Mavic Air 2 Mavic Air 2, let op....

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

DagodeWerd

New Member
Lid geworden
8 mrt 2020
Berichten
22
Waarderingsscore
7
Punten
3
Leeftijd
69
Locatie
Nijmegen
Als Mavic air 1 piloot was ik natuurlijk erg benieuwd naar de 2, die momenteel bestelbaar wordt. Ik was vooral enthousiast over dat hij met ocusync werkt ipv extended wifi.
Maar... Als fan en abonnee van het youtube kanaal van Ian in London ( beste drone kanaal vind ik) zag ik zijn review, vooral van belang als je niet altijd in de middle of nowhere Wil vliegen. Kijk zelf maar eens...


Verzonden met mijn SM-T725 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Nordflow
Goede post! Ik had deze video ook gezien en ondanks dat ik nieuw ben op dit forum ook even posten. Het lijkt erop dat DJI dit zelf nergens noemt.
Ik heb met DJI contact gezocht en zij confirmeren mij deze drone in de C1 classification valt (zie ook screenshot hieronder).
Kan DJI zo maar confirmeren dat het een C1 is en dat straks alsnog blijkt dat de drone in C3 valt?

Nu blijft nog wel de onduidelijkheid bestaan. Ik heb vorig week een Mavic Mini gekocht, deze week de Mavic Mini teruggebracht en de Mavic Air 2 besteld (pre-order). Maar ik denk dat ik nu mijn pre-order ga cancelen en toch voor de Mavic Mini ga. Ondanks dat het topic over de Mavic Air 2 gaat, heb je bij de Mavic Mini minder last van de regelgeving, als het goed is, waardoor je tot 1-1-2023 nog in de C1 categorie valt?

Voor zowel de vraag van de Mavic Air 2 en Mavic Mini heb ik op een mail gestuurd naar de EASA (Autoriteit die de drone regels 2020 heeft opgesteld) voor verduidelijking over deze regels met betrekking tot deze twee modellen en de claims van DJI. Ik hoop daar binnenkort antwoord op te hebben.

upload_2020-5-1_12-16-40.png
 
Goed dat Ian waarschuwt voor het feit dat de Mavic Air 2 buiten de VS nog geen AirSense heeft, en dat de Mavic Air 2 volgens de Europese regelgeving gezien zal worden als 'legacy drone'. Hij vergeet alleen de overgangsregeling te benoemen: de eerste 2 jaar kun je met deze drone wel vliegen in categorie A2, mits je 50 meter afstand houdt van mensen. Daarna (na 1-1-2023) kom je in categorie A3.

Wat het precies betekent dat de Mavic Air 2 geen C1 CE label heeft, leg ik uit in mijn artikel over de introductie van deze drone.
 
  • Leuk
Waarderingen: DJIWhite Mavic pro
Goede post! Ik had deze video ook gezien en ondanks dat ik nieuw ben op dit forum ook even posten. Het lijkt erop dat DJI dit zelf nergens noemt.
Ik heb met DJI contact gezocht en zij confirmeren mij deze drone in de C1 classification valt (zie ook screenshot hieronder).
Kan DJI zo maar confirmeren dat het een C1 is en dat straks alsnog blijkt dat de drone in C3 valt?

Nu blijft nog wel de onduidelijkheid bestaan. Ik heb vorig week een Mavic Mini gekocht, deze week de Mavic Mini teruggebracht en de Mavic Air 2 besteld (pre-order). Maar ik denk dat ik nu mijn pre-order ga cancelen en toch voor de Mavic Mini ga. Ondanks dat het topic over de Mavic Air 2 gaat, heb je bij de Mavic Mini minder last van de regelgeving, als het goed is, waardoor je tot 1-1-2023 nog in de C1 categorie valt?

Voor zowel de vraag van de Mavic Air 2 en Mavic Mini heb ik op een mail gestuurd naar de EASA (Autoriteit die de drone regels 2020 heeft opgesteld) voor verduidelijking over deze regels met betrekking tot deze twee modellen en de claims van DJI. Ik hoop daar binnenkort antwoord op te hebben.

Bekijk bijlage 1308
Dat is pertinent onjuist! De Mavic Air 2 heeft geen C1 CE label. En kan deze ook niet achteraf krijgen!

Check ook de uitleg onderin dit artikel.
 
Maar stel dat de Mavic Air 2 geen CE label gaat krijgen dan is dit toch eigenlijk geen interessante drone?
Voor mij in ieder geval niet meer.
Blijkbaar wil DJI gewoon graag zijn drone verkopen en zegt daarbij dat het een C1 label is, echter met de informatie van wdejager, Ian en nog andere fora is het voor mij nu wel duidelijk dat dit niet klopt.
Ik heb mijn pre-order voor de Mavic Air 2 gecanceld en ben nu voor de Mavic Mini gegaan. Deze blijft door de overgangsregeling voor legacy drone < 500 gram twee jaar lang in de A1 categorie hangen wanneer de nieuwe EU drone regels ingaan.
Daarna valt de Mavic Mini ook in de A3 categorie, net zoals de Mavic Air 2, maar tegen die tijd (minimaal 2,5 jaar weg) zal ik dan gewoon voor een nieuwe drone gaan kijken die wel het juiste label heeft.
@wdejager Bedankt voor de reactie en de review, dit heeft mij flink wat geld voor drone en theorie-examens bespaart!
 
