Mag dit?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

THJ

Member
Lid geworden
7 mei 2021
Berichten
68
Waarderingsscore
33
Punten
18
Leeftijd
58
Locatie
Midden van het land
Omdat ik iemand ben die zich graag aan de regels houd, heb ik geprobeerd de (nieuwe) regelgeving omtrent drones eens goed door te nemen. Maar echt strak afgebakend lijken de regels niet. Ik begrijp dan dat het, naast de gebieden waar je duidelijk niet mag vliegen, vooral neerkomt op een wat grijs verhaal.

Als ik het goed begrijp mag je met een DJI Mini 2 (249 gram; categorie A1) eigenlijk overal vliegen, zolang je je aan de regels houdt als; VLOS, max 120m hoogte, niet boven mensenmassa's. Dus dat je ook mag vliegen boven bebouwing en 'niet betrokken personen' (omstanders). En dat je dan rekening moet houden met 'privacy' en verder je gezond verstand moet gebruiken. Klopt dat zo ongeveer een beetje?

Ik zag op deze website een post van een lid dat verwees naar zijn youtube-kanaal. Daarop zag ik mooie beelden van een drone die boven de Sint Jans kathedraal in Den Bosch vliegt en recht omhoog langs een modern kantoorgebouw en boven een bouwplaats met de bekende grote hijskranen.

Mag dat? (even er vanuit gaande dat dit niet de 'rode gebieden' betreft waar je sowieso niet mag vliegen). Ik vraag het niet om de filmer van die beelden ter discussie te stellen of een hele lange discussie te starten over de regels die vast voor een groot deel afhangen van de situatie ter plekke. Maar ik ben wel oprecht benieuwd naar of jullie zelf de inschatting zouden maken dat dat is toegestaan. Vooral om zelf beter in te kunnen schatten wat ik wel en niet doe/mag doen. Dus een mini 2 boven:

een kathedraal
een bouwplaats met hijskranen
een hoogbouw bedrijfspand
 
Volgens mij mag dat, de kathedraal en het kantoorgebouw.
Een bouwplaats vind ik een iets ander verhaal, zeker voor een kraanmachinist is een drone erg storend en werklui zullen ook niet echt blij worden.
Vooraf even vragen aan de uitvoerder lijkt me de opolossing.
Of zo ver af blijven dat men de drone niet opmerkt.
 
Een bouwplaats vind ik een iets ander verhaal, zeker voor een kraanmachinist is een drone erg storend en werklui zullen ook niet echt blij worden.
Vooraf even vragen aan de uitvoerder lijkt me de opolossing.

Dit klinkt ls subjectief interpreteren.

Of zo ver af blijven dat men de drone niet opmerkt.

En de regels schrijven gewoon minimum afstanden tot mensen voor per categorie waarin je vliegt. En maximale afstand (VLOS) tussen piloot en drone.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Dit klinkt ls subjectief interpreteren.



En de regels schrijven gewoon minimum afstanden tot mensen voor per categorie waarin je vliegt. En maximale afstand (VLOS) tussen piloot en drone.
Klopt! Maar als je strikt de regels volgt krijg je geheid problemen op een bouwplaats.
 
Zoals ik de regels begrijp mag je Max 120 hoog vliegen, echter mag je met 15 meter verschil hogere bouwwerken overvliegen.
Dus een toren van 150 meter mag je met 165 meter hoogte overvliegen.
Tja, en die kraan? Ik heb de beelden niet gezien maar tijdens het schaften en na 16 uur zitten de mannen niet meer op de bouw, dus waar is dan het probleem?

Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Tja, en die kraan? Ik heb de beelden niet gezien maar tijdens het schaften en na 16 uur zitten de mannen niet meer op de bouw, dus waar is dan het probleem?
Dat eventueel de eigenaar(s) of opdrachtgevers dit helemaal niet leuk vinden dat iemand hun eigendom/project in beeld brengt. Als je privé eigendom echt wenst te fotograferen of te filmen heb je in feite kwestie van de privacywetgeving toestemming nodig.

Geloof me...je komt daar vroeg of laat ooit mee in de problemen als je geen toestemming hebt.
 
lastige kwesties zijn dit. Waar de overheid regels een vage imprint achter laten, is toestemming vragen en je gezond verstand gebruiken de beste regel denk ik.
De bouwplaats zou ik zelf niet betreden, maar de overige items lijkt mij geen probleem. Zolang ook daar niemand er last van heeft.
 
Dat eventueel de eigenaar(s) of opdrachtgevers dit helemaal niet leuk vinden dat iemand hun eigendom/project in beeld brengt. Als je privé eigendom echt wenst te fotograferen of te filmen heb je in feite kwestie van de privacywetgeving toestemming nodig.

Geloof me...je komt daar vroeg of laat ooit mee in de problemen als je geen toestemming hebt.
Even voor de duidelijkheid: de privacywetgeving heeft betrekking op personen en niet op lege kantoorgebouwen die nog onder constructie zijn er waar je een keertje langs een bouwkraan vliegt.
De situatie is anders wanneer je hele dagen spionerend aan het observeren bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: THJ
Even voor de duidelijkheid: de privacywetgeving heeft betrekking op personen en niet op lege kantoorgebouwen die nog onder constructie zijn er waar je een keertje langs een bouwkraan vliegt.
De situatie is anders wanneer je hele dagen spionerend aan het observeren bent.
Is het ook niet zo dat de privacywetgeving alleen van toepassing is op bedrijven?
Als particulier zijnde mag ik buiten wel mensen fotograferen, maar in gemeenschappelijke binnenruimte wordt het al gevoeliger?
 
