na behalen van specific category certificaat na 2023 Cx label nodig?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Airsupply

New Member
Lid geworden
25 mrt 2022
Berichten
5
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
54
Locatie
Tiel
mijn vraag is simpel maar ben bang dat het antwoord niet zo simpel is :)

als je in het bezit bent van een certificaat specific category kun je dan na 2023 vliegen met de DJI inspire 2 zonder Cx label ?? of ben ik dan genoodzaakt een andere drone aan te schaffen.

hoop dat er iemand een duidelijk antwoord hierop kan geven :D
 
Ja, dat kan. In je ops manual beschrijf je de mitigerende maatregelen die je neemt om vluchten veilig uit te voeren. Wel komt er op een gegeven moment de vereiste om een remote ID add-on toe te voegen aan je drone. Daar moet je je zoiets als dit bij voorstellen: Tsjechische Remote ID-addon maakt ‘flightradar voor drones’ mogelijk | Dronewatch

Na 2023 is de Inspire 2 wel heel erg over zijn houdbaarheidsdatum trouwens. Tegen die tijd denk ik dat je toch al een andere drone wilt gaan kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Airsupply
nog een kleine vraag Wiebe

als ik de vergunning van IL&T nog niet (OM moet ik nog opstellen) heb mag ik mijns inziens niet vliegen met de inspire 2 in bebouwd gebied (centrum Utrecht) minder dan 150 meter tot de bebouwing. Of zijn er hiervoor nog uitzondering door het opstellen van een SORA zonder dat deze langs het IL&T is gegaan? immers heb ik daarvoor eerst de vergunning nodig, toch?

wat dan wel zou kunnen als alternatief is met een Mavic air 2 in de open category A2 met afstand van 30 meter tot bebouwing en mensen. heb ik dit juist?

valt niet mee al die regelgeving
 
nog een kleine vraag Wiebe

als ik de vergunning van IL&T nog niet (OM moet ik nog opstellen) heb mag ik mijns inziens niet vliegen met de inspire 2 in bebouwd gebied (centrum Utrecht) minder dan 150 meter tot de bebouwing. Of zijn er hiervoor nog uitzondering door het opstellen van een SORA zonder dat deze langs het IL&T is gegaan? immers heb ik daarvoor eerst de vergunning nodig, toch?

wat dan wel zou kunnen als alternatief is met een Mavic air 2 in de open category A2 met afstand van 30 meter tot bebouwing en mensen. heb ik dit juist?

valt niet mee al die regelgeving
Je Inspire weegt bijna 4 kg en daarmee mag je er alleen in Open categorie A3 vliegen, dus op 150 meter afstand van mensen, wegen, bebouwing etc. Pas als je een operationele ontheffing voor de Specific categorie hebt ontvangen gelden er mogelijk andere afstandsregels, afhankelijk van je mitigerende maatregelen zoals beschreven in je operationeel handboek.

Met een Mavic Air 2 mag je inderdaad in Open categorie A2 vliegen, maar dan met 50m afstand (horizontaal) tot niet-betrokken personen. Dat vloeit voort uit de overgangsregel voor drones tot 2 kg zonder Cx-label.
 
  • Leuk
Waarderingen: Airsupply
enig idee hoelang het duurt voor dat je de ontheffing krijgt van het IL&T na indienen van het OM & ConOps?
kostbare ontheffing ook volgens mij pak m beet zo'n 1250 euro, toch

overigens bedankt voor je snelle reacties en verhelderende antwoorden :)