Natura 2000 gebied

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Bjoyd

New Member
Lid geworden
5 jan 2021
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
30
Locatie
Antwerpen
Beste,

ik ben in het bezit van een dji mini 2 en wil hier graag mee vliegen in zeeland. Als ik de kaart van GoDrone bekijk zie ik dat er in bepaalde gebieden (meestal op het water) natura 2000 gebied is. Hoe kan ik hier iets voor aanvragen om toch boven het water te kunnen vliegen?
 
Daarvoor moet je volgens mij bij de betreffende provincie zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Het blijft een ondoorzichtige brei.
Ik dacht dat het off-limits is, maar zie de topic waar Thijssie stroomschema's stuurde.
Zoals ik dit interpreteer kun je het schema doorlopen en je risico bepalen, hetgeen je nog niet vrijwaart van het raadplegen van het beheerplan en toestemming vragen.
 
Het formele antwoord is: check het betreffende Natura 2000-beheerplan om te zien wat daarin staat over drones. Waarschijnlijk wordt je daar niet blij van (als er inderdaad iets over drones wordt gezegd). Toestemming zul je niet snel krijgen, als men al weet wat je met je aanvraag aan moet.

Het informele antwoord: zorg dat je niet zelf in het gebied staat, stijg op en vlieg daarna naar de plek waar je beelden wilt maken. Dan wordt het al een stuk lastiger voor een BOA om te stellen dat je de regels overtreedt. Maar gebruik altijd je gezond verstand en let op dat je geen dieren/vogels verstoort. Met de Mini 2 zal het echt niet zo'n vaart lopen, maar kijk wel extra uit in het broedseizoen bijvoorbeeld.

Als je je echt wilt verdiepen in dit onderwerp, dan raad ik dit artikel aan: Rijkswaterstaat publiceert richtlijnen voor dronevluchten boven Natura 2000-gebieden | Dronewatch
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Het formele antwoord is: check het betreffende Natura 2000-beheerplan om te zien wat daarin staat over drones. Waarschijnlijk wordt je daar niet blij van (als er inderdaad iets over drones wordt gezegd). Toestemming zul je niet snel krijgen, als men al weet wat je met je aanvraag aan moet.

Het informele antwoord: zorg dat je niet zelf in het gebied staat, stijg op en vlieg daarna naar de plek waar je beelden wilt maken. Dan wordt het al een stuk lastiger voor een BOA om te stellen dat je de regels overtreedt. Maar gebruik altijd je gezond verstand en let op dat je geen dieren/vogels verstoort. Met de Mini 2 zal het echt niet zo'n vaart lopen, maar kijk wel extra uit in het broedseizoen bijvoorbeeld.

Als je je echt wilt verdiepen in dit onderwerp, dan raad ik dit artikel aan: Rijkswaterstaat publiceert richtlijnen voor dronevluchten boven Natura 2000-gebieden | Dronewatch
Hi Wiebe / @wdejager,

Dat artikel met de stroomschema, dat geeft toch juist antwoord op de gestelde vragen.
Als je kijkt om wat voor omgeving het gaat, wat de duur van de vlucht gaat komen, is er toch juist veel mogelijk?

Ps. de beheerplannen voor natura2000 zijn hier te vinden: Natura 2000 beheerplannen - BIJ12
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Vraagje.

Als ik in PDOK viewer de N2000 selecteer dan zie ik gebieden met twee kleuren. Groen en met name geel/groen bij de kustgebieden.
Iemand enig idee waar dit verschil inzit?
 