Portretrecht en privacyissues gelden voor iedereen, niet alleen voor bedrijven. Ik hoop dat we er niet zover in gaan doorslaan als I Duitsland (dat we met zijn allen geen regen geven voor zo'n cultuuromslag), maar de regels ervoor zijn er hier volgens mij net zo goed.
 
Wat is er onduidelijk?





Mr.ir. Arnoud Engelfriet

 

Bijlagen

  • recreatieve-dronepiloten.pdf
    242,4 KB · Weergaven: 5
  • NieuweEuropeseregelsdrones+30032021.pdf
    538,8 KB · Weergaven: 4
  • Leuk
Waarderingen: Ivy
Natuurlijk heel erg handig, dat delen van die links/documenten, maar dat beantwoordt m.i. de vraag niet. Ik heb die informatie doorgenomen voorafgaand aan mijn eerste vluchten met mijn drone én ook nu weer van a-z doorgelezen. Maar toch blijft er dan best een hoop onduidelijk, of 'grijs gebied'. Dat zie je m.i. ook terug in bovenstaande antwoorden. Men is het duidelijk niet direct met elkaar eens. Als de informatie helder en duidelijk was, zou dat niet snel voorkomen lijkt me. Dan zou iedereen gewoon zeggen; 'mag' of 'mag niet'.

@RuudF zijn uitleg kom ik ook tegen:

voor iedereen gaat een maximale vlieghoogte van 120 meter gelden (binnen een straal van 50 meter rond objecten die hoger zijn dan 105 meter mag er zelfs hoger worden gevlogen, tot 15 meter boven het hoogste punt)

Uiteindelijk lijkt het, naast de basisregels die wel helder zijn, vooral een kwestie van: 'er is geen probleem totdat er iemand gaat klagen'?
 
Grijs gebied = niet geregeld in de wet = er is geen probleem totdat er iemand gaat klagen = gebruik je verstand en veroorzaak geen misbruik en ellende, tot dan gaat alles goed en heb je vrijheden.

"Zo is er veel in wet "geregeld", je mag met diverse zaken op zak lopen op de openbare weg, niets aan de hand, tot je het doelgericht als wapen gaat gebruiken, dan ziet de wetgever het voorheen onschuldige voorwerp ineens wel als wapen behorende tot een bepaalde categorie."

Veroorzaak je een vanuit het grijze drone regelgeving gebied een "verwijtbaar" ernstig ongeluk, treden er ineens ook andere wettelijke regels in werking. Dus maakt het niet te gek en heb plezier.
 
Laatst bewerkt:
... @RuudF zijn uitleg kom ik ook tegen:
voor iedereen gaat een maximale vlieghoogte van 120 meter gelden (binnen een straal van 50 meter rond objecten die hoger zijn dan 105 meter mag er zelfs hoger worden gevlogen, tot 15 meter boven het hoogste punt)

Uiteindelijk lijkt het, naast de basisregels die wel helder zijn, vooral een kwestie van: 'er is geen probleem totdat er iemand gaat klagen'?

Die regel geldt inderdaad, mits je ook toestemming hebt van de eigenaar van het gebouw, kathedraal of bouwplaats om naast het object te mogen vliegen. Zo heb ik deze regel 'geleerd'. Ik probeer dat laatste nog even te zoeken waar dat staat in de officiële regels. Nu is er wel een grijs gebied lijkt me, want ik weet niet hoe het juridisch zit als je wel binnen 50m van het object vliegt, maar buiten het terrein van de eigenaar van het object (oftewel buiten de omheining).

Update: Al gevonden, "met toestemming beheerder" zie H2 Art 5: Staatscourant
 
  • Leuk
Waarderingen: Pwain
Die regel geldt inderdaad, mits je ook toestemming hebt van de eigenaar van het gebouw, kathedraal of bouwplaats om naast het object te mogen vliegen. Zo heb ik deze regel 'geleerd'. Ik probeer dat laatste nog even te zoeken waar dat staat in de officiële regels. Nu is er wel een grijs gebied lijkt me, want ik weet niet hoe het juridisch zit als je wel binnen 50m van het object vliegt, maar buiten het terrein van de eigenaar van het object (oftewel buiten de omheining).

Update: Al gevonden, "met toestemming beheerder" zie H2 Art 5: Staatscourant
artikel vijf zegt dat je maximaal tot 120 meter hoogte mag gaan.
lid 2 geeft je echter de mogelijkheid om boven de 120 meter limiet te gaan. Eis is wel dat je binnen 50 meter van een meer dan 105 meter hoog obstakel vliegt. Met toestemming van de eigenaar mag je dan tot maximaal 15 meter boven het obstakel vliegen. Of e.e.a binnen een omheining ligt doet er niet toe. Ook voor lagere obstakels (gebouwen) geldt dit artikel niet en ook niet of je er naast vliegt