Mavic mini regelgeving

  • Onderwerp starter Dennis Mengerink
  • Startdatum
Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
D

Dennis Mengerink

Guest
Mag ik na de overgangsjaren nog gewoon vliegen met de mini? Als ik het goed lees moet de mini dan ook het registratienummer uitzenden. Geen idee of hij dat nu ook al doet. Zie onder.

---
Iedere dronevlieger die vliegt met een drone die zwaarder weegt dan 250 gram of met een drone die voorzien is van een camera moet zich vanaf juni 2020 gaan registreren. Het registratienummer moet zichtbaar zijn aangebracht op de drone; in een later stadium moet de drone het registratienummer ook uitzenden;
---

Groeten,Dennis.
 
Iedere dronevlieger die vliegt met een drone die zwaarder weegt dan 250 gram of met een drone die voorzien is van een camera moet zich vanaf juni 2020 gaan registreren. Het registratienummer moet zichtbaar zijn aangebracht op de drone; in een later stadium moet de drone het registratienummer ook uitzenden;

Het gaat hier niet om de drone. Registratie geld alleen voor de piloot. Wel moet je registratienummer zichtbaar zijn op je drone. Signalen uitzenden gaat pas gebeuren bij de next generation drones die volgens de [nieuwe] CE certificering geproduceerd gaan worden.
 
Dat bedoelde ik niet. Zoals ik het lees moet zelfs de mavic mini uiteindelijk een signaal uitzenden. Dus volgens mij hebben mini-bezitters straks ook een probleem.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Mag ik na de overgangsjaren nog gewoon vliegen met de mini?

Ja hoor, waarom zou dat niet mogen? Dat zal dan default in open categorie A0 of A3 zijn, toch?

Als ik het goed lees moet de mini dan ook het registratienummer uitzenden. Geen idee of hij dat nu ook al doet.

Als je al een Mavic Mini hebt, check dan even de ID settings in de DJI Go 5 (=DJI Fly) app; de Mavic Mini heeft die optie nu al.

Ik heb die optie aangezet. Standaard staat hij uit, en staat hij als optioneel genoemd, niet verplicht, waarvan ik niet weet of dit met datumgrens/firmware update rond of na juli 2020 nog gaat veranderen.

Als de drone vliegt (of uit staat) kun je deze opties totaal niet veranderen; dat kan alleen als de drone op de grond staat, ingeschakeld, met verbinding met de remote en de app. De wijziging lijkt dan ook (volgens meldingen) opgeslagen te worden in de drone zelf, wat logisch klinkt als hij dat moet kunnen uitzenden, ook bij verliezen van verbinding met remote/app.

Mijn Mavic Mini bevat als ID mijn Safe-Drone.com drone ID, zoals dat ook met een metalen brandplaatje op de buitenkant geplakt zit, en als omschrijving iets als "Amateur drone pilot" gevolgd door mijn andere IDs (zoals UK CAA operator ID, etc.)

Hiermee zou ik mogelijk dus al volledig aan de nieuwe Europese regels voldoen, als het nu door DJI gebruikte wifi protocol tenminste geaccepteerd wordt/gaat worden door betreffende instanties.
 
Laatst bewerkt:
De Mini zonder CE keurmerk mag na juli 2022 doorvliegen volgens A3 A1.
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor, waarom zou dat niet mogen?



Als je al een Mavic Mini hebt, check dan even de ID settings in de DJI Go 5 (=DJI Fly) app; de Mavic Mini heeft die optie nu al.

Ik heb die optie aangezet. Standaard staat hij uit, en staat hij als optioneel genoemd, niet verplicht, waarvan ik niet weet of dit met datumgrens/firmware update rond of na juli 2020 nog gaat veranderen.

Als de drone vliegt (of uit staat) kun je deze opties totaal niet veranderen; dat kan alleen als de drone op de grond staat, ingeschakeld, met verbinding met de remote en de app. De wijziging lijkt dan ook (volgens meldingen) opgeslagen te worden in de drone zelf, wat logisch klinkt als hij dat moet kunnen uitzenden, ook bij verliezen van verbinding met remote/app.

