Mag ik hier vliegen? (regio Uden/Volkel)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

w0uter

New Member
Lid geworden
7 mei 2022
Berichten
9
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
35
Locatie
Uden
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op de aanschaf van een drone.
Het lijkt me tof om hier in mijn omgeving natuurlijke en/of verlaten gebieden vast te leggen.
En later dit jaar ook als ik op vakantie ga.

De DJI Mini 2 lijkt aan te sluiten op mijn wensen. Goede kwaliteit beelden voor fotografie en video’s, de instap prijs van de ‘fly more combo’ en volgens mij ideaal voor de beginnende dronepiloot. De DJI Mini 3 lijkt me op de eerste berichten afgaande nog beter, maar als beginner ook meteen 2 keer zo duur. (zeker de combo) Onder de 250 gram, geen idee of dit nog voordelen oplevert.

Nu loop ik tegen wat verwarringen aan, wat betreft het vliegen in de regio Uden/Volkel. Deze verwarring veroorzaakt twijfel in de aanschaf, omdat ik het liefst wel in de omgeving zou willen kunnen vliegen. Nu snap ik dat vliegen in de cirkel rondom vliegbasis Volkel uitgesloten is, maar daar buiten liggen ook zones die in de verschillende mappen weer verschillende informatie geven… Sowieso wil ik dan een aantal km van het vliegveld vandaan vliegen, dus ruim buiten de cirkel rondom vliegbasis Volkel.



Ik kom er niet meer uit, zoveel vragen en onduidelijkheid. Sorry voor het lange verhaal en vele vragen...
- Mag ik er nou helemaal niet meer vliegen?
- Mag ik er wel vliegen, maar alleen buiten 7.00-16.45uur?
- Waarom een oranje zone (rondom vliegveld Volkel) in een rode zone?
- GoDrone: rode zone KAN gevaarlijk zijn? (Hoe weet ik wanneer het wel of niet gevaarlijk is)
- Mag ik er vliegen met een ROC ontheffing, en hoe krijg je die dan?
- Kan ik de DJI app leidend zien? Daar vlieg je tenslotte mee en als een BOA je aanspreekt, kan je daar aantonen dat het een "gele zone" is.
- Biedt een geregistreerde drone nog voordelen op?
- Maakt het nog verschil als ik onder die 250 gram blijf?



- Volgens de informatie van de DJI app (waar je mee vliegt) mag je hier vliegen, maar moet dus oppassen?
- De GoDrone app geeft een tijd schema aan, betekend dit dat ik buiten 7.00-15.45uur er wel mag vliegen?
- En dan heb je ook nog de Aeret kaart, die weer wat anders zegt.


DJI APP
Volkel, type: airport
- Enhanced warning zone: A warning message will be displayed when flying drone in this zone. Follow the system prompts to fly in this zone.
Volkel CRT
- Type: Class D airspace
- Warning zone: A warning message will be displayed when flying drone in this zone.


GODRONE
- RMZ Volkel: GEREGULEERD LUCHTRUIM (RAS)
Samenvatting:
Rode zones zijn gereguleerde gebieden met een hoog risico en het gebruik van je drone kan gevaarlijk of verboden zijn.
Airspace activation schedule:
This scheduled airspace is only active: On any public holiday all day, valid all year. On any working day between 07:00 (UTC) and 15:45 (UTC), valid all year.
Gereguleerd luchtruim:
Dit luchtruim heeft een specifieke classificatie die van toepassing is op bemande luchtvaart en gevolgen kan hebben voor dronegebruik. Dit hangt af van de lokale wet- en regelgeving. De voorschriften voor dronevluchten verschillen van land tot land. Daarom is dit gebied ter informatie opgenomen. Controleer zelf of je geplande dronevlucht volgens de lokale, provinciale en/of nationale wet- en regelgeving is toegestaan of dat er restricties gelden. Tenzij een dronevlucht hier expliciet is toegestaan, raden we aan je drone hier niet te laten vliegen.


