Meeste sub 250 drones toch niet in A1-categorie

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

EyeInTheSky

New Member
Lid geworden
11 mei 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
14
Punten
3
Leeftijd
34
Locatie
Nederland
Bijna altijd wordt gezegd dat een drone onder de 250 gram (MTOW) bestuurd mag worden zonder 'dronebewijs' in de open A1-categorie, mits er voldaan word aan de geldende wet-en-regelgeving (zoals: niet vliegen in No-Fly zones, een maximumhoogte van 120 meter, etc). De Cx-regelgeving even buiten beschouwing gelaten.

Nu viel mij een reactie op in de comments onder de Tweakers.net review van de Mini 3 Pro, geplaatst door ene 'shadowclaim'. Ik citeer hier even het eerste deel van zijn reactie:

Zoals vaak zit iedereen ernaast. Deze drone is niet vrij te besturen in de A1 categorie onder 250gr. Er worden. Steeds 2 belangrijke factoren vergeten.
1) bij het raken van zulke drone mogen de propellers geen letsels bezorgen. Zonder prop guard kan je dat niet garanderen. Zet je de prop guard erop die altijd meer is dan 1gram, dan ga je dus over 250gr en valt hij niet langer onder A1.
2) de hoeveelheid kinetische energie die een drone kan leveren telt mee. Kinetische energie wordt bepaald door massa en snelheid. Maw ookal is de drone onder 250g als je snel vliegt is de impact te hoog.

Dit was mij niet bekend en terwijl ik al een tijdje zonder account meelees op dit forum, ben ik dit hier (bij mijn weten?) nog niet tegengekomen.

Als dit waar is zou dat dus betekenen dat je op dit moment met bijna geen enkele drone kan vliegen in de A1-categorie, ook de Mini 1/2/SE niet.

Wie heeft hier meer informatie over? Ik wil zelf gaan kijken naar de aanschaf van een drone, maar hoe meer ik in de regelgeving duik, hoe complexer het wordt en hoe meer ik ontmoedigd raak.
 
Zie op Rijksoverheid.nl: Welke regels gelden voor het vliegen met een drone met een laag risico?

Daar kun je het volgende lezen:

1652282304046.png

Er wordt niet gesproken over propguards.

De gebezigde tekst "bij het raken van zulke drone mogen de propellers geen letsels bezorgen. Zonder prop guard kan je dat niet garanderen" is volgens mij dan ook veel meer een mening dan een regel.
Bovendien: Garanties kun je überhaupt niet geven. Nergens voor. En daarom ben je verplicht WA verzekerd.

Check ook maar eens de "Regelhulp drones" op dezelfde pagina en kijk waar dat je brengt.
1652282673932.png
 

[B]EyeInTheSky[/B]>​

Zoals vaak zit iedereen ernaast. Deze drone is niet vrij te besturen in de A1 categorie onder 250gr. Er worden. Steeds 2 belangrijke factoren vergeten.
1) bij het raken van zulke drone mogen de propellers geen letsels bezorgen. Zonder prop guard kan je dat niet garanderen. Zet je de prop guard erop die altijd meer is dan 1gram, dan ga je dus over 250gr en valt hij niet langer onder A1.
2) de hoeveelheid kinetische energie die een drone kan leveren telt mee. Kinetische energie wordt bepaald door massa en snelheid. Maw ookal is de drone onder 250g als je snel vliegt is de impact te hoog.

Zorbat>Ik weet niet waar je die regels vandaan hebt maar ze zijn nogal onrealistisch.
Ah, shadowclaim van Tweakers.net review
Shadowclaim loopt nogal te raaskallen

Hier de Tweakers.net waar Shadowclaim zijn verhaal afsteekt op pagina 2 (verder geen reacties op zijn post): https://tweakers.net/reviews/10074/...v=0&order=desc&orderBy=rating&page=2#reacties

Prop Guards gebruik je binnen oid maar zeker niet buiten ivm wind etc.
Steek je vingers maar eens in de draaiende props van b.v. een Mini 2 (verbanddoos bij de hand houden)
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als verzonnen, fake nieuws. Om dit soort discussies te creëren. Daarom heb ik ook geen feestboek (meer).
 
Ik zou me niet te veel zorgen maken @EyeInTheSky. Zoals @Snitsernl zegt, gewoon de regels die op de site van de Rijksoverheid staan volgen en dan komt het allemaal goed. Je kan dan altijd een ijverige handhaver daar naar verwijzen en laten zien dat jij je netjes aan de regels hebt gehouden.

