Maximale vlieghoogte en bergen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Dirkjan82

Member
Lid geworden
25 apr 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
15
Punten
8
Leeftijd
41
Locatie
Edam
Hoe zit het eigenlijk met de maximale vlieghoogte in gebergte? Met name bij een mooi ravijn of iets dergelijks? Niet in Nederland natuurlijk, maar in landen als Frankrijk ofzo.

Stel ik mag in het vakantieland waar ik ben maximaal 50 meter* hoog. Ik vlieg op 20 meter hoogte en ga dan de rand van een steile helling over waardoor de hoogte loodrecht onder de drone ineens 70 meter is (als het ravijn bijvoorbeeld 50 meter diep is). Dan ben ik technisch gezien in overtreding. Hoe zit dat eigenlijk met de regelgeving?

* ik weet dat je in Frankrijk wel wat hoger mag dan 50 meter. Dit is slechts een voorbeeld. En ik begreep dat de regelgeving voor de hele EU mogelijk maximaal 50 meter hoog wordt. (bron: https://www.internetconsultatie.nl/aanpassing_regeling_modelvliegen/document/2841, eind pagina 1, begin pagina 2)
 
Officieel is het 50m AGL, ofwel Above Ground Level.
Dat dat in de praktijk niet altijd even handig is, daar wordt bij eventuele handhaving wel rekening mee gehouden. Dat is dan afhankelijk ven de lokale omstandigheden, zoals je hier al beschrijft. Ik vermoed (...) dat het bijvoorbeeld zal verschillen of je een canyon oversteekt waar regelmatig veel mensen doorheen lopen of juist een die voor normale mensen niet toegankelijk is, bijvoorbeeld.

In Nederland is het bovendien niet verplicht een hoogtemeter te hebben, dus is de hoogte waarop je vliegt sowieso een discussiepunt zolang je een afwijking nog op inschattingsfout kunt gooien. Vlieg je 150m hoog waar je 50m mag, dan zal het je wel kwalijk genomen worden, want dat doe je niet meer "per ongeluk".
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkjan82
Dirkjan, ik woon in Noorwegen en woon op 520 mtr hoogte NAP. Het dorp waar ik woon ligt op 400 mtr NAP. Ik heb de luftfartstilsynet (luchtvaartsdienst) in Noorwegen gebeld en ze die vraag gesteld. Ik vertelde bovenstaand verhaal en hij antwoorde duidelijk.

Luftfartstilsynet:
De hoogte van 120 meter geldt ter plekke loodrecht naar beneden. Toen vertelde ik hem dat ik op een hoog gebergte in het nationaal park de Jotunheimen in ons dorp stond, en als ik vertrok kwam op op 50 meter afstand hoger dan 400 meter. Hij lagte en zei, klopt, wettelijk moet je naar beneden gaan en de 1220 meter aanhouden, maar in ons land met alleen maar bergen moet je goed opletten in welk gebied le vliegt. Als er een ongeluk gebeurt terwijl je te hoog vliegt ben je aansprakelijk, dus eigenlijk mag je het met een korreltje zout nemen, ik kan dit niet schriftelijk bevestigen. Succes.

Dit was zijn verhaal, als je mijn filmpjes bekijkt die ik in onze regio maak, zul je zien dat ik heel vaak te hoog vlieg. Is gewoon niet anders mogelijk in een bergebied, maar opletten is zeer belangrijk!
Klik hier maar eens: http://www.titodesign.no/bibliotheekTitoDesign.html
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkjan82
Net zoals met veel andere regels, zoals 50 meter afstand van gebouwen of 100 meter afstand van de piloot. Een korreltje zout, een beetje redelijk inschatten en goed opletten. Als je op 2 meter van een gebouw zit mag je toch wel aannemen dat dat geen inschattingsfout is, maar opzet. Dus in bergachtig gebied een keertje wat te hoog vanwege een steile helling is niet erg.

Hoe zit het met de drone zelf? Als ik die heb begrensd op 50 meter hoog en kom op die manier ineens te hoog uit. Die zal dan niet zomaar snel dalen, maar ook niet meer kunnen stijgen lijkt mij. Met mijn DJI Mavic heb ik al wel eens gehad dat ik de maximale afstand van het homepoint heb gewijzigd tijdens de vlucht, waardoor de Mavic ineens te ver weg was. Ik kon niet verder weg vliegen, maar wel dichterbij. Verder gebeurden er geen vreemde dingen. Dat kan ik natuurlijk ook met de hoogte proberen: naar 100 meter gaan en dan de begrenzing op 50 meter zetten.
 
Zoiets vermoed ik ook voor hoogte, inderdaad.

Overigens: Zolang DJI (of wie dan ook) nog geen 3D GIS gebruikt, zal hoogte "0" gelijk zijn aan de hoogte op het moment van aanzetten. Alle hoogtes zijn dan verder relatief ten opzichte van die hoogte (luchtdrukveranderingen daargelaten). Dus als je op 1200m hoogte je drone aan zet, zal -ie dat 0m noemen en vanaf daar gaan rekenen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Oh, en nog iets om rekening mee te houden, zeker in Zuid-Frankrijk: zwevers en paragliders. Die maken nagenoeg geen geluid -totdat ze je voorbij gaan, maar dan ben je te laat om nog te reageren. Kijk dus heel goed om je heen voordat je gaat vliegen. Neem desnoods een spotter mee.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: flybert en Dirkjan82