AERET.KAARTVIEWER
- CTR Volkel, Klasse D
LVNL/Defensie is verantwoordelijk voor separatie van IFR verkeer ten opzicht van ander IFR verkeer. VFR verkeer, waaronder drones, zijn verantwoordelijk voor separatie ten opzicht van al het andere (zowel IFR als VFR) verkeer.
- RMZ
This airspace is classified as a RMZ (Radio Mandatory Zone) outside aerodrome opening hours. Airspace class at or below 1500 ft AMSL/service provided: G / FIS
Categorie A1: Verboden 24H
Categorie A2: Verboden 24H
Categorie A3: Verboden 24H
- ROC
Alleen indien hiervoor in het ROC ontheffing is gegeven en toestemming is verkregen van de luchtverkeersleiding



DJI APP
map-dji.jpg
GODRONE
map-godrone.jpg
AERET:
map-aeret.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: DickMandemaker
Dat is een hele lijst, weet van een paar wel de antwoorden

- Snap je vraag of je er helemaal niet mag vliegen. In een CRT mag je dus in de open categorie niet vliegen, CRT ook alleen van kracht tijdens de tijden dus zou denken dat je buiten die tijden wel mag vliegen. ( al zou ik sowieso opletten, luchtmachtdagen zijn meestal ook in het weekend, maar dan zal er waarschijnlijk wel weer een tijdelijk verbod zijn)
- wat betreft de tijden, die tijden zijn in UTC, dus nu in de zomertijd moet je er 2 uur bij op tellen..
- Kan gevaarlijk zijn, dus je moet wel opletten
- ROC is tegenwoordig specific en certified.. Hoe je er aan komt? Die kun je gewoon halen.. Minimaal €3500
- goDrone is leidend want daar verwijst de overheid naar. (Al kijken de meeste naar meerdere kaarten)
- als je drone een camera heeft moet je hem sowieso registreren
- als je onder de 250 gram blijft mag je over bv woonwijken vliegen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DickMandemaker
- ROC is tegenwoordig specific en certified.. Hoe je er aan komt? Die kun je gewoon halen.. Minimaal €3500
Ter aanvulling. Om de verwarring nog groter te maken. Je hebt opleiders die nu een opleiding aanbieden voor zgn specific. Uiteindelijk betekend zo'n opleiding niets. Je hebt daarna niet meer recht gekregen om op andere plaatsen of omstandigheden te vliegen dan in de open categorie.

De ilt meld letterlijk het volgende :

"Er zijn geen specifieke opleidingseisen in de categorie specifiek, om te kunnen vliegen in de categorie specifiek is een vergunning nodig. Een mogelijkheid hiertoe is een standaard scenario. De opleiding voorziet vermoedelijk in de competenties die worden gesteld aan de standaard scenarios (STS-01 en STS-02). Deze zijn uitgesteld tot 2023 door EASA.
Als men een Operational Authorisation aanvraagt in de categorie specifiek zal in een handboek de onder andere competenties van de piloot moeten worden aangetoond waaruit blijkt dat een vlucht veilig uit kan worden gevoerd."

Kortom, je hebt GEEN opleiding nodig om te gaan vliegen onder specific, maar een vergunning. Die kun je niet gewoon halen, daar moet je veel voor doen. Ten eerste een handboek schrijven. Je leert in een opleiding specific NIET hoe dit moet. Omdat het erg veel werk is, en de meeste niet voor de 2e keer het wiel uit willen vinden, gebeurd dit vaak via een tussenpartij die meehelpt je handboek te schrijven.

De kosten van het laten maken van een handboek zijn meestel rond de 4000 euro en het aanvragen van de vergunning kost 1248 euro.
 
- @MaartenV1 Duidelijk dat een ROC ontheffing geen optie (voor mij) is.


- Wat betreft de Volkel CRT, ik als (nog niet eens) beginner dit stukje lees, dan zou ik dit ook zo interpreteren zoals @DDD
SAMENVATTING:
Rode zones zijn gereguleerde gebieden met een hoog risico en het gebruik van je drone kan gevaarlijk of verboden zijn.
AIRSPACE ACTIVATION SCHADULE:
This scheduled airspace is only active:
On any public holiday all day, valid all year.
On any working day between 07:00 (UTC) and 15:45 (UTC), valid all year.
Dat dit dus een CRT zone is waar niet gevlogen mag worden tussen UTC 7.00-15.45u of officiële feestdagen. Want dan is het luchtruim actief. Wat dan toch betekend dat ik van zonsopgang tot 9.00 (NL tijd) mag vliegen en vanaf 17.45u (NL tijd) tot zonsondergang?

Daarnaast staat op de GoDrone kaart duidelijk dat een industrieel gebied of haven een No-Fly-Zone is. Dit staat nergens bij (in dit geval) in de Volkel CRT zone. En dan het stukje "kan gevaarlijk of verboden zijn", zegt ook niet duidelijk of het nou verboden is (of niet). Ook daardoor interpreteer ik, dat deze zone alleen gesloten is tijdens die tijden, toch?

Dat zou voor mij voldoende zijn om tot aanschaf over te gaan (van een DJI mini 2), want ik zou dan binnen die tijden gewoon in een ander gebied kunnen vliegen. (mocht ik dan perse willen vliegen)

Maar hoe krijg ik hier een duidelijk uitsluitsel over?


- En wat betreft de kleuren zones die over elkaar heen gaan. Een gele zone binnen een rode zone, is dan de rode of gele zone leidend? Want bij zn gele zone staat eigenlijk alleen het volgende:
SAMENVATTING:
Gele zones geven gebieden aan waar de bediening van uw drone veiligheid, privacy of veiligheidsproblemen kan veroorzaken.
VERHOOGD RISICO VOOR DRONEVLUCHTEN:
Op deze locatie bestaat een grote kans op het tegenkomen van luchtvaartuigen.
Klinkt meer als een waarschuwing dan een verbod of vliegen met een drone. Wat juist weer gek is, aangezien dat juist het gebied is rondom het vliegveld van Volkel.


Helaas nog niets wijzer... Toch bedankt voor de reacties tot nu toe en in afwachting van hopelijk (een positieve) reactie met duidelijkheid.
 
Je moet qua beperkingen aan alle voorwaarden voldoen, en dat houdt in dat je bij overlappende zones aan de rode zone eisen moet voldoen.

Dan de gele zones. Hou het praktisch bij de gele zones. Ga je voor de duizendste keer die bewoonde molen filmen of fotograferen - logisch dat de eigenaar dit zat is. Wat wil je horen?.

Ik denk dat je geen drone moet aanschaffen, eerlijk gezegd.
 
CRT = CTR ;)
De CTR is verboden wanneer actief (wnat geconroleerd luchtruim) en een RMZ (Radio Mandatory Zone, dus effectief ook niet vliegen voor drones) wanneer niet actief. Die tijdsgebondenheid is de reden dat er overlappende gebieden zijn, in dit geval. Inderdaad gelden alle beperkingen tegelijk, dus de "strengste" die op dat moment van de dag geldt is de bepalende.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arjan Schuw
Ja, die opmerking van Dieseltijger begrijp ik dus ook niet.
Ik heb die ook maar genegeerd en heb de DJI Mini 2 "inmiddels" in bestelling staan.

CRT = CTR ;)
De CTR is verboden wanneer actief (want gecontroleerd luchtruim) en een RMZ (Radio Mandatory Zone, dus effectief ook niet vliegen voor drones) wanneer niet actief. Die tijdsgebondenheid is de reden dat er overlappende gebieden zijn, in dit geval. Inderdaad gelden alle beperkingen tegelijk, dus de "strengste" die op dat moment van de dag geldt is de bepalende.
Dit verhaal van Eric-Jan klopt inderdaad en is ook wat mij verteld is door de luchtverkeersleider van vliegbasis Volkel.
Het komt er op neer dat dit gebied buiten de aangegeven tijden een RMZ is en je hier dus (helaas) niet mag vliegen.
Daarnaast was hij (zelf ook in het bezit van een drone) van mening dat de regels veel te zwaar zijn.

Hij gaf ook aan dat deze informatie nogal onduidelijk is in die apps en ze veel vragen hierover krijgen.
En ze toevallig de week ervoor een verzoek ingediend hebben tot aanpassing van deze informatie en verduidelijking hiervan.


Het gaat dus iets verder van huis met mijn Mini 2 vliegen worden...
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Beste W0uter,

Ik woon zelf ook in Uden, en zie vandaag de dag (ongeveer een jaar na plaatsing van jouw reactie) deze forumpost voorbij komen. Vorige week heb ik zelf de DJI Mini 2 SE aangeschaft en ik zou graag willen weten of je inmiddels nog iets 'wijzer' bent geworden op het gebied van vliegen in de regio Uden/Volkel e.d. Zou tof zijn als je in contact kan komen met mij en kunt vertellen over je ervaring het afgelopen jaar en eventueel tips/advies hebt voor mij. Mocht het echt tegenvallen dan kan ik de drone namelijk nog binnen 2 weken terugsturen.
 
Beste W0uter,

Ik woon zelf ook in Uden, en zie vandaag de dag (ongeveer een jaar na plaatsing van jouw reactie) deze forumpost voorbij komen. Vorige week heb ik zelf de DJI Mini 2 SE aangeschaft en ik zou graag willen weten of je inmiddels nog iets 'wijzer' bent geworden op het gebied van vliegen in de regio Uden/Volkel e.d. Zou tof zijn als je in contact kan komen met mij en kunt vertellen over je ervaring het afgelopen jaar en eventueel tips/advies hebt voor mij. Mocht het echt tegenvallen dan kan ik de drone namelijk nog binnen 2 weken terugsturen.
Heb je de posts boven je eigen post gelezen? Daar vind je volgens mij je antwoord..
 
Heb je de posts boven je eigen post gelezen? Daar vind je volgens mij je antwoord..
Ik heb alle berichten boven mijn post al gelezen, zo ook nog tig andere websites. Echter geeft dit nog steeds niet de verduidelijking die ik zocht. Ik vroeg W0uter om een reactie aangezien de regels behoorlijk vaak wijzigen en wellicht de vliegbasis al andere regels aangenomen heeft (?). Daarnaast was ik benieuwd wat W0uter met zijn drone heeft gedaan, waar die bijvoorbeeld is gaan vliegen of heeft hij de drone wellicht verkocht/teruggestuurd?
 
Ik woon ook in Uden en heb informatie ingewonnen bij de luchtverkeersleiding van vliegbasis Volkel. Dit is het antwoord dat ik kreeg:

U kunt in een CTR vliegen wanneer u valt onder de Specific categorie en een Operationele Authorisatie heeft van IL&T. Vluchten in de Open categorie (A1, A2 en A3) zijn verboden in de CTR, maar als u beschikt over een luchtvaartradio en u heeft een R/T brevet dan zijn er mogelijkheden. Dit omdat de CTR buiten openstelling (operationele uren) een Radio Mandatory Zone (RMZ) is.
 
Ik woon ook in Uden en heb informatie ingewonnen bij de luchtverkeersleiding van vliegbasis Volkel. Dit is het antwoord dat ik kreeg:

U kunt in een CTR vliegen wanneer u valt onder de Specific categorie en een Operationele Authorisatie heeft van IL&T. Vluchten in de Open categorie (A1, A2 en A3) zijn verboden in de CTR, maar als u beschikt over een luchtvaartradio en u heeft een R/T brevet dan zijn er mogelijkheden. Dit omdat de CTR buiten openstelling (operationele uren) een Radio Mandatory Zone (RMZ) is.
Hoi Peter, super bedankt voor deze inbreng; direct duidelijk! :D