Mijn Mavic Mini is een weekje te vroeg!

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Mijn eerste indruk was een heel licht en heel plastic dingetje. Maakt een weinig solide indruk. Vliegklaar maken en installeren app ging wat vlotter dan mijn eerdere dji installaties hoewel hier nog steeds verbetering mogelijk is. Monteren propellor gards voor een eerste indoor test ging ook niet zo soepel. Het vliegen ging met de propellor gards uitermate soepel en stabiel. Had beter zonder de gards kunnen vliegen. Laden batterijen gaat 1 voor 1 en tamelijk langzaam met de 3 batterijen hub. Gezien de vliegeigenschappen toch wel enthousiast. Een hele snelle eerste indruk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nice, ben benieuwd naar je ervaringen!
Hij vliegt op het oog wat onrustiger dan een Spark ("beweeglijker", meer heftige bewegingen bij veranderen van snelheid/richting, zoals andere grotere Mavics ook) maar de beelden lijken vooralsnog met 3-axis gimbal veel smoother. Geluid is ook veel minder "boos insect" dan de Spark. Maar zonder ActiveTrack gaat de Spark niet weg..

Voor de prijs en gewichtsgrens vind ik hem toch niet goedkoop/speelgoed aanvoelen, ook al weegt hij bijna eng weinig zonder accu. In beetje wind dat er stond eigenlijk geen problemen. Ook lijken vertikale stijg- en daalsnelheid veel hoger.

Dit is even heel snel een eerste indruk na even kort vliegen tussen werk en zonsondergang gisteren. Hopelijk vandaag meer, ook checken range en vliegtijd.

(Korte opmerking, later toegevoegd: het is voor de prijsrange te begrijpen, maar ik vond het toch jammer dat de charging hub geen pass through charging blijkt te doen. Dus drie accu's opladen en via de USB A poort ook direct de controller weer vullen vanuit één USB poort of stopcontact is er niet bij, zoals met de changing hub/power bank voor de Spark, die dan ook de drone bevat en de accu in de drone kan opladen.)
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd naar je verdere ervaringen. Hij mist wel een aantal handige features
 
Ben benieuwd naar je verdere ervaringen. Hij mist wel een aantal handige features
Niets wat niet mettertijd via firmware toe te voegen is. Voor ActiveTrack is behalve de camera geen enkele sensor nodig; dat hij in ActiveTrack nergens tegenaan vliegt moet ik met de Spark ook zelf in de gaten houden.

Hoop alleen dat on-board geheugen en processor sterk genoeg zijn voor benodigde machine learning model. En dat DJI niet besloten heeft (tot in lengte van dagen) dat de Mini deze functie niet krijgt, omdat je dan maar een duurder model moet kopen als je dat wilt.

Met de Spark was er net zoiets met de SDK en (dus) functies als zelf waypoints missions automatisch vliegen. Ik was een klein beetje teleurgesteld dat dat niet werkt. Enkele maanden later met een update was er toch SDK support, en hoewel DJI Go 4 nog altijd geen waypoint missions toestaat bij de Spark, werkte na een update van apps als Litchi (met de bijgewerkte SDK daarin gebruikt) alles daar met de Spark prima.

Ik sluit dus nog niks uit.
Even geduld.

Wel geinig qua software: DJI Go 5 ("DJI Fly") heeft in opties - alleen bij verbinding met Mavic Mini - opties voor identificatie op afstand. Kun je aan/uit zetten (mogelijk vanaf de zomer in Europa geen keus meer, of alleen bij zwaardere drones later..?) en je kunt daarbij een drone ID string (erg kort, maar tien tekens) opgeven, en een langere string met informatie over het doel van je vlucht. Ongetwijfeld wordt dat dan via WiFi uitgezonden en getoond in die app van DJI uit recent nieuws die vanaf volgend jaar drones in de lucht binnen een kilometer live de kaart moet zetten. Deze twee strings kun je alleen aanpassen als je verbinding hebt met de drone (dus hij moet aan staan) en terwijl de props niet draaien. Dus wisselen tijdens een vlucht is er niet bij. Er lijkt ook wat dat betreft over nagedacht te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nog niet echt veel montage van beelden van vanmiddag gedaan, maar dit ongemonteerde filmpje wilde ik wel vast plaatsen: hoe ver komt zo'n Mavic Mini op wifi nu, ten opzichte van de Spark?

 
Mini vliegt in p mode vlotter dan de Spark, in sport mode blijft het beeld mooi stabiel. Goede beeld kwaliteit en de batterij gaat echt lang mee. Na 450m raak ik het signaal kwijt en komt de Mini weer terug vliegen. Ben best tevreden over het resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Mini vliegt in p mode vlotter dan de Spark, in sport mode blijft het beeld mooi stabiel. Goede beeld kwaliteit en de batterij gaat echt lang mee. Na 450m raak ik het signaal kwijt en komt de Mini weer terug vliegen. Ben best tevreden over het resultaat.

Ik zie dat jij het lelijke "strepen-probleem" in de DJI Go 5 app ook hebt? In daadwerkelijke opnames (zowel foto's als film) komt dit niet terug, maar ik vind het toch erg irritant. Lijkt wel een masking probleem in de app preview zelf. Alsof bepaalde pixels (puur wit? lichter dan bepaalde grens?) uit de video preview vanaf de drone op doorzichtig worden gemaskt, en dat er in de app (als debugmogelijk ofzo?) op de achtergrond onder de gebruikte video-player-control een vast diagonaal zwart/wit-patroon staat zodat ontwikkelaars kunnen zien waar er in de video transparante pixels verschijnen. Erg irritant. Hoop dat dit effect in een volgende DJI Go 5 versie weg is...
 
