau voor de journaliste van Omroep Brabant die besloot om haar tanden te zetten in de vraag of je met een drone nu wel of niet boven een gevangenis (of meer specifiek: de PI Vught) mag vliegen. Ze belde onder andere met het ministerie van IenW en met ondergetekende.

VUGHT - Een drone die maandagavond bij de gevangenis PI Vught werd gesignaleerd, zorgde voor flink wat opschudding. Het apparaat vloog over de gevangenis en er werd met man en macht naar gezocht. Dit terwijl persfotograaf Rob Engelaar de vrijdag ervoor nog zonder problemen met zijn drone langs dezelfde PI vloog en opnames maakte.

Drones mogen in Nederland niet zomaar overal vliegen. Er zijn aparte regels voor particuliere en zakelijke gebruikers. Een regel die voor beide partijen geldt, is dat er niet gevlogen mag worden over 'aaneengesloten bebouwing'.

Een drone moet voor een gebied dat hieronder valt minimaal 50 meter afstand houden en mag niet hoger dan 150 meter
[sic] vliegen. Maar welke gebieden er nu precies tot 'aaneengesloten bebouwing' worden gerekend, blijft vaag.

Lees verder
 
Spijkers op laag water vind ik het. Je kunt met je gezonde verstand toch ook wel bedenken wat je wel en niet moet doen bij of in de buurt van een gevangenis. Er zal ook vast niet letterlijk in de wet staan dat geen ladder tegen de muur van een gevangenis mag zetten.
 
Spijkers op laag water vind ik het. Je kunt met je gezonde verstand toch ook wel bedenken wat je wel en niet moet doen bij of in de buurt van een gevangenis. Er zal ook vast niet letterlijk in de wet staan dat geen ladder tegen de muur van een gevangenis mag zetten.
Dat zei ik ook al tegen die journaliste. Dat iets wettelijk gezien misschien theoretisch mag, wil niet zeggen dat je het dan ook moet gaan doen. Maar toch.. de Vughtse Heide bijvoorbeeld ligt er net naast. Ik kan me best voorstellen dat ik daar ooit beelden zou willen maken. Dan is het toch handig dat ik weet hoeveel afstand ik dan van die PI moet aanhouden.
 
"Nee agent, ik sta alleen maar boven op deze ladder om een mooie foto van de Vughtse Heide te maken". Dat haalt ook niemand in zijn hoofd.
Oftewel, zelfs met dat 'net naast de Vughtse Heide'-argument vind ik het geforceerd zoeken naar een probleemsituatie.
 
Het is een grijs gebied, zoals wel vaker in de dronesector... Maar ik kan me wel degelijk voorstellen dat ik ooit droneshots zou willen maken van een gebied in de buurt van een PI, en dan is enige helderheid hierover wel zo fijn.
 
Grijze gebieden houdt je altijd, dat is zeker waar. En mijn regel is dan 'bij twijfel niet doen'. In geval van een PI is het eigenlijk geen twijfel, voor mij dan, en zou ik daar zeker uit de buurt blijven.
Zelfs als er duidelijke regels komen, zou ik het risico nog niet nemen in geval van een PI. Straks kom je zelf nog terecht. Ik kom je niet opzoeken hoor. ;)
 
Ik woon hemelsbreed een km van de PI in Vught af....maar als ik bij de "IJzeren Man" aan het vliegen ben (lokale afgraving die naast de PI ligt), dan klaagt DJI GO app al dat ik te dicht bij de PI zit...en dat dat no-go gebied is....