NASA lanceert eerste buitenaardse drone richting Mars

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.280
Waarderingsscore
2.918
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
NASA lanceert eerste buitenaardse drone richting Mars

De succesvolle lancering van de NASA Mars 2020 missie vormt een belangrijke mijlpaal voor de onbemande luchtvaart. Aan boord van de Perseverance Marsrover, die in februari volgend jaar moet aankomen op de rode planeet, bevindt zich namelijk een kleine helikopter. Als de missie volgens plan verloopt, dan gaat er in 2021 voor het eerst een onbemand luchtvaartuig rondvliegen op een ander hemellichaam.

Lees verder
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
En een video over de werking van de drone...

 
En voor wie zich afvraagt wat er - naast toevoeging van Ingenuity, de genoemde drone - verder anders is aan Perseverance als je kijkt naar Curiosity, de rover met hetzelfde basisontwerp die zo'n acht jaar geleden op Mars landde; kijk dan even dit filmpje.

 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie en wdejager
Leuke video, heb hem net bekeken. Het blijft toch bizar wat mensen voor elkaar kunnen krijgen. Ik zal februari volgend jaar aan de buis gekluisterd zijn als die Marsrover rond gaat rijden en Ingenuity voor het eerst het Martiaanse 'lucht'ruim kiest!
 
Net als acht jaar terug ga ik ook de hele livestream rond de landing van voor tot achter live opvreten (rond welke tijd dat ook zal zijn). En net als de vorige keer zal ik op de bank zitten schreeuwen bij een geslaagde landing, net als veel mensen blijkbaar bij WK-doelpunten doen.

Vooral de paar weken kort na de landing gaan geweldig zijn, met de eerste beelden van tijdens en kort na de landing. Vorige keer had men de satellieten rond Mars op de juiste tijd in de juiste richting foto's laten maken, zodat we foto's hebben waarop de parachute tijdens de landing te zien is!
MRO_sees_Curiosity_landing.jpg


En we zijn nu acht jaar verder. Deze rover bevat veel meer camera's (met minimaal een ordegrootte meer megapixels), plus nu eindelijk ook mogelijkheden tot het opnemen van geluid. We gaan van onze stoel vallen, als alles (weer) goed gaat...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Uit het archief nog wat achtergrondinfo van een jaar en twee jaar geleden.