En nog een opmerking: heb wat QuickShots (zoals helix) geprobeerd, en de UI daarvan was identiek in DJI Go 5 als op mijn Spark in DJI Go 4, inclusief het live bijgewerkte (=lokaal in de app op telefoon aanwezige getrainde AI-model hiervoor) kadertje om hetgeen je geselecteerd hebt als onderwerp van de QuickShot. Dit geeft mij toch goede hoop dat de simpelste versie van ActiveTrack (in ieder geval de versie helemaal zonder sensoren, dus alleen op het visuale beeld) niet onmogelijk zou moeten zijn op de hardware van de Mavic Mini. Als een simpele versie van ActiveTrack niet in een toekomstige firmware van de Mavic Mini gaat verschijnen zal dat waarschijnlijk zijn omdat DJI besluit dat niet vrij te geven. Simpelweg mezelf laten volgen (bij bijvoorbeeld wandelen, hardlopen, fietsen) op de simepel manier zoals de Spark zou op de Mini toch wel welkom zijn eigenlijk...
 
Leuk om te proberen (nooit gedaan met de Spark ook, eigenlijk), al verwacht ik niet dat het werkt, al weet ik niet zeker waarom. Misschien omdat ik verwacht dat die instel-UI van een QuickShot alleen gebruikt wordt om de focus-locatie in te stellen, waarna er rond die locatie gevlogen wordt. Maar dat is een testje waard.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
 
De range is toch wel erg teleurstellend, ik zie dat de "non EU" versies een kilometer of 5 doen !
 
De range is toch wel erg teleurstellend, ik zie dat de "non EU" versies een kilometer of 5 doen !
Dan ga je lekker naar de VS? Of illegaal (met zo goed als 0 procent pakkans) op andere band vliegen hier? Een voetbalveld ver weg zie je dat kleine grijze ding in een grijze of lichtblauwe lucht al niet meer - en ben je al illegaal bezig - dus waar hebben we het eigenlijk over?
 
Nou ja waar we het over hebben dat ik vind dat de performance van de mini [in de EU] gewoon slecht is, door jou gefilmd in een redelijk open omgeving. Ik zou mij zo voor kunnen stellen dat je in een omgeving met meer interventie wel tegen wat beperkingen aanloopt. Er zijn ook weinig mensen die een auto kopen die niet harder dan 100 kan;) Als ik ergens op vakantie ga en ik ben in "the middle of nowhere" zou ik toch echt wel een stukje verder willen vliegen als 450 meter, legaliteit altijd in ogenschouw genomen natuurlijk. Laten we niet net doen of we het braafste jongetje van de klas zijn, voor mij onderstreept dit wel het " speelgoed" gehalte van de mini.
 
Zo, Mavic Mini geregistreerd (bij safe-drone, net als de Spark) en alle informatie op beide SD-cards en in de remote identification settings in de Mavic Mini zelf. Nu nog de Nederlandse registratie toevoegen zodra dat kan; hopelijk horen we daar volgende week in de RAI meer over tijdens de volgende informatiebijeenkomst. Laat die Europese regels maar komen!

Verdere informatie op Facebook, inclusief screenshot uit de DJI Go 5 (=DJI Fly) app.
 
Ik zie dat jij het lelijke "strepen-probleem" in de DJI Go 5 app ook hebt? In daadwerkelijke opnames (zowel foto's als film) komt dit niet terug, maar ik vind het toch erg irritant. Lijkt wel een masking probleem in de app preview zelf. Alsof bepaalde pixels (puur wit? lichter dan bepaalde grens?) uit de video preview vanaf de drone op doorzichtig worden gemaskt, en dat er in de app (als debugmogelijk ofzo?) op de achtergrond onder de gebruikte video-player-control een vast diagonaal zwart/wit-patroon staat zodat ontwikkelaars kunnen zien waar er in de video transparante pixels verschijnen. Erg irritant. Hoop dat dit effect in een volgende DJI Go 5 versie weg is...

die zwart/wit strepen....dat is de "over-exposure warning" die in je app bij "camera" dan aan staat. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
die zwart/wit strepen....dat is de "over-exposure warning" die in je app bij "camera" dan aan staat. ;)
Ah, dus dat is 't. Ga ik zo gauw uitzetten dan, want exposure is (zeker bij filmen) nu toch (nog?) niet in te stellen. Dit is lelijk en storend. Ik heb dit ding als vliegtuig dat ook beelden kan opnemen, niet als professionele camera die ook kan vliegen. Thanks!
 
Was er zelf nog niet aan toe gekomen om dit te proberen maar zoals vermoed na zien van de UI ervan lijkt het lijkt er volgens dit filmpje inderdaad op dat QuickShots "gewoon" een variant van ActiveTrack zijn, ook op de DJI Mavic Mini. Dus ActiveTrack is niet onmogelijk in volgende firmwares, als DJI daartoe zou besluiten.
 
Laatst bewerkt:
SafeDrone ID nu ook op mijn Mavic Mini (is niet echt nodig, weet ik...)

Geinige reactie van een online kennis op Facebook: de RDW is (zoals voorzichtig genoemd tijdens Amsterdam Drone Week in de RAI) blijkbaar met eerste fases van drone registratie voor Nederland bezig. Hopelijk lukt dat voor juli (of eerder).
 
Laatst bewerkt: