'Mag niet'-mensen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Sjakie

Well-Known Member
Lid geworden
11 sep 2016
Berichten
4.855
Waarderingsscore
2.151
Punten
113
Leeftijd
58
Locatie
Utrecht
Ik heb nu een aantal keren last gehad van 'mag niet'-mensen. Afgelopen zaterdag nog bij een van de Open Monumenten-dagen. Slechte timing om opnames te maken, okay, maar ik wist het niet van te voren.
Er zitten drie mensen aan een tafeltje, die 'belangrijk' zijn. Ik vraag netjes of iemand er last van heeft als ik een paar opnames maak. Het antwoord was 'het mag niet'. En vervolgens alles er bij verzinnen waarom niet. Tot luchtvaartpolitie-tje spelen aan toe.

Deze 'mag niet'-mensen weten niet waar ze het, wat betreft regelgeving, over hebben en hebben ook geen autoriteit. Dit is eigenlijk het echte problemen, ze denken het wel te weten en wel autoriteit te hebben. Ik ga dan maar niet de lucht in om gedoe te voorkomen, want ik schat in dat ze de politie nog gaan bellen ook.

Hoe gaan jullie hiermee om?
 
Laatst bewerkt:
Netjes dat het het vraagt en dat je niet vliegt als zij dat niet willen. Portretrecht zegt dat je dat ook zo moet doen, als mensen eventueel herkenbaar in beeld zouden komen en je de beelden op een openbare site (YouTube) wilt plaatsen. Verder is het gewoon goed fatsoen om te vragen of mensen misschien bezwaar hebben. Daarmee geef je ze dan wel de macht om nee te zeggen en tegenwoordig zijn mensen meer en meer geneigd daarvan dan ook gebruik te maken. Niet omdat ze tegen zijn, maar omdat ze "nee" mogen zeggen.
Wel jammer dat je niet dan en daar hebt kunnen vliegen. Waarschijnlijk, als je het niet gevraagd had, hadden ze je er niet op aangesproken en zeker niet de politie gebeld. (Er vanuit gaande dat je natuurlijk niet in een gebied wilde vliegen waar het ook echt niet mag; dat zijn er nog verrassend veel)
 
  • Leuk
Waarderingen: MBSR en klaas
Nu heb ik nog niet echt veel negatieve ervaringen gehad. Vaak zijn mensen nieuwsgierig, vinden ze het geweldig om te zien en kun je er nog een leuk praatje mee maken. Voor de andere gevallen heb ik een uitgeprintte kopie van de regelgeving bij me. Ik kan mensen meteen laten zien wat wel en niet mag, en als ze me niet geloven kunnen ze het zelf thuis opzoeken.

Zo stond ik een poosje terug in een veld aan de rand van het dorp te vliegen (op ruime afstand). Toen kwam er meteen een man aanrennen die vanalles begon te roepen. Dat mag niet, je mag niet zo hoog, je mag nergens vliegen etc etc. Ik let er altijd heel bewust op dat ik geen regels overtreed, en probeer ook niet om de uiterste grenzen op te zoeken. Ik zette de drone aan de grond en begon rustig te vertellen dat het anders is dan hij zich voorstelde. Ook heb ik hem de beelden laten zien die ik daar gemaakt had. Zijn houding veranderde van aanvallend naar "goh wat leuk eigenlijk".
Ook heb ik een keer een man getroffen die zich heel wat meende en vroeg wat er zou gebeuren als hij hem uit de lucht zou schieten. Ook hier rustig mee verteld en al snel veranderde zijn houding. De eerste indruk die mensen vaak hebben, lijkt soms erg negatief. Maar ik snap het ook wel.

Kortom, als je je netjes gedraagt, en rustig met de mensen wil praten, komt het altijd wel goed. En als er mensen al in de buurt zijn, en ik twijfel, vraag ik ook meestal of ze er bezwaar tegen hebben. Meestal vinden ze het dan nog leuk om mee te kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: BonAerials en Sjakie
Netjes dat het het vraagt en dat je niet vliegt als zij dat niet willen. Portretrecht zegt dat je dat ook zo moet doen, als mensen eventueel herkenbaar in beeld zouden komen en je de beelden op een openbare site (YouTube) wilt plaatsen. Verder is het gewoon goed fatsoen om te vragen of mensen misschien bezwaar hebben. Daarmee geef je ze dan wel de macht om nee te zeggen en tegenwoordig zijn mensen meer en meer geneigd daarvan dan ook gebruik te maken. Niet omdat ze tegen zijn, maar omdat ze "nee" mogen zeggen.
Wel jammer dat je niet dan en daar hebt kunnen vliegen. Waarschijnlijk, als je het niet gevraagd had, hadden ze je er niet op aangesproken en zeker niet de politie gebeld. (Er vanuit gaande dat je natuurlijk niet in een gebied wilde vliegen waar het ook echt niet mag; dat zijn er nog verrassend veel)

Ja inderdaad, ik vraag het netjes en daar sta je dan met je goede gedrag. ;)

Potretrecht en privacy werden er afgelopen zaterdag ook bijgesleept. Maar er liepen ook anderen foto's/video-opnames te maken. Die werden niets in de weggelegd. Er werd dus met twee maten gemeten.
Ik zie ook geen verschil tussen opnames uit de lucht en van de grond wat dat betreft.

