Mavic Air 2 : A2 vervolmaking BE><NL?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

EmpieDrone

Active Member
Lid geworden
1 dec 2020
Berichten
195
Waarderingsscore
68
Punten
28
Leeftijd
63
Locatie
Gent
Ik heb een 'officiële' A1/A3 gehaald in België. Nu zit ik een beetje klem. Waar best een training A2 te volgen? Iemand een tip voor een NL drone school? Er zijn er een tweetal waar je de A2 apart zou kunnen volgen... (weet niet of ik namen mag noemen hier...)
Ik kreeg vandaag een uitnodiging voor een van deze scholen voor een A2 training met de wervingstekst...
'Het grote voordeel van subcategorie A2 is dat u in een woonwijk mag vliegen en ook over bebouwing. In subcategorie A3 moet u juist 150 meter afstand houden van zo'n woonwijk. Dat is een groot verschil.'.... Ofwel snap ik het niet ofwel mis ik iets? Maar de enigste drone waarmee je nu (als amateur) over een woonwijk en verbouwing mag vliegen is een Mavic Mini of mini 2 gezien de < 250gr .... Dat zou wél mogen met een Mavic Air 2 met een CE 1.... Maar op dit moment zijn die er niet...
 
  • Leuk
Waarderingen: TonY
Geen Belgen hier die ook een A2 willen halen? Je kan in Brussel nog geen examen gaan doen alleszins... Ik had me opgegeven. Kreeg vandaag een hélé ingewikkelde mail van de officiële instantie met een link naar het Belgisch Staatsblad ... Uiteindelijk was het om een registratie onder de SPECIFIC categorie te doen.....
UAS - Drones: Nieuwe Europese regelgeving: Gebruik van het nationale standaardscenario BE-STS-01
En dan nog een link naar het Belgische Staatsblad met alle wetteksten hierover....
 
Zeker niet bij DDA doen,of ergens anders in NL,het is namelijk niet mogelijk om via NL aan je vliegbewijs A2 te komen .
Je moet jezelf bij RDW kunnen legitimeren en daar zit het probleem voor ons "Belgen"...,dit gaat niet
 
Ik zit met dezelfde vraag...
Heb ze opnieuw gesteld...
Voorlopig geen online training te vinden in de A2 subcategorie...
 
Ik zit met dezelfde vraag...
Heb ze opnieuw gesteld...
Voorlopig geen online training te vinden in de A2 subcategorie...
Ik heb gebeld met de cel drones. Er wordt aan het examen A2 gewerkt. Er wordt over gecommuniceerd ergens binnen een goeie week. Alvast één BE droneschool is ook druk bezig met schrijven aan hun A2 cursus in functie hiervan. Ze gaan 200€ vragen hiervoor dacht ik gezien te hebben. Ikzelf ben bezig met de lijst die op de BE mobiliteit drone site staat. Ben alle items op Google ah uitzoeken. En dan mss een losse A2 training ergens volgen bij DDA NL of zo? Moet wel lukken.
 
Net even in Luxemburg zitten rondneuzen... Daar kon ik me registreren. Zelfs mijn BE RP nummer uploaden etc.... Een examen A2 gevonden voor in februari... Maarrr....oops... Je moet er voor fysisch aanwezig zijn voor een uurtje of zo... Nogal verwarrend want er is niks te vinden over een training. Die moet je op jezelf doen.... Niks tips of link naar wat of hoe... bizar allemaal....
Dan denk je dat je het hebt gevonden... Maar is geen training, enkel het examen...
1611916461997.png
 
Sorry, ik ben graag goed geïnformeerd vooraleer ik tot een aankoop overga.

Maar goed, u lijkt uw eerdere stelling - dat de cursus die u aanbiedt op de vragenbank van het DGLV gebaseerd is - niet langer te willen bevestigen, klopt dit?

Mijn vraag is niet onterecht: als de cursus die u aanbiedt op de vragenbank van het DGLV is afgestemd (zoals het geval is bij de scholen) dan zal mij dit beter helpen bij de voorbereiding op dat examen en dan ben ik zeker geïnteresseerd in de cursus. Zoniet is er voldoende algemeen materiaal over weerkunde, drones etc. gratis beschikbaar op het internet.

Jammer dat u hier duidelijk geen begrip voor kan opbrengen...
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik ben graag goed geïnformeerd vooraleer ik tot een aankoop overga.

Maar goed, u lijkt uw eerdere stelling - dat de cursus die u aanbiedt op de vragenbank van het DGLV gebaseerd is - niet langer te willen bevestigen, klopt dit?

Mijn vraag is niet onterecht: als de cursus die u aanbiedt op de vragenbank van het DGLV is afgestemd (zoals het geval is bij de scholen) dan zal mij dit beter helpen bij de voorbereiding op dat examen en dan ben ik zeker geïnteresseerd in de cursus. Zoniet is er voldoende algemeen materiaal over weerkunde, drones etc. gratis beschikbaar op het internet.

Jammer dat u hier duidelijk geen begrip voor kan opbrengen...
Ik zie dit in een NL oefenvraag hier op het forum in pdf.
Staat bij antwoorden
A. Een onlinetheorie opleiding + examen en een aanvullend theorie- examen bij een erkend vliegschool
B. Een theorie-examen en een praktijk examen bij een erkend vliegschool
C. Een onlinetheorie opleiding en een aanvullend theorie-examen bij een erkend vliegschool, daarnaast een praktische zelf opleiding
Het juiste antwoord is C.
Brussel zal deze vraag niet stellen. Dus ik denk dat die Opleidingen NL gericht zijn.
 