Dat is pertinent onjuist! De Mavic Air 2 heeft geen C1 CE label. En kan deze ook niet achteraf krijgen!

Check ook de uitleg onderin dit artikel.


Kunnen later uitgebrachte Mavic air 2 versies dit label nog wel krijgen? Dus modellen die nog niet in de winkel liggen?
 
Goede post! Ik had deze video ook gezien en ondanks dat ik nieuw ben op dit forum ook even posten. Het lijkt erop dat DJI dit zelf nergens noemt.
Ik heb met DJI contact gezocht en zij confirmeren mij deze drone in de C1 classification valt (zie ook screenshot hieronder).
Kan DJI zo maar confirmeren dat het een C1 is en dat straks alsnog blijkt dat de drone in C3 valt?

Nu blijft nog wel de onduidelijkheid bestaan. Ik heb vorig week een Mavic Mini gekocht, deze week de Mavic Mini teruggebracht en de Mavic Air 2 besteld (pre-order). Maar ik denk dat ik nu mijn pre-order ga cancelen en toch voor de Mavic Mini ga. Ondanks dat het topic over de Mavic Air 2 gaat, heb je bij de Mavic Mini minder last van de regelgeving, als het goed is, waardoor je tot 1-1-2023 nog in de C1 categorie valt?

Voor zowel de vraag van de Mavic Air 2 en Mavic Mini heb ik op een mail gestuurd naar de EASA (Autoriteit die de drone regels 2020 heeft opgesteld) voor verduidelijking over deze regels met betrekking tot deze twee modellen en de claims van DJI. Ik hoop daar binnenkort antwoord op te hebben.

Bekijk bijlage 1308

ben erg benieuwd wat easa er op te zeggen heeft. Vreemd dat dji model uitbrengt waar geen juiste kwalificatie bij zit, 2,5 jaar vliegen is 1050€ veel geld vind ik persoonlijk
 
Goede post! Ik had deze video ook gezien en ondanks dat ik nieuw ben op dit forum ook even posten. Het lijkt erop dat DJI dit zelf nergens noemt.
Ik heb met DJI contact gezocht en zij confirmeren mij deze drone in de C1 classification valt (zie ook screenshot hieronder).
Kan DJI zo maar confirmeren dat het een C1 is en dat straks alsnog blijkt dat de drone in C3 valt?

Nu blijft nog wel de onduidelijkheid bestaan. Ik heb vorig week een Mavic Mini gekocht, deze week de Mavic Mini teruggebracht en de Mavic Air 2 besteld (pre-order). Maar ik denk dat ik nu mijn pre-order ga cancelen en toch voor de Mavic Mini ga. Ondanks dat het topic over de Mavic Air 2 gaat, heb je bij de Mavic Mini minder last van de regelgeving, als het goed is, waardoor je tot 1-1-2023 nog in de C1 categorie valt?

Voor zowel de vraag van de Mavic Air 2 en Mavic Mini heb ik op een mail gestuurd naar de EASA (Autoriteit die de drone regels 2020 heeft opgesteld) voor verduidelijking over deze regels met betrekking tot deze twee modellen en de claims van DJI. Ik hoop daar binnenkort antwoord op te hebben.

Bekijk bijlage 1308
Heeft u nog antwoord gekregen van de easa?
 
Dat staat er niet. De Mavic Air 2 heeft een CE keurmerk, net zo als alle drones van DJI. Maar nog geen Cx label (een aanvulling op het CE keurmerk, verplicht vanaf 1-1-2023). En zo'n Cx label kan DJI sowieso niet zomaar achteraf toekennen.
 
Dat staat er niet. De Mavic Air 2 heeft een CE keurmerk, net zo als alle drones van DJI. Maar nog geen Cx label (een aanvulling op het CE keurmerk, verplicht vanaf 1-1-2023). En zo'n Cx label kan DJI sowieso niet zomaar achteraf toekennen.
"DJI will make the Mavic Air 2 certified according to the new CE rules immediately after the new CE rules come into effect. 2/2"
Hiermee wordt bedoeld het Cx label. Vraag maar na. In geval van de modellen met (geblokkeerde) airsense zal het een kwestie van software zijn. En dan kan Cx prima achteraf worden toegekend. Ze kunnen ook niet anders, anders zouden ze nu alleen nog mini's verkopen.
 