Ik check inderdaad of ik in een gebied mag vliegen. Ik gebruik hier UAV Forecast en AirMap voor, dubbel check dus.
 
Nu heb ik nog niet echt veel negatieve ervaringen gehad. Vaak zijn mensen nieuwsgierig, vinden ze het geweldig om te zien en kun je er nog een leuk praatje mee maken. Voor de andere gevallen heb ik een uitgeprintte kopie van de regelgeving bij me. Ik kan mensen meteen laten zien wat wel en niet mag, en als ze me niet geloven kunnen ze het zelf thuis opzoeken.

Zo stond ik een poosje terug in een veld aan de rand van het dorp te vliegen (op ruime afstand). Toen kwam er meteen een man aanrennen die vanalles begon te roepen. Dat mag niet, je mag niet zo hoog, je mag nergens vliegen etc etc. Ik let er altijd heel bewust op dat ik geen regels overtreed, en probeer ook niet om de uiterste grenzen op te zoeken. Ik zette de drone aan de grond en begon rustig te vertellen dat het anders is dan hij zich voorstelde. Ook heb ik hem de beelden laten zien die ik daar gemaakt had. Zijn houding veranderde van aanvallend naar "goh wat leuk eigenlijk".

Goede tip Jack, daar kan ik wel wat mee. Ik ga ook een kopietje in mijn koffer doen.

Ik blijf natuurlijk altijd netjes en correct, maar ik trek het wel moeilijk als mensen zichzelf autoriteit aan gaan meten, politieagentje gaan spelen. Maar daar zijn misschien cursussen voor om me te helpen. ;)
 
"Mag niet mensen" inderdaad vaak een reactie vanwege privacy gevoel. Ik heb gelukkig ook regelmatig goede reacties. Heren die super geïnteresseerd zijn en erg graag zien hoe het werkt. Zorgen dat je de regels op een sheet bij je hebt is een pré. De Rijksoverheid heeft een mooie tabel met regels, daarmee kun je heel makkelijk begrip en medewerking verkrijgen.

Wel heb ik last van "collega" drone piloten, in mijn omgeving zijn diverse kastelen. Ik vraag altijd aan het landgoedbeheer als ik er mag vliegen. Helaas is het bij meerdere kastelen niet meer toegestaan te vliegen. Oorzaak; De "collega"drone piloot die in eens op zondag ochtend denkt laat ik eens lekker in de achtertuin van die mensen vliegen. De diverse beheerders krijgen daardoor regelmatig klachten en hebben nu een algeheel verbod bepaald.

Dus ik begrijp de reacties soms goed en dan kost het heel veel overtuigingskracht en begrip om weer te mogen vliegen.

Rijksoverheid regelgevingtabel:
Regels voor drones: verschillen tussen recreatief en beroepsmatig gebruik

Gr Kevin
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Ja inderdaad, ik vraag het netjes en daar sta je dan met je goede gedrag. ;)

Potretrecht en privacy werden er afgelopen zaterdag ook bijgesleept. Maar er liepen ook anderen foto's/video-opnames te maken. Die werden niets in de weggelegd. Er werd dus met twee maten gemeten.
Ik zie ook geen verschil tussen opnames uit de lucht en van de grond wat dat betreft.

Het is ook nog steeds het onbekende. De meeste mensen die zo reageren hebben de klok wel gehoord maar waar de klepel hangt... Vaak is de media ook de oorzaak die dan enkel de vaak negatieve meldingen laat zien op TV. En die beelden/onderwerpen onthouden deze mensen. Het is dan inderdaad het beste om rustig te blijven, even tijd te maken voor hen en dan merk je al gauw dat hun denken t.a.v. drones verzacht. Ga er niet tegenin!!!
 
Wat ook erg goed helpt is een geel of oranje veiligheidsvestje of hesje aan te trekken. Doet er niet toe wat er op staat, maar in de meeste gevallen krijg je dan meteen respect en vragen de omstaanders vaak of zij niet in de weg lopen ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Goeie! Ik heb er nog een uit de Pilotshop met "PILOOT" achterop. Dat zal vast indruk maken!
Wit overhemdje, paar strepen er op...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: jackdoorman
Wat ook erg goed helpt is een geel of oranje veiligheidsvestje of hesje aan te trekken.
Hahaha, briljant!!
Ik heb gele hesjes in de auto liggen, die moet je in Frankrijk verplicht hebben voor als je met pech langs de weg komt te staan. Ik ga het misschien nog proberen ook.
 
Als jullie dan op die hesjes een logo of tekst willen dan zeg het maar . Kost niet zoveel bij mij en kan per 1 stuks.

