Meedenkbijeenkomst drone-zonering in Utrecht

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door peSHIr, 10 jan 2020.

1. peSHIr

peSHIr Active Member

Lid geworden:
    23 jul 2018
    Leuk Bevonden:
    241
    Ik heb een bevestiging ontvangen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat ik bij deze bijeenkomst ben op dinsdag 21 januari a.s. Iemand anders op het forum misschien daar aanwezig (of anders misschien op de bijeenkomst op de 24e), behalve naar ik aanneem Wiebe?

2. wdejager

wdejager Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    4 jul 2016
    Leuk Bevonden:
    719
    Ik ben er idd ook bij de 21e! Ik ben zeer benieuwd naar het verloop van de middag en de inbreng van de aanwezige stakeholders... Misschien een idee om in dit topic alvast wat potentiële inbreng te bespreken?

3. peSHIr

peSHIr Active Member

Lid geworden:
    23 jul 2018
    Leuk Bevonden:
    241
    Ik ben ook erg benieuwd.

Ben er als geïnteresseerde hobbyist, hoewel ik werk bij een bedrijf dat ook een P4P en een ROC-Light piloot heeft (waar ik zelf niet direct mee te maken heb als softwareontwikkelaar) en heb dat ook bij inschrijving vermeld. Zo van, als er echt nog plek is ben ik graag aanwezig, maar als er meer inschrijvingen zijn dan plaatsen dan laat ik mijn aanwezigheid graag voorbij gaan.

Persoonlijk gaat het mij om mogelijkheden van hobbymatig niet te ver en te hoog vliegen en af en toe mooie beelden van de omgeving maken voor eigen gebruik, misschien na de zomer ook wel met de Mavic Mini klein beetje klein-commercieel erbij. Ben wel heel benieuwd ook naar natuurgebieden en buitenranden van CTRs bijvoorbeeld.

En bedrijfsmatig doet mijn werkgever niet zo heel veel met eigen drone (ook wel inhuur, ivm locatie net binnen CTR en benodigde contact verkeersleiding), maar dan gaat het vooral om visuele inspectie van bruggen/kunstwerken op gebied van infrastructuur. Dus dan juist vaak in de buurt van (spoor?)wegen en industrie.

Veiligheid, overlast, en privacy zijn erg belangrijk, maar mijn nadruk zou moeten liggen op "liever minder beperkend, dan meer beperkend (waar dat kan)".

#3 peSHIr, 11 jan 2020
    Laatst bewerkt: 11 jan 2020
  4. Paul Oostveen

Paul Oostveen New Member

Lid geworden:
    18 okt 2016
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik ben uitgenodigd voor de tweede bijeenkomst op 24 februari en net als jullie erg benieuwd naar deze bijeenkomst en vooral naar het resultaat. Kunnen jullie iets delen over het verloop van de eerste bijeenkomst voordat de tweede sessie begint?

Het opleggen van extra beperkende zones (in aanvulling op de nu al verboden gebieden) lijkt mij in veel gevallen niet noodzakelijk uit oogpunt van veiligheid, overlast/verstoring en privacy. Op andere manieren zoals met gedragscodes, bestaande wetgeving (denk aan AVG en de Wet Natuurbescherming) en de nieuwe EU regels kan veel worden afgedekt zonder dat er zones nodig zijn. Indien er dan toch zones moeten worden ingesteld, dan liever met extra beperkingen/gedragsregels in plaats van in de vorm van een totaal vliegverbod.

Wie niet is uitgenodigd voor 21 of 24 februari maar toch zijn wensen of zorgen wil delen met het ministerie kan dat nog doen tot 17 januari. Maak je keuze bij de voor- of nadelen van drones. Als jouw voor- of nadeel er niet bij staat of je wilt het verder nuanceren, kies dan 'mijn voordeel/nadeel staat er niet bij' en stuur een mail naar het ministerie.
    Meer info: https://luchtvaartindetoekomst.nl/doe-mee/drones-eparticipatie/default.aspx

Deel Deze Pagina