Natura 2000 vraagstuk.

  • Onderwerp starter Dennis Mengerink
  • Startdatum
Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
D

Dennis Mengerink

Guest
Dag iedereen, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een mail gestuurd naar mijn provincie.

Quote:
-----------------------------
Ik ben een recreatieve drone-liefhebber. Er leeft al een langere tijd een discussie over Natura-2000 gebieden en drones. In principe is het 'vrije' luchtruim voor iedereen, tenzij een beheerder van desbetreffend gebied een verbod zou kunnen instellen voor drones. Bij twijfel over wel/niet vliegen lijkt het mij logisch dat men contact op zou kunnen nemen met de beheerder. Helaas is het voor mij en vele anderen vrijwel onmogelijk om de gegevens van de beheerder van een specifiek gebied te achterhalen. Aan U de vraag: Is er een informatiepunt/site waar wij terecht kunnen?
----------------------------

Mocht het zo zijn dat het antwoord niet gedeeld mag worden (Kleine letters) dan doe ik dat niet, maar zal dan in andere woorden het antwoord vertalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr, M1chel en Sjakie
Heb je hier een gepast antwoord op mogen ontvangen? Ben ook al de halve aan google om te kijken of je nu wel of niet meijendel in mag met een drone als recreatieve vlieger.
Zie door de bomen het bos niet meer.

Verzonden met mijn SM-G965F en de Dronepilots.nl app
 
Dag allen, hieronder het antwoord op mijn vraag gesteld aan Provincie Overijssel, helaas blijft het nog steeds een zoektocht. In ieder geval iets meer duidelijkheid over hoe het in elkaar steekt.

-------------

Geachte heer Mengerink,


U heeft ons gevraagd om contactgegevens van beheerders van specifieke Natura 2000-gebieden. U geeft aan dat voor het vliegen met drones boven Natura 2000-gebieden alleen een beheerder een verbod kan instellen. In deze e-mail ga ik in op vraag en het vliegen met drones boven Natura 2000-gebieden.


Per Natura 2000-gebied zijn géén contactgegevens van beheerders beschikbaar

De meeste Natura 2000-gebieden zijn eigendom van meerdere beheerders en partikulieren. Als u over een specifiek gebied een vraag heeft over het vliegen met drones, moet u achterhalen welke organisatie eigenaar en beheerder is. De toegangsborden geven geven weer tot wiens eigendom dat deel behoord. Voor contactgegevens moet u kijken op de website van de betreffende organisatie:

· Staatsbosbeheer Contact met Staatsbosbeheer;

· Landschap Overijssel Contact met Landschap Overijssel;

· Natuurmonumenten Contact | Natuurmonumenten;

· stichting IJssellandschap info@ijssellandschap.nl


Natura 2000-gebieden zijn wettelijke beschermd

In deze gebieden streven we allerlei natuurdoelen na. De natuurdoelstellingen verschillen per Natura 2000-gebied. Het vliegen met een drone boven Natura 2000-gebied staan we niet altijd toe. De provincie is het bevoegd gezag om die toestemming te verlenen. Als wij wel toestemming geven dan kan een terreinbeheerder alsnog beslissen dat zij het in haar terrein niet toestaat. Als wij toestemming weigeren, dan kan een terreinbeheerder daar niet tegenin gaan. In dat laatste geval zou er sprake zijn van een overtreding van de Wet natuurbeheer door de beheerder.


Voor een formele toestemming is een ecologische effectbeoordeling nodig

De ecologische effecten moeten worden beschreven in een rapport door een ecologisch deskundige. De effecten moeten worden beschreven op basis van de meest recente wetenschappelijke inzichten. Het vliegen met een drone zorgt mogelijk voor negatieve effecten voor soorten, waarvoor een Natura 2000-gebied is aangewezen. De wijze van gebruik c.q. het gedrag van de drone is daarbij een belangrijk gegeven. Ook de aanwezigheid van de bestuurder van een drone kan negatieve effecten hebben voor de doelstellingen van het gebied. De uitkomst van een dergelijke rapport is bepalend of een vergunning kan worden verleend. Alleen als de effecten met zekerheid niet significant negatief zijn kan een vergunning worden verleend.


Provincie Overijssel is alleen bevoegd voor de eigen provincie

Dat is zo geregeld in de Wet natuurbescherming. Wij geven geen vergunning af voor het vliegen met een drone in Natura 2000-gebieden buiten Overijssel.


Gebruik ons digitale aanvraagformulier

Wij bieden aanvragers een elektronisch formulier aan. Deze kunt u vinden op onze website, onder loket, vergunningen, Natuur en landschap, Wet natuurbescherming – gebiedsbescherming. Daarin lees u ook welke informatie aangeleverd moet worden, naast de ecologische effectbeoordeling. Houdt u rekening met de leges die wij heffen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DJIWhite Mavic pro
Nou ja, het is beter dan helemaal niets. Een op zich duidelijk antwoord van de gevraagde provincie, die waarschijnlijk ook niets zinniger kan antwoorden dan dit..
 
Kennelijk heet in overheidstaal een e-mail, een elektronisch formulier.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik bedoelde alleen maar, hoe de overheid een e-mail benoemt........


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Ik snap m niet; als je de link volgt in de post van Dennis, onder "Gebruik ons digitale aanvraagformulier", dan kom je op een pagina met twee hele grote knoppen voor twee formulieren die echt digitale formulieren zijn. Ik zie niet in hoe "de overheid een email benoemt", want ze verwijzen gewoon naaar digitale formulieren, zoals ze dat ook zeggen.
 
Ik snap m niet; als je de link volgt in de post van Dennis, onder "Gebruik ons digitale aanvraagformulier", dan kom je op een pagina met twee hele grote knoppen voor twee formulieren die echt digitale formulieren zijn. Ik zie niet in hoe "de overheid een email benoemt", want ze verwijzen gewoon naaar digitale formulieren, zoals ze dat ook zeggen.

PHTB bedoelt alleen maar de benaming 'elektronisch formulier', dat vind ik inderdaad ook nogal ouderwets. Als je nu aan een puber vraagt of ze weten wat dat is krijg je denk ik vaak een 'Nee' als antwoord. Tegenwoordig is vrijwel alles al digitaal, dus maak er contact of mail van.
 
PHTB bedoelt alleen maar de benaming 'elektronisch formulier', dat vind ik inderdaad ook nogal ouderwets. Als je nu aan een puber vraagt of ze weten wat dat is krijg je denk ik vaak een 'Nee' als antwoord. Tegenwoordig is vrijwel alles al digitaal, dus maak er contact of mail van.
Je zegt inderdaad ook niet meer elektronische mail of post. Maar een formulier en mail zijn toch echt twee verschillende dingen.