Mijn Mavic Mini bevat als ID mijn Safe-Drone.com drone ID, en als omschrijving iets als "Amateur drone pilot" gevolgd door mijn andere IDs (zoals UK CAA operator ID, etc.)

Hiermee zou ik mogelijk dus al volledig aan de nieuwe Europese regels voldoen, als het nu door DJI gebruikte wifi protocol tenminste geaccepteerd wordt/gaat worden door betreffende instanties.

Top antwoord, ik dacht dat ik de app al goed had doorgespit, dus niet. Weer wat geleerd en ga er
morgen even voor zitten.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
De editor in UI voor beide settings is erg knullig (vind ik), precies hetzelfde als dat ding in DJI Go 4 waarmee je bijvoorbeeld maximum hoogte/afstand kunt instellen door cijfer in meters in te voeren. Da's beetje (erg) onhandig voor een wat langere tekst zoals de omschrijving, maar met een beetje klooien lukt het wel, en eenmaal opgeslagen hoef je dat nooit meer aan te passen, tenzij je echt iedere vlucht de omschrijving wil bijwerken naar iets als "Voor privé-gebruik foto's maken de Lekbrug" of "Inspectie van bedrijfsgebouw op (adres)" of zoiets, wat ik voorlopig nog totaal niet van plan ben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dennis Mengerink
Ik hoop ook dat app en firmware updates geen invloed op deze ID-velden gaan hebben; de RTH-hoogte en maximum range kunnen immers na een update gereset worden nar fabrieksdefaults..

'Nog altijd verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk..'
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop ook dat app en firmware updates geen invloed op deze ID-velden gaan hebben; de RTH-hoogte en maximum range kunnen immers na een update gereset worden nar fabrieksdefaults..

'Nog altijd verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk..'
Ik verwacht van wel, eerlijk gezegd. Want de uitgezonden ID zou een unieke moeten zijn en dus niet zelf aan te passen. Een soort IMEI nummer, zeg maar. Ik zou verwachten dat dat inderdaad met een firmeware update afgedwongen gaat worden (misschien naast een user-definable ID?)
 
Ik verwacht van wel, eerlijk gezegd. Want de uitgezonden ID zou een unieke moeten zijn en dus niet zelf aan te passen. Een soort IMEI nummer, zeg maar. Ik zou verwachten dat dat inderdaad met een firmeware update afgedwongen gaat worden (misschien naast een user-definable ID?)
We hebben het hier over andere IDs, denk ik. Jij hebt het over iets als het type/serienummer van de drone (niet te veranderen), ik heb het over het zogenaamde "kenteken" zoals nieuwe regelgeving gaat voorschrijven. Dat moet je wel als pilot/operator zelf kunnen instellen, net als de tekstuele omschrijving van het doel van je aankomende vlucht.
 
Je had het toch over het registratienummer dat vanwege de nieuwe regelgeving uitgezonden moet worden (En RTH hoogte en max range) als antwoord op Dennis?
Dat registratienummer zal uniek en niet modificeerbaar moeten zijn, anders kun je een ander ID "faken". Wat er nog meer aan informatie uitgezonden wordt valt natuurlijk wel in de categorie "zelf in te stellen". Dat je daar je PH nummer in kunt voeren, bijvoorbeeld. Dat veld moet uiteraard wèl aanpasbaar zijn.
Zo bedoelde ik m ;)
 
De technische implementatie van Drone ID is nog niet vastgesteld. Grote kans dat de systemen van DJI (al dan niet middels een firmware update) wel compatible zullen zijn met het toekomstige Drone ID, maar dat wil niet zeggen dat de drones daarmee meteen voldoen aan de nieuwe C0 t/m C4 CE labels.

Maar wat @rcee al zegt, de Mavic Mini kun je ook als 'legacy drone' gewoon blijven vliegen, ook na 1 juli 2020 en zelfs na de overgangsperiode van 2 jaar in de Open subcategorie A1 (omdat de Mavic Mini minder weegt dan 250 gram).
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr