Mijn eerste FPV drone setup

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Carbon

New Member
Lid geworden
1 sep 2019
Berichten
3
Waarderingsscore
1
Punten
1
Locatie
Antwerpen
Ik ben mijn eerste fpv drone aan het bouwen gebaseerd op videos uit Youtube (
) en dacht eens om hier de onderdelen op te lijsten die ik heb gekocht om een algemene feedback te krijgen. De drone is wel volledig gebouwd en heb het 2 keer buiten getest maar er is nog veel werk om het onder controle te houden.

Het gaat om volgende onderdelen:

- batterij: URUAV 14.8V 1500mAh 70C 4S Lipo Battery XT60
- camera: JJA-CM1200 1/3 CMOS 1200TVL Mini FPV Camera 2.1mm Lens 16:9 PAL/NTSC
- motor: Flashhobby Samguk Series Wu 2206 2400KV 2700KV 3-4S Brushless Motor CW
- frame: HSKRC TWE210 210mm Wheelbase 4mm Arm 3K Carbon Fiber X Type
- ESC: Anniversary Special Edition Racerstar REV35 35A BLheli_S 3-6S 4 In 1 ESC Built-in Current Sensor
- FC: 9g 30.5x30.5mm Omnibus F4 Flight Controller AIO OSD 5V BEC Current Sensor
- Antenna: Frsky XM+ Micro D16 SBUS
- props: 10 Pairs LDARC 5x4.5x3 5045 5 Inch 3-Blade Propeller CW CCW
- VTX: Mini VTX5848 48CH 5.8G 25/100/200mW Switchable FPV

- controller: FrSky ACCST Taranis Q X7
- batterij oplader: IMAX B6AC 80W 6A Updated Balance Charger Discharge for Lipo/Li-ion/LiFe/NiMh Battery

Ik volg Joshua Bardwell en vind hem wel dat die alles heel goed kan uitleggen.

Alle tips zijn welkom! waarvoor dank!

* ik heb enkele foto's genomen van mijn drone maar ze zijn te groot om ze hier up te loaden. weet niet hoe ik ze anders kan delen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Ik denk dat het qua hardware allemaal wel klopt als het van UAV futures komt.
Kijk even goed naar de firmware, ik neem aan dat je Betaflight gebruikt?
Vooral bij de laatste versie, 4.2.x zijn wat verbeteringen doorgebracht (rpm filter met bidirectional Dshot) en dynamic idle, beide de moeite waard om te configureren, Joshua Bardwell heeft wel wat videos om dat op te zetten.

En als je nog echt moeite hebt om hem stabiel te houden, zou ik angle of horizon mode op een schakelaar zetten. Een soort "panick button"
 
  • Leuk
Waarderingen: Carbon
Ik gebruik idd betaflight. Ik ben momenteel aan het oefenen om zonder de brillen de drone stabiel te houden. Thx voor de tip! Dat heb ik nog niet ingesteld.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
 
Hi Carbon,
ik ben net gestart met het verdiepen in fpv. Heb al wel jaren een dji drone, maar wil zelf bouwen. Heb je de items uit je BOM bij Banggood kunnen kopen? heb je nog tips bij het bouwen, bijv. extra materialen, heat shrink etc?
 
Hoi Zniehlop,

ik spring er maar even op in. Er zijn ook wel een aantal goeie webshops in nederland, mijn favoriet is Quadcopters Enzo maar een uitgebreider assortiment vind je bij Droneshop.nl - De nummer 1 in drones, accessoires en onderdelen. Banggood is ook prima natuurlijk.

ik zou een lijstje maken met alles wat je nodig hebt (esc's, motoren, vtx, rx, frame, pdb, camera, antenna's).
Dan zijn er een aantal keuzes zoals 4-in-1 escs, hoeveel S wil je vliegen (4S is goedkoper, 6S is efficienter en sneller) of digitaal/analoog video (digitaal kan je kiezen uit fatshark frostbyte of DJI, analoog is de keuze reuze).

je transmitter protocol is ook erg belangrijk, TBS of DJI (en anderen) zijn makkelijk te configureren. FRsky is waarschijnlijk het moeilijkst en begint wat minder populair te worden. Hierbij moet je ook al rekening houden met de beoogde range (zelfde geldt voor video).