Het formele antwoord is: check het betreffende Natura 2000-beheerplan om te zien wat daarin staat over drones. Waarschijnlijk wordt je daar niet blij van (als er inderdaad iets over drones wordt gezegd). Toestemming zul je niet snel krijgen, als men al weet wat je met je aanvraag aan moet.
Net even gecheckt voor beheerplannen van de Natura2000 gebieden hier in de omgeving. Geen woord over drones. Het plan is in 2014 vastgesteld en mag éénmalig met 6 jaar worden verlengd. Dat is in juni 2020 gebeurd voor de periode tot 1 juli 2023. Dus die info gaat er waarschijnlijk ook niet binnenkort komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Als ik in PDOK viewer de N2000 selecteer dan zie ik gebieden met twee kleuren. Groen en met name geel/groen bij de kustgebieden.
Iemand enig idee waar dit verschil inzit?
Het ene zal vogelrichtlijngebied zijn en het andere habitatrichtlijngebied, of een combinatie ervan. Op de Aeret kaart staat dat afgekort als VR, HR, of VR+HR.:
Geel is HR, Blauw is VR, en Groen is HR+VR.
Ik zat met dezelfde vraag. Ik woon in Deventer dus de uiterwaarden zijn interessant vlieggebied, maar dus ook Natura2000 en VR of VR+HR. Sommige gebieden snap ik, maar zeker vlakbij/in Deventer wordt daar druk gerecreeerd. Met het RDW stroomschema in de hand mag er gelukkig best veel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Net even gecheckt voor beheerplannen van de Natura2000 gebieden hier in de omgeving. Geen woord over drones. Het plan is in 2014 vastgesteld en mag éénmalig met 6 jaar worden verlengd. Dat is in juni 2020 gebeurd voor de periode tot 1 juli 2023. Dus die info gaat er waarschijnlijk ook niet binnenkort komen.
nat2000.JPG
Het Beheerplan Natura Veluwe is er duidelijk over, vergunning vereist!

In het Beheerplan Natura 2000 Rijntakken worden drones als een mogelijk toekomstig probleem gezien wat nog nader onderzocht moet worden.
 
Geinig Klaaz .. dus naast drone-vliegen zijn ook oa. e-biken en natuurfotografie op de Veluwe vergunningplichtig :eek:
Zou dat echt waar zijn ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Geinig Klaaz .. dus naast drone-vliegen zijn ook oa. e-biken en natuurfotografie op de Veluwe vergunningplichtig :eek:
Zou dat echt waar zijn ?
Goed voorbeeld van sleepnetwetgeving... gewoon alles verbieden anders dan wandelen en fietsen (op spierkracht), dan heb je als beheerder altijd wel een grond om mensen weg te sturen... Overigens is een groot deel van de Veluwe sowieso al een no-flyzone. En ik snap ook wel dat je niet altijd en overal met drones moet willen vliegen. Ook ik kom voor de rust naar de Veluwe :).
 
  • Leuk
Waarderingen: s nomden
Het vervelende van dit soort regelgeving is dat het meer verwarring creëert dan opheldering. Bovendien moet ik de rechter nog zien die een bekeuring handhaaft, alleen omdat ik die paddenstoel op het pad fotografeerde (natuurfotografie) ;)
 
Erger mij eerlijk gezegd meer aan de wielrenners op de weg/fietspaden en mountainbikers in het bos die met een pleurisvaart door de bossen knallen dan een drone die alleen tot een bepaalde hoogte een zoem geluid maakt.
'Beter een drone in de lucht dan tien tweewielers in de natuur'... zou zo maar een nieuw spreekwoord kunnen zijn/worden ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Chanan en Willy S
Bekijk bijlage 1968
Het Beheerplan Natura Veluwe is er duidelijk over, vergunning vereist!

In het Beheerplan Natura 2000 Rijntakken worden drones als een mogelijk toekomstig probleem gezien wat nog nader onderzocht moet worden.
Maar uit de bijlage bij het beheerplan is weer iets anders te lezen.

1609925434562.png

Daar staat dat het enkel gaat om de periode 1 maart tot 1 september. Dat zou betekenen dat van 1 september tot 1 maart er geen vergunningsplicht is.
 
