Maximale payload Inspire 1?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.280
Waarderingsscore
2.918
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Even een praktische vraag. Weet iemand welke payload je nog met een gerust hart aan een Inspire 1 kunt hangen? Ik wil een speciale camera met een gewicht van ca. 1,3 kg met een starre verbinding onder de drone hangen. De eigen camera/gimbal kan weggelaten worden. Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn van Inspire 1-bezitters met extra gewicht onder hun drone, en ook wat e.e.a. betekent voor de vliegtijd.
 
Het ledig gewicht van de Inspire Pro V2.0 bedraagt (volgens de specificatie pagina uit de appendix) 2.870 gram. Dat is inclusief accu en propellors, maar zonder X5. Gemakshalve neem ik aan dat dit zowel de camera als de gimbal betreft. Op basis van de opgegeven MTOM van 3.500 gram zou je dus nog een ruime 600gram over hebben.

Deze test video laat zien dat het toestel ogenschijnlijk gemakkelijk 1.4 kg de lucht in kan tillen:

De vraag is natuurlijk wat dit betekent voor de krachten die op de motoren en de rest van het casco terecht komen, zeker wanneer je het toestel regelmatig en voor langere perioden aan een dergelijke payload blootstelt. Daarnaast ben je (zo ver ik weet) als ROC-L piloot verplicht om je aan de door de fabrikant voorgestelde operationele limieten te houden, iets wat je in feite al niet meer doet wanneer het toestel op meer dan 3.500 gram uitkomt. Ook de verzekeraar zal zich in een geval van een mogelijk ongeluk beroepen op de clausules waarin staat dat je je aan het systeemhandboek dient te houden.
 
Dank Bob! In mijn geval gaat het om een Inspire 1, de eerste uitvoering. Vooralsnog zal ik de drone recreatief gebruiken, en dan alleen voor korte afstanden / geringe hoogte, het gaat in deze fase meer om het experimenteren. Het is wel een beest hoor trouwens, die Inspire 1, vergeleken met de Phantom. Natuurlijk heb ik de Inspire 1 (en onlangs ook de 2) vaak genoeg in actie gezien, maar ik had er nog nooit zelf mee gevlogen. Niet echt een apparaat waar je onvoorzichtig mee moet doen. De kwaliteit van de X3-camera valt me trouwens vies tegen, deze haalt het bij lange na niet bij de kwaliteit van de camera van de gewone Phantom 4.
 
Dat klopt, de Inspire is echt een vliegmachine van formaat! Ik heb een jaar lang regelmatig met de P3P gevlogen maar vlieg sinds enkele weken (onder ROC-L) met de Inspire Pro i.c.m. de X5. Ondanks dat de besturing nagenoeg hetzelfde is en de Inspire wat mij betreft niet onder doet voor de wendbaarheid van de Phantom, maken het formaat en het ruwe geluid van de props (dan wel de gedachte wat er zou kunnen gebeuren wanneer het toestel ergens tegenaan/ op vliegt) mij stiekem toch iets voorzichtiger omspringen met het toestel.

Wat betreft de camera heb ik geen ervaring met de X3, maar zo ver ik weet is die praktisch hetzelfde als die van de P3P. Het verschil tussen de P3P en de X5 is enorm, al maken al die opties die de X5 biedt het niet altijd even makkelijk om de juiste instellingen te vinden. Ik zou wel interesse hebben in een side-by-side vergelijking tussen de X5 en de 20MP mechanical shutter camera van de P4(P)!
 
Ik heb mijn DJI Inspire-1, ook een eerste editie, bij IL&T geregistreerd. Het ding heeft een MTOM van 3.4 Kg. Als je met een inspire-1 met meer dan totaal 3,4 kg de lucht in gaat dan ben je in ieder geval niet meer verzekerd. Daarnaast kan IL&T jouw ROC (-Light) vergunning en BVI intrekken omdat je je niet aan het design spec houdt. Een rig met 6 GoPro's weegt net iets meer dan 1 kg.