Heatshrink is natuurlijk altijd handig, alsmede een goeie soldeerbout en goed soldeer. Je moet vrij zware punten solderen met veel thermische massa, dit kan wat oefening vragen in het begin. Verder worden onderdelen vaak overcompleet geleverd, meer draad en schroefjes dan je daadwerkelijk nodig hebt. Het enige waar je nog over na moet denken is de batterij-plug (xt-60, xt-30), laders en laadkabels. En vergeet consumables niet (propellers, propeller boutjes, en als je heel wild vliegt ook motoren en snelheidregelaars).

Wanneer je alles hebt uitgespecificeerd kan je via eCalc - xcopterCalc - the most reliable Multicopter Calculator on the Web testen of het geheel überhaupt van de grond gaat komen. Ik heb hier een premium abbonement op, dus als je het nauwkeurig wil weten, kan je me een lijstje met onderdelen doorsturen en kan ik je een uitdraai geven.

Die calculator berekent eigenlijk wat je thrust/weight (stuwkracht/gewicht) ratio wordt. Dit kan door de combinatie van ESC + Motoren + propellers + accu + gewicht te analyseren, het gebruiken van een dergelijke calculator haalt het giswerk uit het bouwen van een drone. Je weet dan zeker dat hij gaat vliegen.

In het bijgevoegde plaatje heb ik de setup van mijn 5" ingevuld, even grof zit hier het volgende op:
2205 2300KV motoren,
5" diameter, 4" spoed props
emax 30A bullet esc's (los, geen 4-in-1)
4S lipo's tussen 1200 en 1800 mAh
Die combi geeft een thrust-to-weight ratio van 4.5 bij een batterijvoltage van 14.5V (dus lege 4S accu), deze drone tilt dus meer dan 4.5 keer zijn eigen gewicht, er kan nog makkelijk een GoPro of zwaardere accu op. (je hebt dit soort thrust-to-weight ratio's nodig om fatsoenlijk acro te kunnen vliegen).
 

Bijlagen

  • Screenshot from 2021-04-05 10-54-31.png
    Screenshot from 2021-04-05 10-54-31.png
    337,4 KB · Weergaven: 17
Hi @kwabratseur, dank voor je uitgebreide input. geen kwestie van even snel bestellen merk ik, de keuze is reuze ;-)

Ik heb gelezen dat digitaal een probleem kan geven met lag, hoe is jouw ervaring?

Ik ga ermee aan de slag en wellicht mail ik je de conf zodra ik een lijstje heb, ecalc Lijkt me zeker zinvol!

thnx
 
Ik heb een dji inspire liggen. Zou ik de controller daarvan kunnen gebruiken met een dji rx?
 
@Zniehlop, geen probleem :).

Digitaal schijnt wel wat meer latency te hebben dan analoog, ik heb hier verder geen ervaring mee omdat ik altijd analoog vlieg. Misschien kunnen de DJI-FPV jongens hier wat over zeggen?

Ik heb wel eens een vergelijking voorbij zien komen op youtube (joshua bardwell of rotor riot denk ik), digitaal presteert min of meer even goed op hogere zendvermogens, en iedereen behalve de snelste racepiloten kunnen hier prima mee overweg. De manier van uitvallen wanneer je aan de limiet van je range zit is wel anders en wat risicovoller met digitale systemen (meer aan/uit), waar je bij analoog gewoon steeds meer ruis krijgt tot je niks meer ziet. Ik denk dat dit met lagere zendvermogens wel meer merkbaar is

Ik heb een dji inspire liggen. Zou ik de controller daarvan kunnen gebruiken met een dji rx?
Ik ben helaas helemaal niet bekend met DJI spul. Ik weet dat veel FPV piloten met een DJI air module vliegen, je zou moeten kijken of je controller hier op is aan te sluiten. DJI FPV Air Unit

ik heb wel even gegoogled om te kijken wat voor controller er bij een inspire zit, maar dit kan ik niet echt vinden.

Ik woon ook in Apeldoorn trouwens, waar vlieg je zoal?