Max afstand bereikt (grr)in Enhanced Warning Zone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Tweety

New Member
Lid geworden
22 mei 2020
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
60
Locatie
Nieuwkoop
Ik woon in een Enhanced Warning Zone en moet volgens de aanwijzing van de DJI Fly app "Fly with caution"
Volgens mij houd dit dan in dat mijn DJI Mini een aantal beperkingen heeft wat vliegen betreft.
(bestaat er een overzicht wat de beperkingen zijn bij bepaalde zone)
Ik heb hier dan ook begrip voor maar het brengt wel een probleem met zich mee waarvan ik niet weet hoe ik deze even oplos.
Het gaat om het volgende.
Ik wil graag een actie video maken met mijn drone van een wielrenner welke fiets door het landschap.
Ik wilde hem dus volgen met de drone en deze besturen vanuit de auto (die hem op afstand volgt) (nee ik bestuur de auto niet)
Echter gooide de EWZ al roet in het eten met de mededeling dat ik mijn maximale afstand had bereikt...(grr) omdat hij de RTH point aanhield.
Natuurlijk kunnen we de racefiets achter in de auto gooien om ergens anders waar geen EWZ van toepassing is een actie video te maken maar juist de mooie omgeving hier wilde ik gebruiken in deze actie video.
Wie weet is het voor DJI een idee om de mogelijkheid toe te voegen dat de drone je remote control instelt als RTH.
Dan hebben we dat probleem ook opgelost.
 
Als de DJI app waarschuwt dat je in een Enhanced Warning Zone zit, dan ben je blijkbaar in de buurt van een vliegveld. Dan is het niet de bedoeling dat je toch gaat vliegen met je drone. Bedenk ook dat de zones van het DJI systeem veel kleiner zijn dan de officiele no-fly zones in Nederland, dus de kans is groot dat het gebied waar je niet mag vliegen nog veel groter is dan jij denkt. Zie ook de Aeret kaartviewer.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Bedankt voor je antwoord en daarbij de corrigerende tik op mijn vingers wat betreft het vliegen met een drone in een no fly zone. Als er een iemand zich bewust is van de gevaren om te vliegen met een drone in een no fly zone ben ik dat wel. Echter vlieg ik voor deze actie video opnamen niet hoger dan max 2 meter (ja ik weet het, zelf 10 cm is volgens de wet vliegen) en is de kans dan mijn drone tijdens mijn vlucht in aanraking komt met een opvliegende reiger vele honderden keren groter dan objecten die gebruik maken van deze no fly zone. Ondertussen ben ik er achter gekomen dat ik via de optie "stel een nieuwe RTH point in" je ook je remote control als RTH point kunt opgeven. Als nu je remote control continu je exacte locatie vernieuwt (ververst) als die verplaats wordt dan zou het dus mogelijk moeten zijn met een drone een object te volgen (en jij met de remote control er achter) zonder dat deze aangeeft dat de maximale afstand is bereikt.

Ps, toch nog even op jou advies de vlieglocatie via Aeret kaartviewer geraadpleegd en de Enhanced Warming Zone betreft een Hanggliderveld te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Even los van zonering nog een opmerking hierop.

Ondertussen ben ik er achter gekomen dat ik via de optie "stel een nieuwe RTH point in" je ook je remote control als RTH point kunt opgeven. Als nu je remote control continu je exacte locatie vernieuwt (ververst) als die verplaats wordt dan zou het dus mogelijk moeten zijn met een drone een object te volgen (en jij met de remote control er achter) zonder dat deze aangeeft dat de maximale afstand is bereikt.

Inderdaad lijkt de optie voor een dynamisch homepoint instellen precies wat je lijkt te willen doen. Hiermee heb ik eens deze ActiveTrack video op de vouwfiets gemaakt waarbij mijn Spark me tot wel een kilometer zonder problemen zelf bleef volgen. Enige irritante is dat de app om de paar seconden "The homepoint has been updated." bleef roepen, maar ja, je kunt volume van je telefoon dan ook uitzetten in zo'n geval. ;-)


Een andere optie is gewoon de maximale afstand tot je homepoint veel groter zetten, of, als je langer wilt dan de maximum in te stellen waarde, deze maximum waarde verdubbelen met de volgende procedure: start drone "in het midden van je geplande traject" (dat wordt dan je homepoint), vlieg naar het ene eind van het traject, start opname/ActiveTrack, vlieg langs je homepoint naar het geplande eindpunt. Maar dynamisch homepoint is dan inderdaad makkelijker.

Let wel altijd goed op de omgeving en mogelijk veranderende (weers)omstandigheden, vooral bij een lange ActiveTrack sessie..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wdejager