"DJI will make the Mavic Air 2 certified according to the new CE rules immediately after the new CE rules come into effect. 2/2"
Hiermee wordt bedoeld het Cx label. Vraag maar na. In geval van de modellen met (geblokkeerde) airsense zal het een kwestie van software zijn. En dan kan Cx prima achteraf worden toegekend. Ze kunnen ook niet anders, anders zouden ze nu alleen nog mini's verkopen.
Alleen met een software-update ben je er niet. Lees dit verhaal maar eens door: DJI onderzoekt mogelijkheid om achteraf Cx CE-labels toe te kennen aan drones | Dronewatch. Ik zie dit proces eerlijk gezegd voor de consumentendrones niet gebeuren.
 
"DJI will make the Mavic Air 2 certified according to the new CE rules immediately after the new CE rules come into effect. 2/2"
Hiermee wordt bedoeld het Cx label. Vraag maar na. In geval van de modellen met (geblokkeerde) airsense zal het een kwestie van software zijn. En dan kan Cx prima achteraf worden toegekend. Ze kunnen ook niet anders, anders zouden ze nu alleen nog mini's verkopen.
By the way, Airsense maakt geen onderdeel uit van de nieuwe producteisen die onderdeel uitmaken van de Cx CE-labels. Dit staat hier dus volledig los van.
 
In geval van de modellen met (geblokkeerde) airsense zal het een kwestie van software zijn.
In het filmpje werd ook gesproken over ontbrekende hardware voor de Airsense (buiten de VS).
Dus met een software update krijg je dat alsnog niet.
 
Ik had ergens gelezen dat Airsense niks meer is dan een transponder die op afstand uitgelezen kan worden. Daar zou het ID mee verstuurd kunnen worden. Jullie zullen er ongetwijfeld meer van weten, ik noemde alleen wat ik her en der gelezen heb. DJI zou wel een enorme flater slaan als grootste merk als ze niet met een update komen. Na een update kan er een nieuw product worden gedefinieerd. Dat gebeurt in de automotive wereld bijvoorbeeld ook. Dus onmogelijk is het zeker niet... We'll see...
 
Na een update kan er een nieuw product worden gedefinieerd. Dat gebeurt in de automotive wereld bijvoorbeeld ook.
Dat gaat in deze niet helemaal op ben ik bang.
CE is een europese toelatings keuring/ eis. Die wordt afgegeven op het gekeurde ontwerp.
Voor de drones moet er dan ook nog een Cx label opzitten, ook dit is aan de hand van de toelating. Elke wijziging door middel van software zou niet voor een label kunnen voorzien. Je zou anders een label kunnen verkrijgen, en de software terugdraaien.
Het apparaat in kwestie (elk exemplaar drone) zou dan ter herkeuring moeten worden aangeboden, dit is ook wat DJI oppert wellicht voor elkaar te krijgen. De EASA zegt echter dat dat niet gaat gebeuren.

Om de vergelijking met de automotive te trekken, iets wat als een Volkswagen (Legacy drone) is verkocht, kan door software niet ineens als Volvo (C1, C2, C3), C4) gezien worden, het stempel (CE) Volkswagen zit er al op.
Software wijzigingen veranderen niet je toelating.


Ik had ergens gelezen dat Airsense niks meer is dan een transponder die op afstand uitgelezen kan worden.
En dat is hardware ;)



mvg,
Martijn.
 
Dat gaat in deze niet helemaal op ben ik bang.
CE is een europese toelatings keuring/ eis. Die wordt afgegeven op het gekeurde ontwerp.
Voor de drones moet er dan ook nog een Cx label opzitten, ook dit is aan de hand van de toelating. Elke wijziging door middel van software zou niet voor een label kunnen voorzien. Je zou anders een label kunnen verkrijgen, en de software terugdraaien.
Het apparaat in kwestie (elk exemplaar drone) zou dan ter herkeuring moeten worden aangeboden, dit is ook wat DJI oppert wellicht voor elkaar te krijgen. De EASA zegt echter dat dat niet gaat gebeuren.

Die vergelijking gaat niet op denk ik. Het gaat hier niet om verandering van merk of type, maar om dmv een modificatie een bestaand type aan nieuwe eisen te laten voldoen. Dat gebeurt in automotive ook, bv aanpassing van katalysatoren om aan nieuwe emissie eisen te voldoen (fictief voorbeeld). Een bestaand product een nieuwe accreditatie geven is dus zeker niet onmogelijk.
Maar ben met je eens dat DJI uiteindelijk winst moet maken en niet al te ver zal gaan in met terugwerkende kracht certificeren van een bestaand product. Ze zullen liever een nieuwe verkopen.
 
Deels; de informatie die een transponder uitzendt wordt er in geprogrammeerd dus aanpasbaar
De M2A beschikt slechts over een ADS-B 'IN', ontvanger. Er wordt helemaal niets uitgezonden. Er word door de ADS-B niets uitgezonden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EmpieDrone