Mag ik als betaalde fotograaf / videograaf die geld verdient mijn drone niet zomaar inzetten?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Wadrone

New Member
Lid geworden
21 jun 2020
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
28
Locatie
Arnhem
Hallo,

Afgelopen week heb ik de DJI Mavic Air 2 gekocht, wat een ongelofelijke drone!
Nu ben ik mij eigenlijk pas écht aan het verdiepen in alle wetgeving omtrent drones...

Ik fotografeer en maak video's voor bedrijven en particulieren, deze partijen betalen mij. Dit doe ik niet iedere dag, maar zo af en toe.

Is het nou echt zo dat ik mijn drone niet zomaar legaal in kan zetten voor mijn betaalde foto en video werk?
Dat ik dan 3 soorten vergunningen nodig heb?

In mijn ogen wordt de drone dan praktisch onbruikbaar voor professioneel / betaald werk.
En als dit zo is, blijft het dan ook onveranderd met de EU drone wetgeving die in 2021 in gaat?
 
Klopt. Als je je drone beroepsmatig wilt inzetten (dus zeg maar in opdracht foto's of video's maken), dan moet je minimaal beschikken over een ROC-light (in het geval van een Mavic Air 2 is dan geen theorie-examen nodig, omdat de drone <1 kg weegt), dien je je drone te verzekeren en te registreren.

Na 31 december 2020 is het een ander verhaal. Dan treedt de Europese regelgeving voor drones in werking. Dan verdwijnt ook het verschil tussen recreatief en beroepsmatig vliegen. Met de Mavic Air 2 kom je in Open categorie A2 terecht. Je zult dus wel een examen moeten doen, en jezelf moeten registreren als operator, maar dat zou je ook moeten als je er alleen hobbymatig mee zou vliegen.

Tip: vul alvast de Dronewijzer in en laat je mailadres achter, zodat je een seintje krijgt zodra je aan de slag kan met de opleiding.
 
Hmmm okey, als ik dat zo lees dan klinkt het nog niet zó erg. Is de ROC-L hetzelfde als een RPA-L? Gewoon Engels / Nederlandstalig verschilletje? Online lees ik ook verschillende bedragen, van €122 tot en met €2000 en hoger... Vind het allemaal nog aardig ingewikkeld en onduidelijk op de rijksoverheid website.
Wat ik mij ook afvraag is of mensen hier echt actief voor worden opgepakt / gestraft.
Stel ik maak een video en er zit 10 seconden aan drone beeldmateriaal erin en een bedrijf gebruikt dat. Kan ik dan achteraf nog in de problemen komen?
 
Laatst bewerkt:
Nee, een ROC-light is een ontheffing op het hebben van een ROC vergunning. Een RPA-L is het theoriebrevet dat je nodig hebt als je vluchten wilt uitvoeren voor een organisatie met een ROC vergunning. De opleiding tot RPA-L vlieger is een stuk uitgebreider dan die voor het ROC-light theorie-examen.

Er is amper sprake van handhaving in Nederland. De kans is klein dat een video met daarin dronemateriaal leidt tot een bekeuring, als het materiaal niet is gemaakt door iemand met de juiste papieren. Maar het is meer een kwestie van beroepsethiek. Als je een aannemer inhuurt, dan ga je er ook vanuit dat die de juiste opleiding heeft gehad en weet wat-ie doet.
 
Hmmm okey, hartstikke bedankt voor je hulp en snelle reactie!
Goed punt over ethiek ja. Lastige situatie!
Aan de ene kant wil je graag je drone gebruiken om een wow-factor toe te voegen aan je werk.
Aan de andere kant wil je natuurlijk wel alles volgens de regels blijven doen.
Dankjewel in ieder geval, ik weet voldoende.