Mavic Air2 vliegen in de VS; externe remote-ID-module nodig?

Joost de Laat

New Member
Lid geworden
16 jan 2021
Berichten
14
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
69
Locatie
Nijmegen
Van de zomer ga ik een aantal weken naar de VS met mijn Mavic Air2. Ik vlieg puur voor de lol/reisvideo. Ik heb FAA-registratienummer en het "trust-document". Ik ontkom er volgens mij niet meer aan (sinds maart 2024) om een externe remote-id- module aan mijn drone te koppelen, omdat ik anders alleen nog maar in FRIA-gebieden mag vliegen (schoolterreinen, of modelvliegterreinen). Heb ik dat goed begrepen? Is de extra module die ik aan mijn Mavic Air moet vastmaken echt nodig? Of zie ik iets over het hoofd? En wat is dan een betrouwbare en betaalbare externe remote-ID- module?
 
  • Leuk
Waarderingen: Travel and Drones
Ja, je hebt een FAA-compliant Remote ID module nodig. Ik ken de markt niet zo goed maar even Googlen doet wonderen. Let even op dat je de module niet pal boven de interne GPS-ontvanger van je drone monteert, anders heb je kans dat het satellietsignaal wegvalt. Helaas biedt de Mavic Air 2 niet echt veel geschikte plekken om de addon te monteren.
 
Ik heb begrepen dat in de VS de Mavic Air 2 bij de firmware-update RID verkrijgt. Is het mogelijk om mijn in Europa gekochte Mavic Air 2, welke hier de meest recente firmware-update heeft gehad (01.01.1`600) in de VS een nieuwe firmware-update te laten doen, als dat mogelijk is en zo FAA-compliante RID te verkrijgen, zodat ik er mee kan vliegen in de VS? Werkt dit?

Ik ga er van uit dat de RID terug in Europa niet werkt.
Kan ik terug in de EU zonder consequenties firmware-updates doe in NL, of gaat dit problemen opleveren?
 
Hmmm, het lijkt erop dat de MA2 heel onlangs RID compliant is geworden in de VS:


In dat geval zou je ermee kunnen vliegen zonder addon. En als ik me niet vergis wordt deze functie automatisch beschikbaar gesteld zodra je in de VS even verbinding maakt met internet en je de drone zijn positie laat bepalen.
 
Een test van enkele FAA approved modules vind je hier:

 
Hmmm, het lijkt erop dat de MA2 heel onlangs RID compliant is geworden in de VS:


In dat geval zou je ermee kunnen vliegen zonder addon. En als ik me niet vergis wordt deze functie automatisch beschikbaar gesteld zodra je in de VS even verbinding maakt met internet en je de drone zijn positie laat bepalen.
Ik zie dat de serienummers allemaal starten met 1581F3N3xxxxxxxxxxx. Dat komt niet overeen met mijn serienummer wat start met 3N38K xxxxxxxx. Het lijkt er op dat de eerste tekens info geven over diverse specs. Ik vrees dat mijn drone niet geaccepteerd wordt met mijn SN in het Amerikaanse luchtruim m.b.t. de RID. Klinkt dit zinnig. of maak ik me onnodig ongerust?

Dit vond ik op internet: The alphanumeric code 1581F3N3 in the context of the SN Mavic Air 2 likely corresponds to a serial number associated with your drone. Let’s break it down:

  1. 1581: This portion could be a unique identifier or a batch number assigned during manufacturing.
  2. F3N3: The remaining characters might represent additional information, such as production date, model variant, or other specifications. , etc.
 
Er zijn 2 varianten van de MA geloof ik. Hierbij de andere variant. Kijk nog eens?

Op de supportpagina van DJI (FAQ's over FAA remoteID-naleving) vond ik dat de prefix voor het serienummer altrijd 1518F is. Dus mijn SN valt binnen de range van toestellen die RID verkrijgen in de VS. Dank voor het meedenken en de hulp.
"Voor vliegtuigen met een alfanumeriek serienummer van 20 cijfers (altijd voorafgegaan door 1581F) is het Remote ID-serienummer hetzelfde als het serienummer van de drone, en in het algemeen hetzelfde als het serienummer van de vluchtcontroller, bijvoorbeeld Mavic 3-serie, Mini 3 serie, Avata, Matrice 30 serie, Mavic 3 Enterprise serie, etc. ",