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app
 
Dan zou ik er 'Mag wel' op willen zetten. :D
 
Vroeger probeerde ik nog met deze mensen te communiceren en te informeren. Redelijke mensen begrijpen het en tonen zelfs belangstelling.
Doordat de groep “drone-Tokkles” groot is en het voor ons verpesten, ga ik de “mag-nieters” steeds meer negeren. Ik laat mij niet afleiden door deze lieden, uit oogpunt van omgevingsveiligheid en schade aan mijn vogeltje.
Soms kom je heel gefrustreerde mensen tegen die eisen dat je meteen de drone naar beneden haalt, want anders ...... De grens ligt bij mij op het fysiek aanraken. Dan hebben ze een écht probleem.
Soms staat de Politie voor je neus met de mededeling dat ik “overlast” bezorgd heb ...... maar de naam van de aangever moet geheim blijven voor de privacy. Daar trap ik ook nooit in en geef dan aan dat ik aan het werk ben en zo de drone laat landen voor een batterij wissel. Ook vraag ik meteen of zij nú overlast ervaren of dat er redenen zijn om de klacht serieus te nemen. Als de drone op de grond is wil ik dan verder praten en geen moment eerder. Het is op het moment wel fijn dat de doorsnee agent iets van de drone weet. Jammer dat er dan een verhaal komt dat zij verplicht zijn om te reageren op een melding. BOA’s zijn een ander verhaal. Ronduit lastig, arogant en niet gehinderd door enige vorm van kennis. Met dit type ga ik niet in discussie en maak ze kort duidelijk dat ik hier mijn rechten heb en niet door ze gestoord wens te worden.
Soms zie ik een “collega-piloot” met de drone bezig, waaraan duidelijk is dat hij het niet helemaal begrepen heeft en onbedoeld wat “domme” dingen doet. Even rustig attenderen en al gauw merk je dat het een beginner is. Ik acht het tot mijn taak om waar nodig een helpende hand toe te steken en wat basis dingetjes te geven, zoals het bestaan van kaarten met vlieginfo en zeker het adres van www.dtonepilots.nl te geven om verdere info te krijgen. Regelmatig zie ik dan een “nieuw lid” op het net verschijnen.
 
Toch fijn om deze ervaringen even te lezen.
Zijn deze regels van de rijksoverheid de laatste ? (van sept. 2016)


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik hoef er niet zoveel aan toe te voegen, alleen ik zoek rustige plaatsen op, waar bijna geen mensen komen. Ook het tijdstip waarop je gaat vliegen, s’morgens vroeg bv , gaat goed.
Ook samen met mijn vrouw, geeft verrassende reacties, zo van zijn jullie een film aan het maken ?
In het algemeen zien mensen de drone als indringer, het vliegt boven je en maakt vaak een irritant lawaai.
Lieden met een camera worden gezien als bezoekers en worden eerder geaccepteerd.
Uitleg geven wat je aan het doen bent, heeft vaak een positief effect.
Dat gele hesje is een goed idee, geeft iets officieels aan.
Toch jammer, dat de drone zo negatief in beeld is, hoe zou dat gekomen zijn..........
Door lieden, die elk fatsoen, regels en respect aan hun laars lappen en het voor de goedwillenden verpesten.



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Vroeger probeerde ik nog met deze mensen te communiceren en te informeren. Redelijke mensen begrijpen het en tonen zelfs belangstelling.
Doordat de groep “drone-Tokkles” groot is en het voor ons verpesten, ga ik de “mag-nieters” steeds meer negeren. Ik laat mij niet afleiden door deze lieden, uit oogpunt van omgevingsveiligheid en schade aan mijn vogeltje.
Soms kom je heel gefrustreerde mensen tegen die eisen dat je meteen de drone naar beneden haalt, want anders ...... De grens ligt bij mij op het fysiek aanraken. Dan hebben ze een écht probleem.
Soms staat de Politie voor je neus met de mededeling dat ik “overlast” bezorgd heb ...... maar de naam van de aangever moet geheim blijven voor de privacy. Daar trap ik ook nooit in en geef dan aan dat ik aan het werk ben en zo de drone laat landen voor een batterij wissel. Ook vraag ik meteen of zij nú overlast ervaren of dat er redenen zijn om de klacht serieus te nemen. Als de drone op de grond is wil ik dan verder praten en geen moment eerder. Het is op het moment wel fijn dat de doorsnee agent iets van de drone weet. Jammer dat er dan een verhaal komt dat zij verplicht zijn om te reageren op een melding. BOA’s zijn een ander verhaal. Ronduit lastig, arogant en niet gehinderd door enige vorm van kennis. Met dit type ga ik niet in discussie en maak ze kort duidelijk dat ik hier mijn rechten heb en niet door ze gestoord wens te worden.
Soms zie ik een “collega-piloot” met de drone bezig, waaraan duidelijk is dat hij het niet helemaal begrepen heeft en onbedoeld wat “domme” dingen doet. Even rustig attenderen en al gauw merk je dat het een beginner is. Ik acht het tot mijn taak om waar nodig een helpende hand toe te steken en wat basis dingetjes te geven, zoals het bestaan van kaarten met vlieginfo en zeker het adres van www.dtonepilots.nl te geven om verdere info te krijgen. Regelmatig zie ik dan een “nieuw lid” op het net verschijnen.
Dtone-pilots.nl?

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app