Modelvliegtuigen en regelgeving

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

bnwgraaf

Active Member
Lid geworden
6 jan 2020
Berichten
105
Waarderingsscore
44
Punten
28
Leeftijd
50
Locatie
Kaatsheuvel
Wat betreft alle berichtgeving over de nieuwe regels wordt eigenlijk hoofdzakelijk gesproken over drones en eerlijk gezegd hebben die er volgens mij ook wel voor gezorgd dat er nu deze regelgeving is.
In de tabel zag ik wel dat mogelvliegtuigen tot 2023 in A2 en A3 gevlogen kunnen worden en daarna alleen nog in A3.

Echter, als ik het goed gezien heb, wordt daar gesproken over vliegtuigen van 0,5 tot 2 kg.
Maar hoe zit het met de lichtere modellen, zoals de slowflyers? Die komen ook onder de 250 gr grens.... Mogen die dan wel in A1 gevlogen worden zoals ook de DJI Mini?

Open-categorie-indeling-okt-2020.jpg
 
Volgens mij is dat zo; op zonering rond modelvliegvelden van betreffende clubs na (in Nederland, en mogelijk ook een aantal andere landen?) is er volgens mij geen enkele verschil.

Voorheen vlogen drones in Nederland onder de regeling modelvliegen, en die set regels is u helemaal vervangen door de Europese droneregels.

Beide sets regels gaan/gingen over onbemande luchtvoertuigen die op afstand bestuurd worden vanaf de grond in een bepaalde gewichtsklasse.
 
Ik heb ons modelvliegveld laten intekenen, (valt onder een CTR), drones vliegtuigen helicopters en quads worden over een kam geschoren. Daar wringt wel iets daar veel wetgeving gebaseerd is op wat ik noem de robodrones die volledig op software vliegen.
In de begin fase ging daar veel mee verkeerd (grote logge drones met een goedkope veel te trage processor) en nu hebben we een gedrocht van een wet als mostert na de maaltijd.
Ik vlieg mijn slowflyers en gliders onder de 250gr , echter maakt het gewicht een vliegtuig juist beter bestuurbaar en minder zenuwachtig, gelukkig kunnen we dat oplossen met software hahaha minder veilig maar wel goed volgens de wet. (ZOHD copilot of een inav)
 
Ik heb ons modelvliegveld laten intekenen, (valt onder een CTR), drones vliegtuigen helicopters en quads worden over een kam geschoren. Daar wringt wel iets daar veel wetgeving gebaseerd is op wat ik noem de robodrones die volledig op software vliegen.
In de begin fase ging daar veel mee verkeerd (grote logge drones met een goedkope veel te trage processor) en nu hebben we een gedrocht van een wet als mostert na de maaltijd.
Ik vlieg mijn slowflyers en gliders onder de 250gr , echter maakt het gewicht een vliegtuig juist beter bestuurbaar en minder zenuwachtig, gelukkig kunnen we dat oplossen met software hahaha minder veilig maar wel goed volgens de wet. (ZOHD copilot of een inav)
Misschien even offtopic:
Heb jij ervaring voor de toestellen van ZOHD vliegen?
Zijn deze ook rustig/relaxed te vliegen of zijn ze tricky?
Ik vlieg met kleine elektrozwever van ongeveer 650 gram, maar ik zoek nog iets in de 250 gram klasse wat ook nog compact mee te nemen is.

Ik ben een "rustige" vlieger, meer als ontspanning en niet van de snelle 3D kistjes....
 
Misschien even offtopic:
Heb jij ervaring voor de toestellen van ZOHD vliegen?
Zijn deze ook rustig/relaxed te vliegen of zijn ze tricky?
Ik vlieg met kleine elektrozwever van ongeveer 650 gram, maar ik zoek nog iets in de 250 gram klasse wat ook nog compact mee te nemen is.

Ik ben een "rustige" vlieger, meer als ontspanning en niet van de snelle 3D kistjes....
Ik had de zohd dart250g , soort halve wing maar was er niet echt content mee. veel te snel voor een klein veldje leuk voor fpv maar LOS vond ik hem wat te pittig.
De drift lijkt mij een heel leuk dingetje , enige wat mij tegenstaat is het gebrek aan een roer. ook een beetje zenuwachtig in de wind. Iets dat een beetje mee kom bij alles onder de kilo.
volgens mij bestaan er wel wat rustige wings met kleine motortjes die wat lichter zijn.
 
Op de filmpjes zien deze toestellen er mooi uit en ze lijken netjes afgewerkt met slimme details. Maar ik had ook het gevoel dat ze iets te voor voor mijn smaak zijn.... Ik heb ze alleen nog nooit in het echt gezien.