Mag ik hier vliegen?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Chris

New Member
Lid geworden
12 okt 2016
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
44
Locatie
Heenvliet
Hallo, het is voor mij onduidelijk of ik hier mag vliegen (als hobbyist).

Het gebied waar ik woon valt onder een CTR van Rotterdam, maar ook onder een laagvlieggebied.
Nu weet ik dat ik in een CTR niet mag vliegen, maar in een laagvlieggebied (volgens mij) tot 120 meter hoog mag, mits er een waarnemer mee gaat.

Nu ben ik niet van plan om dagelijks op 120 meter hoogte te vliegen, maar zou het leuk vinden om een keer ons natuurgebied te filmen op ongeveer 50 meter hoogte.

Weten jullie hoe dit zit?

Groetjes, Chris

dronekaart.JPG
 
De locatie die je daar op de kaart laat zien valt zowel binnen een CTR zone als binnen een laagvlieg gebied, ik zou er dus niet vliegen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Chris en Marlijn Franken
Zoals je plaatje al aangeeft zou je mogen vliegen in het bezit van een ROC of ROC-light, mits je toestemming hebt van de beheerder. Dit is Rotterdam Airport of de beheerder van het laagvlieggebied. Als hobbyist heb je hier niets te zoeken, tenzij je op zoek bent naar een fikse bekeuring.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chris
Zoals je plaatje al aangeeft zou je mogen vliegen in het bezit van een ROC of ROC-light, mits je toestemming hebt van de beheerder. Dit is Rotterdam Airport of de beheerder van het laagvlieggebied. Als hobbyist heb je hier niets te zoeken, tenzij je op zoek bent naar een fikse bekeuring.

Een civiele CTR is per definitie verboden of sterk beperkt toegankelijk terrein, ongeacht of je hobbyist ben, in het bezit van een ROC-L of zelfs een volledig ROC. Ontheffingen waarop ROC houders aanspraak kunnen maken hebben alleen te maken met de maximale vlieghoogte (art. 14, lid 3) t.b.v. luchtwerk (>120m) en de minimale afstand (art. 15, lid 4) t.o.v. mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing, in gebruik zijnde autosnelwegen, in gebruik zijnde autowegen, of in gebruik zijnde wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt (<150m) OF t.o.v. vaartuigen, voertuigen, kunstwerken en spoorlijnen (<50m).

Voor de CTRs van Groningen, Rotterdam, Maastricht en Schiphol geldt dat ROC houders tot maximaal 45 meter hoogte mogen vliegen (art. 16, lid 2). Uiteraard dient dit wel in veelvuldig overleg met de luchtverkeersleiding en onder strikte voorwaarden te gebeuren. Er zijn tevens enkele ROC houders met een ontheffing om te mogen vliegen in een of meerdere specifieke militaire CTRs.

Er zouden eveneens mondjesmaat streng gecontroleerde testen worden uitgevoerd wat betreft het vliegen met drones binnen (civiele) CTRs. Dit vergt o.a. dat er een constante radioverbinding bestaat tussen de piloot van het toestel en de verkeerstoren, en zodoende ook dat de piloot over de juiste bevoegdheidsverklaringen beschikt daartoe. Het zal m.i. nog vele jaren duren voordat het vliegen met drones binnen CTRs soepeler wordt, en zal mede afhangen van de ontwikkelingen die de technologie de komende jaren zal doormaken inzake veiligheid- en communicatie mechanismen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chris
Als de locatie in de CTR valt mag je er hoe dan ook niet vliegen als hobbyist. Dat er een overlap is met een laagvlieg gebied doet daar niets aan af.

Eigenlijk steekt die dronekaart niet goed in elkaar en had de CTR qua laag hoger weergegeven moeten worden. Nu klik je bij Heenvliet en krijg je de info mbt tot de CTR die daar nog is niet te zien.

Buiten de CTR maar in dat laagvlieg gebied geld inderdaad dat het mag mits;
"iemand met de bestuurder van het modelvliegtuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen"
 
  • Leuk
Waarderingen: Chris
... en dat laatste hoeft in het weekend zelfs ook niet, want het laagvlieggebied is dat alleen op weekdagen. In deze tijd van het jaar is dat effectief tot zo ongeveer zonsondergang. Misschien dat je zonder waarnemer nog net een uurtje op vrijdag mee kunt pikken, maar dan houdt het wel zo ongeveer op. :)


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app