Om de chaos compleet te maken; hierbij een document dat ik zojuist heb ontvangen na contact te hebben gehad met voortouwnemer Provincie Gelderland, betreft het vliegen boven Natura2000 gebieden.......o_O:(
 

Bijlagen

  • Drones boven natuurgebieden.pdf
    208,4 KB · Weergaven: 103
  • Haha
Waarderingen: Chanan
Om de chaos compleet te maken; hierbij een document dat ik zojuist heb ontvangen na contact te hebben gehad met voortouwnemer Provincie Gelderland, betreft het vliegen boven Natura2000 gebieden.......o_O:(
Ik woon ook in Gelderland, als ik naar die kaart kijk, is dat echt om te lachen, de rand (wat niet eens meer Nautra 2000 is), die rand van ongeveer 20 meter mag je in de winter vliegen. Ik bedoel ik woon 15 meter van zoon Natura 2000 gebied en hoor bijna wekelijks de knalharde straaljagers boven mijn hoofd, (waar zelfs ik binnen met dubbelglas nog wel eens van schrik) hoe mag dat dan wel weer?
 
Natura 2000 en Drone-vliegen

Stappenplan m.b.t. het vliegen met een drone in een Natura 2000 gebied

Het beheerplan van een Natura 2000-gebied is de eerste ingang om te raadplegen voordat wordt gevlogen boven een Natura 2000-gebied.
Er zijn twee opties:
• dronegebruik is gereguleerd in het beheerplan.
In dit geval is duidelijk waar en/of wanneer met een drone gevlogen mag worden. Bij afwijken hiervan zal een vergunning moeten worden aangevraagd.
• dronegebruik wordt niet als activiteit genoemd in het beheerplan.
In beginsel moet dan een vergunning worden aangevraagd. Gezien duur en kosten van dergelijke procedures is het aan te raden om eerst contact op te nemen met de ‘voortouwnemers’ van het betreffende gebied (te raadplegen op: www.bij12.nl/onderwerpen/natuur-en-landschap/natura-2000-beheerplannen/)

Ook beschikbaar is een Checklist dronevliegers voor het vliegen met een drone in een Natura 2000 gebied

In dit hoofdstuk wordt een checklist gepresenteerd die door dronevliegers gebruikt kan worden ter controle of aan alle verplichtingen is voldaan voorafgaand aan de vlucht. De checklist moet gezien worden als een hulpmiddel; er kunnen geen rechten aan worden ontleend.
1. Over welk Natura 2000-gebied wil je gaan vliegen?
2. Check in het beheerplan en in een eventueel toegangsbeperkingsbesluit voor burgerluchtvaart (zoals die er zijn voor Deltawateren of het Waddengebied)
a. of vliegen met drones als activiteit wordt benoemd.
b. Indien dit benoemd is: is het vliegen met drones toegestaan?
c. Zijn daar regels aan verbonden? Of wordt er benoemd dat het vliegen met drones ten alle tijde vergunningsplichtig is?
d. Indien dit niet benoemd is: In beginsel dient er een vergunning te worden aangevraagd bij het bevoegd gezag.



Aan de hand van de stroomschema’s in deze rapportage kan worden afgeleid of er een reële kans bestaat dat het behalen van één of meer instandhoudingsdoelstellingen van het betreffende Natura 2000- gebeid in het geding komt. Als de kans laag is, dan zou kunnen worden gevlogen hoewel dat op eigen risico is.
Indien een vergunning is verkregen of wanneer een vergunning (onder bepaalde voorwaarden) volgens het beheerplan niet noodzakelijk is zijn voorts de volgende vragen relevant.:
3. Ben je op de hoogte van de regels volgens de Regeling modelvliegen of Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen (in de toekomst waarschijnlijk één na de invoering van de Europese regelgeving, na te lezen in hoofdstuk 4)?
4. Check vervolgens de geldende gedragscode (tot op heden alleen beschikbaar voor het Waddengebied). Een landelijke gedragscode is in de maak (hoofdstuk 4). Tenslotte, zodra daadwerkelijk gevlogen gaat worden, zijn in het veld de volgende zaken van belang
5. Houd voldoende afstand van dieren
6. Let op hoe dieren reageren op bestuurder en de drone. Verandert hun gedrag (bijvoorbeeld dat ze opkijken en/of zich onrustig gedragen)? Breek dan de vlucht af.