Ik denk dat 'shadowclaim' een klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Kinetische energie heeft zo ver ik kan terug vinden te maken met het verplicht moeten registreren, net zoals je dat moet bij een drone onder de 250 gram met camera (artikel 14, lid 5 Uitvoeringsverordening EU 2019/947).

Verder staat er in 2019/945 nog iets over Joule en scherpe delen, maar dat heeft te maken met de Cx-markeringen. Die zijn nog niet van toepassing omdat er nog geen drones op de markt zijn met deze markeringen.
 
Hier is inderdaad iemand die regeltjes heeft gelezen en zijn eigen interpretatie deelt.

Dat een drone geen letsel mag geven is onzin. Met een potlood kan je al letsel op lopen, dat is met de kleinste drone al niet anders.
Dat er iets met kinetische energie speelt, kan ik alleen herleiden naar de maximale snelheid binnen A1. Dat is namelijk vastgesteld op <19m/s (legacy tot 500 gram even buiten beschouwing).

Een ander misverstand wat ik hier tegenkom is een verplichte WA verzekering. Een WA verzekering is inderdaad verplicht, namelijk wettelijk vastgelegd. Maar dit is niet het geval bij drones waarmee recreatief gevlogen wordt (zakelijk heb ik me nooit in verdiept), in Nederland. Wat je wel kan doen, en naar mijn mening verstandig is, is het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering die past bij de drones die jij vliegt. Deze verzekering is hetzelfde (of als je er 1 specifiek voor modelbouw doet waarschijnlijk iets specifieker) als die schade door je kind/huisdier vergoedt. Namelijk het vergoeden van de schade bij/aan een derde die jou hiervoor aansprakelijk stelt.
Praktisch gezien: als je drone uit de lucht op een auto valt, stelt de eigenaar van die auto jou aansprakelijk voor de schade die hieruit voorkomt. Als net persoon erken jij dat die schade door jouw toedoen komt en vergoed jij die schade. De aansprakelijkheidsverzekering kan jij dan aanspreken om die schade te dekken zodat je het niet uit eigen zak hoeft te betalen.
In Nederland is deze aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht voor particulieren. In Duitsland is deze verzekering wel verplicht als je met een drone wil vliegen, maar dat is een afwijkende regel die Duitsland heeft ingevoerd naast de EASA-wetten.

Wat mij wel deugd doet is de screenshot die Snisternl heeft toegevoegd. Die spreken van een drone die minder dan 250 gram weegt. Dus de TOW en niet de MTOW. Maar dat terzijde, dat is een discussie die al in andere draadjes zit.
 
verstand en logisch nadenken en elkaars privacy respecteren, zou zo veel regels belastinggeld en irritatie schelen..


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Maar hoe ziet er dadelijk naar uit als Cx markering verplicht is en je een drone heb zonder deze markering. Daar gaan ook de wildste verhalen rond. Voor mij nog niet duidelijk.

Verzonden met mijn SM-G973F en de Dronepilots.nl app
 
Die vallen automatisch onder het C0 label. Simpeler kan het niet uitgelegd worden.
 
Die vallen automatisch onder het C0 label. Simpeler kan het niet uitgelegd worden.
Huh?
Wanneer je drone straks geen verplichte markering heeft, mag je alleen vliegen in de Open subcategorie A3.

 
Huh?
Wanneer je drone straks geen verplichte markering heeft, mag je alleen vliegen in de Open subcategorie A3.
Behalve drones met een startgewicht < 250 gram. Die mogen ook na 1-1-2024 in A1 blijven vliegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Harrson
Behalve drones met een startgewicht < 250 gram. Die mogen ook na 1-1-2024 in A1 blijven vliegen.
Zolang de dronefabrikanten geen MTOM opgeven, blijft de onzekerheid.
 
Wat willen we met deze discussie bereiken? Tegen elkaar tot in het oneindige herhalen dat het niet tot achter de komma eenduidig is uitgespeld? Ik ga liever leuke dingen doen eerlijk gezegd. Het loopt heus wel los.
 
Ik kan er ook niet wakker van liggen. Maar het blijft een interessante discussie :)
 
Nee, geen bal aan eerlijk gezegd: Het leidt tot niets al dat gemillimeter.
 
Zolang de dronefabrikanten geen MTOM opgeven, blijft de onzekerheid.
Ik vraag me eerder af of Europa het al helemaal helder voor de geest heeft (richting industrie), gezien het herhaalde uitstel. Is dat eenmaal het geval. dan volgt die industrie vanzelf wel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Piet Snot en Harrson