Meedenkbijeenkomst drone-zonering in Utrecht

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

peSHIr

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
23 jul 2018
Berichten
1.625
Waarderingsscore
601
Punten
113
Leeftijd
50
Locatie
Vleuten
Website
about.me
Ik heb een bevestiging ontvangen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat ik bij deze bijeenkomst ben op dinsdag 21 januari a.s. Iemand anders op het forum misschien daar aanwezig (of anders misschien op de bijeenkomst op de 24e), behalve naar ik aanneem Wiebe?
 
Ik ben er idd ook bij de 21e! Ik ben zeer benieuwd naar het verloop van de middag en de inbreng van de aanwezige stakeholders... Misschien een idee om in dit topic alvast wat potentiële inbreng te bespreken?
 
Ik ben ook erg benieuwd.

Ben er als geïnteresseerde hobbyist, hoewel ik werk bij een bedrijf dat ook een P4P en een ROC-Light piloot heeft (waar ik zelf niet direct mee te maken heb als softwareontwikkelaar) en heb dat ook bij inschrijving vermeld. Zo van, als er echt nog plek is ben ik graag aanwezig, maar als er meer inschrijvingen zijn dan plaatsen dan laat ik mijn aanwezigheid graag voorbij gaan.

Persoonlijk gaat het mij om mogelijkheden van hobbymatig niet te ver en te hoog vliegen en af en toe mooie beelden van de omgeving maken voor eigen gebruik, misschien na de zomer ook wel met de Mavic Mini klein beetje klein-commercieel erbij. Ben wel heel benieuwd ook naar natuurgebieden en buitenranden van CTRs bijvoorbeeld.

En bedrijfsmatig doet mijn werkgever niet zo heel veel met eigen drone (ook wel inhuur, ivm locatie net binnen CTR en benodigde contact verkeersleiding), maar dan gaat het vooral om visuele inspectie van bruggen/kunstwerken op gebied van infrastructuur. Dus dan juist vaak in de buurt van (spoor?)wegen en industrie.

Veiligheid, overlast, en privacy zijn erg belangrijk, maar mijn nadruk zou moeten liggen op "liever minder beperkend, dan meer beperkend (waar dat kan)".
 
Laatst bewerkt:
Ik ben uitgenodigd voor de tweede bijeenkomst op 24 februari en net als jullie erg benieuwd naar deze bijeenkomst en vooral naar het resultaat. Kunnen jullie iets delen over het verloop van de eerste bijeenkomst voordat de tweede sessie begint?

Het opleggen van extra beperkende zones (in aanvulling op de nu al verboden gebieden) lijkt mij in veel gevallen niet noodzakelijk uit oogpunt van veiligheid, overlast/verstoring en privacy. Op andere manieren zoals met gedragscodes, bestaande wetgeving (denk aan AVG en de Wet Natuurbescherming) en de nieuwe EU regels kan veel worden afgedekt zonder dat er zones nodig zijn. Indien er dan toch zones moeten worden ingesteld, dan liever met extra beperkingen/gedragsregels in plaats van in de vorm van een totaal vliegverbod.

Wie niet is uitgenodigd voor 21 of 24 februari maar toch zijn wensen of zorgen wil delen met het ministerie kan dat nog doen tot 17 januari. Maak je keuze bij de voor- of nadelen van drones. Als jouw voor- of nadeel er niet bij staat of je wilt het verder nuanceren, kies dan 'mijn voordeel/nadeel staat er niet bij' en stuur een mail naar het ministerie.
Meer info: https://luchtvaartindetoekomst.nl/doe-mee/drones-eparticipatie/default.aspx
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Gaat bij deze PDF met een hoog "interpretatiegehalte" blijven, vrees ik. Net als die enquête (zielige aantal resultaten staan genoemd in het document) reageert er toch zowat geen mens.

Geeft mij een groot gevoel van "zie je wel, jullie hebben invloed (gehad) op het process, maar wisten het eigenlijk ook niet goed.."

We zullen het wel zien..
 
Net als die enquête (zielige aantal resultaten staan genoemd in het document) reageert er toch zowat geen mens.

Of zouden er gewoon weinig drone-vliegers zijn? Ik heb geen idee. Het is hier op het forum nou ook niet echt dringen geblazen.
 