Droneverbod in Zeeuwse Natura 2000-gebieden deels teruggedraaid
13 juli 2017 Wiebe de Jager

Het verbod op dronevluchten boven de Zeeuwse Natura 2000-gebieden, dat begin dit jaar stilletjes werd ingevoerd, is deels teruggedraaid. Staatssecretaris Martijn van Dam heeft naar aanleiding van de ruim 1.000 bezwaren die binnenkwamen op het verbod besloten om de regels enigszins te versoepelen.

NB! Dat betekent dat er alsnog met drones gevlogen mag worden boven grote delen van het deltagebied.
Alleen boven rust- en foerageergebieden van vogels en zeehonden blijft het verbod van kracht.

Natura 2000-gebieden
Het verbod, dat op 11 november 2016 werd ingevoerd, betekende een eind aan alle recreatieve en professionele dronevluchten boven het Haringvliet, Grevelingen, Hollands Diep, Oosterschelde, Westerschelde & Saeftinghe, Veerse Meer en Duinen Goeree & Kwade Hoek, ofwel de Zeeuwse Natura 2000-gebieden. Nadat het verbod stilletjes was aangekondigd in de Staatscourant tekenenden belangenverenigingen als de KNVvL, AOPA, DARPAS en ook Dronewatch direct protest aan bij de staatssecretaris van Economische Zaken, uit wiens koker het verbod kwam.
Kern van het bezwaar was dat het droneverbod veel te verstrekkend was en dat bovendien helemaal niet is aangetoond dat drones verstorend werken op de natuur, zeker niet op plaatsen waar ook (recreatief) weg- en waterverkeer is toegestaan. Bovendien was het verbod niet in lijn met de regels zoals die opgesteld zijn door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, dat samen met Defensie het uiteindelijke mandaat heeft over het luchtruim.

Het droneverbod zoals dat in november 2016 werd ingevoerd trof grote delen van Zeeland.


‘Drones niet per se verstorend’
De oproep van Dronewatch en andere belangenverenigingen zorgde voor een stortvloed aan protestbrieven, 1.053 in totaal. Die hebben effect gehad: de staatssecretaris heeft naar aanleiding van de vele bezwaren een nota laten opstellen waarin staat dat drones niet per se verstorend zijn voor vogels of zeehonden. Dat geldt helemaal als de drone wordt bestuurd door een professionele gebruiker.

“Gelet op de grote hoeveelheid bezwaren die ik over dit onderwerp heb ontvangen, ben ik mij ervan bewust geworden dat voor het hobbymatig vliegen met drones boven de Deltawateren grote belangstelling bestaat”, schrijft Van Dam in de betreffende nota. ‘Ik heb om die reden onderzocht of ik toch ruimte kon vinden om het vliegen met een drone mogelijk te maken in de Deltawateren. De conclusie is dat dit alleen kan buiten de rust- en foerageergebieden.”

Overwinning voor de recreatieve dronevliegers
Het deels terugdraaien van het verbod kan gezien worden als een duidelijke erkenning van de recreatieve dronegemeenschap in Nederland, die eigenlijk niet of nauwelijks georganiseerd is. De protestacties van Dronewatch en anderen hebben echter alsnog gezorgd voor een helder en eensgezind geluid naar de overheid, namelijk dat veel dronevliegers te goeder trouw opereren en helemaal niet uit zijn op het verstoren van de rust in natuurgebieden, maar wel de mogelijkheid willen hebben om op plekken waar dat prima kan mooie opnamen te maken of gewoon gezellig te vliegen.

Wiebe de Jager van Dronewatch is blij met het deels terugdraaien van het verbod. “Het is volkomen begrijpelijk dat het verbod blijft gelden voor gebieden waar vogels en zeehonden foerageren en rusten. Maar daarbuiten is er genoeg ruimte om met drones te vliegen, zowel hobbymatig als professioneel. Het is fijn dat de staatssecretaris dit nu ook erkent. Het is te hopen dat ook beheerders van andere natuurgebieden in Nederland inzien dat natuur en drones prima samen kunnen gaan. Daarover blijven we graag in gesprek. Maar wie eenzijdig verstrekkende verboden afkondigt kan een storm van protest verwachten.”


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Chanan