Mijn DJI Foto's en videos hebben behoorlijk wat nawerk nodig.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jeroen van Craaikamp

Active Member
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
292
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
57
Locatie
Amstelveen
Ik heb een DJI Inspire-1 met X3 camera. Ik heb Polar Pro ND filters maar ik blijf vinden dat ik achteraf nog behoorlijk wat moet nabewerken om er iets aardigs van te maken. Ik vind de foto's en films die uit de camera komen nogal flets. Op Facebook en dit forum zie ik allerlei filmpjes die er -volgens mij zonder veel nabewerkingen- qua kleur al erg mooi uit zien. Iemand een idee van wat ik fout zou kunnen doen (instellingen o.i.d.)?
 
Tsja, dat kan aan veel factoren liggen. Overigens helpt het gebruik van ND-filters niet om betere kleuren te krijgen, aangezien het gaat om 'neutrale' filters (vandaar de naam 'neutral density'). Een ND filter zorgt er alleen maar voor dat je een langere sluitertijd moet gebruiken voor een gelijkblijvende belichten (kan handig zijn om jello te voorkomen). Welke instelling gebruik je tijdens het filmen en fotograferen? Natural? Je zou eens kunnen kijken of je in 'Vivid' mode betere resultaten krijgt.

Beter is echter om tijdens de post processing verbeteringen door te voeren, bijvoorbeeld door de saturatie of het contrast wat te verhogen. Dan doe je er verstandig aan om in Natural te blijven filmen/fotograferen, anders loop je het gevaar dat er informatie uit het digitale beeld verdwijnt.

Wil je echt alles uit de camera halen, film dan in DLOG, om daarna m.b.v. zogenaamde LUTs je beelden te color graden. Dat is echter een heel ander verhaal, daar ben ik me momenteel in aan het verdiepen, maar als je op Google zoekt kom je hier vanzelf meer informatie over tegen.

Verder zou je kunnen overwegen om met een polarisatiefilter te werken (polarizer). Zo'n filter kan de kleuren wat verdiepen en gaat schitteringen en reflecties tegen. Het effect van een polarizer kan niet 100% digitaal nagebootst worden.
 
Als je een foto ziet waarvan je denkt, wow!, ga er dan maar vanuit dat daar behoorlijk wat post-processing effort in zit. Zie onderstaand filmpje. Hier zegt de uploader, rond 12:10, dat hij van een kwartiertje tot een paar uur met een foto bezig kan zijn.
Misschien kun je ook nog wat tips gebruiken uit het filmpje.
 
Tsja, dat kan aan veel factoren liggen..

@Wiebe: Dat zijn nog eens tips waar een mens wat aan heeft. Dank!!

LUT's gebruikte ik al in nabewerking. Ik heb zelfs een speciale lut gevonden voor de Inspire-X3. Dat werkt prima maar is -zoals ik schreef- nog best veel werk om die correct toe te passen op de tientallen losse clips die je al snel in een filmpje van 3 minuten stopt. Die DLOG instelling voor LUT's wist ik nog niet; ga ik proberen.

Ik heb de volledige set Polar Pro filters met Polarizer. Werkt an-sich wel, maar ik heb het vermoeden dat anderen out-of-the-box al betere resultaten krijgen.

Ik zal wat meer met saturatie instelling en contrast gaan spelen.
 
Ik denk niet dat je iets fout doet. Wat betreft fotografie zijn RAW-bestanden een goed uitgangspunt waar je beneden op de grond de gewenste aanpassingen op los kunt laten.
Filters worden erg overgewaardeerd.
Zoals Wiebe al aangaf houden ND-filters alleen maar licht tegen.

Polarisatiefilters zijn een ander en vooral omslachtig verhaal.
Het effect is afhankelijk van de invalshoek van het licht.
Een pol-filter moet je draaien tot je het gewenste effect hebt.
Dit is prima toe te passen bij landschap en architectuur waar je meestal vanaf statief fotografeert.
Mijn ervaring is dat dit niet echt praktisch is wanneer de camera ergens in de lucht hangt.;)

In de nabewerking kun je je beelden flink laten opknappen.
Zelf fotografeer ik in de lucht altijd zonder filter en de nabewerking doe ik in Lightroom en Photoshop.
Wel moet ik zeggen dat de vaste drone camera's wat betreft kwaliteit flink wat te kort komen!
Zit daarom nu ook te kijken naar een Inspire pro met verwisselbare lensen.