Of zouden er gewoon weinig drone-vliegers zijn? Ik heb geen idee. Het is hier op het forum nou ook niet echt dringen geblazen.
Er zijn er heel veel, maar de meesten zijn vast "geïsoleerd".

Als een meeting van Drone Fanatics (WhatsApp /Facebook groepje drone vliegers omgeving Midden-Nederland) soms al zonder problemen tot twee of zelfs drie dozijn drones (van Spark en Mavic Mini, tot Inspire, en zelfbouw FPV en alles er tussenin) oplevert, ben ik er van overtuigd dat er veel mensen met drones vliegen. Dat soort aantallen is op zich al meer dan het aantal reacties op die enquête..

En kijk naar de eerste informatiebijeenkomst over aankomde nieuwe Europese regelgeving in Bunnik: afgeladen zaal de hele dag, ofwel ook vele malen meer mensen dan totaal aantal reacties op die enquête.

De meeste mensen (niet alleen als het gaat om drones, maar algemeen wat voor onderwerp ook) doen hun ding, en zoeken weinig tot geen contact met anderen die hetzelfde doen, maar die ze niet al kennen.

Nog een voorbeeld hiervan is mijn werk als softwareprogrammeur: er zijn duizenden Microsoft .NET ontwikkelaars in Nederland, maar op informatiesessies van de DotNed gebruikersgroep zijn er vaak een handjevol vaste "ususap suspects", en als je wel eens contact maakt tijdens een koffiepauze met iemand die voor wat voor reden ook eens voor het eerst blijkt te zijn, dan is er bijna altijd een reactie als "toevallig van gehoord, nog geen idee hoeveel jaar zoiets al wel niet bestaat".

Maak me weinig illusies meer..
 
Ik moet zeggen, dat de groep die zich met dit participatieproces bezighoudt een lastige taak heeft, en het voorlopige resultaat dat ik vandaag mocht ontvangen stelt me vooralsnog niet echt heel erg teleur..

Gaat bij deze PDF met een hoog "interpretatiegehalte" blijven, vrees ik. Net als die enquête (zielige aantal resultaten staan genoemd in het document) reageert er toch zowat geen mens.

Geeft mij een groot gevoel van "zie je wel, jullie hebben invloed (gehad) op het process, maar wisten het eigenlijk ook niet goed.."

We zullen het wel zien..
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wat minder optimistisch, omdat er niet expliciet gesproken wordt over meer (beleidsmatige) ruimte voor de drone industrie om te experimenteren met bv. BLVOS en autonome vluchten. In plaats daarvan lees ik zinnen, die vijf jaar geleden ook al van toepassing waren op het gebied van bijvoorbeeld veiligheid. Wie durft er zijn nek uit te steken voor de onbemande luchtvaart?
 
Heb je de daadwerkelijke resultaten gelezen, Sem?

Ik ben wat minder optimistisch, omdat er niet expliciet gesproken wordt over meer (beleidsmatige) ruimte voor de drone industrie om te experimenteren met bv. BLVOS en autonome vluchten. In plaats daarvan lees ik zinnen, die vijf jaar geleden ook al van toepassing waren op het gebied van bijvoorbeeld veiligheid. Wie durft er zijn nek uit te steken voor de onbemande luchtvaart?

Kijk eens in Terugkoppeling participatieproces zones voor drones en op de genoemde website van de overheid.

Ik ben het met je eens dat "eerst zien, dan geloven" aan de orde is, maar met wat ik gezien heb ben ik (nog) niet heel negatief, behalve met het feit dst het allemaal zo lang duurt.

Er wordt door veel grote bedrijven geld geroken, dus gebeuren gaat het uiteindelijk toch wel. Vraag is in wat voor vorm en tijdspanne...
 
Ik meng mij niet onvoorbereid in een discussie. We hebben het ook over hetzelfde document.

Waar ik bijvoorbeeld stagnatie lees is het gedeelte over de zogenaamde corridors. Citaat: "Dit zou in de toekomst mogelijk kunnen zijn. Op korte termijn is dit vrij lastig te realiseren."

Dit is toch tenenkrommend? Op dit aspect is (dus) blijkbaar nog geen actie in ondernomen. We zijn al een paar bezig met testcentra. Dat weet het ministerie ook. Je vraagt je bijna af of onze sector niet aan het lijntje wordt gehouden.