De angel is dat de RDW een buitenlands certificaat A1-A3 nog (steeds) niet kan verwerken. Je kan daarom je A2 niet uitgereikt krijgen.

Het lijkt wel zo te zijn opgezet om Nederlandse drone vliegscholen te bevoordelen. De prijzen van A1-A3 hebben dan ook verdacht veel weg van kartelvorming.

Ook bijzonder is dat de A2 informatie /lesstof helemaal niet voorhanden is. Dat is EASA info en zou gewoon openbaar moeten zijn. Het is immers al door de burger betaald.

Voor A1-A3 kunnen we de Nederlandse vliegscholen vierkant uitlachen, maar voor A2 is er dus een hobbel. Degene die nu A2 hebben gehaald zijn doorgaans enthousiastelingen of professionals.

De prijzen voor A2 ook in het buitenland totaal absurd.

Verzonden met mijn CLT-L29 en de Dronepilots.nl app
 
De prijzen voor A2 ook in het buitenland totaal absurd.
Tja, iedereen probeert zijn of haar graantje mee te pikken in het drone-verhaal. Is ook niet onredelijk zolang het maar geen woekerprijzen worden natuurlijk.

Wel een pluim op de hoed van het DGLV die zowel de A1/A3 cursus als examens A1/A3/A2 gratis aanbieden. Wanneer het goed is, moet het ook gezegd worden! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Max*
Het is zo dat de leerstof bij een NL droneschool eigenlijk ook hun eigen examen vragen dekt. (zou logisch zijn toch?) Ikzelf heb effe proefgedraaid bij het DGLV. Ik zou nu perfect al een A2 examen kunnen doen in NL. Valt heel aardig mee qua niveau. Alleen krijg ik dan geen geldig certificaat als Belg. In BE is voorlopig nog niks bekend van leerstof noch examen... En ik ben zeker dat de vragen een pak lastiger zullen zijn....Kijk maar naar de lijst met het overzicht....De vraag is natuurlijk of de BE drone opleidingen inkijk hebben over de examenvragen bij het DGLV.... Pfff.. En ik zie prijzen van 250 tot 500 of meer Euro. Wat hélémaal gestoord is.... Allemaal heel vervelend op dit moment.... Een mens probeert dan eens in orde te zijn...
 
Het is zo dat de leerstof bij een NL droneschool eigenlijk ook hun eigen examen vragen dekt. (zou logisch zijn toch?) Ikzelf heb effe proefgedraaid bij het DGLV. Ik zou nu perfect al een A2 examen kunnen doen in NL. Valt heel aardig mee qua niveau. Alleen krijg ik dan geen geldig certificaat als Belg. In BE is voorlopig nog niks bekend van leerstof noch examen... En ik ben zeker dat de vragen een pak lastiger zullen zijn....Kijk maar naar de lijst met het overzicht....De vraag is natuurlijk of de BE drone opleidingen inkijk hebben over de examenvragen bij het DGLV.... Pfff.. En ik zie prijzen van 250 tot 500 of meer Euro. Wat hélémaal gestoord is.... Allemaal heel vervelend op dit moment.... Een mens probeert dan eens in orde te zijn...
Ik denk wel dat je kunt je A2 halen.
A2 opleiding is niet verplicht
 
Onze cursus is gesteund op de lijst van de te kennen theorie in de reglementering en gebaseerd op de vragen die in de vragenbank van het DGLV zullen zitten,maar ook voor enig ander land in Europa
Niemand zegt dat jullie een slechte cursus hebben, maar dat ze wat kunnen verschillen tussen de manier van vragen stellen tussen NL en BE.
Natuurlijk is er niets mis mee en kun je daarmee ook je A2 halen in België.
 
Een A2 halen op eigen houtje bedoel je dan? Ja, ondertussen wschl. wel... Ik ben enkel een beetje 'bang' van de instinker vragen... Zo van die niets terzake doende feiten die als schijnbare vulling in de cursus stonden....
 
Een A2 halen op eigen houtje bedoel je dan? Ja, ondertussen wschl. wel... Ik ben enkel een beetje 'bang' van de instinker vragen... Zo van die niets terzake doende feiten die als schijnbare vulling in de cursus stonden....
Nee doelde een curus volgen in NL :)
En examen doen.
 
De vraag is natuurlijk of de BE drone opleidingen inkijk hebben over de examenvragen bij het DGLV.... Pfff.. En ik zie prijzen van 250 tot 500 of meer Euro. Wat hélémaal gestoord is.... Allemaal heel vervelend op dit moment.... Een mens probeert dan eens in orde te zijn...
Je weet natuurlijk nooit met zekerheid of er een samenwerking is tussen het DGLV en de scholen. Het lijkt me in elk geval wel logisch dat dit het geval zou zijn. Het is toch de bedoeling dat opleiding en examen op elkaar zijn afgestemd zodat iemand die de leerstof grondig kent dan ook daadwerkelijk voor het examen slaagt.

En ja, die prijzen, die vind ik persoonlijk ook aan de hoge kant. Maar voor niks komt de zon op zeker? :)
 
Nee doelde een curus volgen in NL :)
En examen doen.
Ja, maar daar zit het addertje... je bent er niks mee.... Want je kan enkel als Nederlander dan het A2 certificaat krijgen... In het beste geval krijg je van hun dan een oorkonde om boven je bed te hangen of zo;.. Maar heeft dus geen 'wettelijke' waarde....
 
  • Haha
Waarderingen: Max*