Mavic pro 2 haast kwijt na gebruik unlock-code

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Riho

Member
Lid geworden
30 jan 2021
Berichten
88
Waarderingsscore
49
Punten
18
Leeftijd
59
Locatie
Oostende
Hallo droners,

Ik had vorige week iets vreemds voor die haast mijn drone kostte maar die uiteindelijk goed afliep en snap niet waar het fout gegaan is.

Ik wou vliegen in een zone net op de rand van een DJI-no fly zone. Via droneguide van Skeyes zag ik dat de grens met de echte no-fly zone iets verder lag dan door DJI aangegeven. Daarom diende ik mijn vluchtplan in via de SkeyDrone Planner en die werd logisch gezien goedgekeurd. Ik stuurde die goedkeuring door om een unlock-code te krijgen van DJI en kreeg die effectief. Op de DJI-unlock site tekende ik een cirkel die haast 80% lag in de door DJI toegelaten zone en de rest in de zone die wel mocht van Skeyes en niet van DJI. Ik laadde de unlock-code op in mijn drone om de zone vrij te krijgen. Tot daar ging alles goed.

Toen ik op de locatie kwam kreeg ik de melding dat ik mijn kompas opnieuw moest kalibreren en dat deed ik. Dat gebeurt vaak dus had ik er geen erg in.
Ik laat mijn drone opstijgen op een plaats waar ik eerder ging vliegen en die in de toegelaten zone ligt (van DJI en Skeyes) en krijg dan haast onmiddellijk de melding dat er iets fout is aan de kompaskalibratie (ik herinner me niet exact wat de melding was). Omdat ik dit nog nooit voor had wil ik de drone terug laten keren naar de plaats waar hij vertrok, op zo’n 10 meter van de plaats waar de drone zich op dat moment bevond, maar dat lukte niet. Op mijn afstandsbediening krijg ik het bericht dat ik in no-fly zone terecht kom en dat de drone daar niet mag komen. Na wat nadenken en proberen zie ik dat de drone gevangen zit in de unlock-zone die ik bij DJI aanvroeg. Ik geraak dus niet meer in de toegelaten zone en kan niet meer naar de plaats waar ik opsteeg.
De unlock zone van DJI bevond zich quasi voor 90% boven water. De unlock zone was niet afgetekend op mijn kaart op de afstandsbediening (voor zover ik weet), maar ik probeerde de zone die ik tekende op de website van DJI voor de geest te halen en wist dat die wellicht op één plaats net boven vaste grond kwam. Gelukkig kon ik daar mijn drone aan de grond zetten, op 0.5 meter van het water, met nog 15% batterij … ik dacht echt dat ik hem kwijt was.

De volgende keer maak ik zeker mijn unlock-zone groter zodat de plaats van opstijgen er zeker ook in zit, maar eigenlijk is dat niet logisch, want op opstijgplaats lag reeds in een vrije zone.

Is er iemand die weet wat er juist fout is gegaan? Dank alvast om mee te denken.

Groeten,
Riho.