Natura 2000

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Duidelijk. Gaat dus nooit iets werkbaars opleveren. Een “voorbespreking” voorafgaand aan een vergunningaanvraag die vervolgens twee weken doorlooptijd heeft en dan toestemming geeft om éénmalig een vlucht te maken op een vooraf bepaalde datum,... pffff! Mijn ervaring is dat je alleen al qua weer dan ongeveer 50% scoort, of een vlucht door gaat of niet.

“Waar vanuit het luchtruim mogelijk significant negatieve effecten op natuurdoelen kunnen optreden zijn zij bevoegd gezag”. Dat is de belangrijkste zin in dit stukje. Zij menen dus dat de natuurbeschermingswet hoger staat dan de luchtvaartwet (en dus dat ze ook zouden mogen optreden tegen Boeings die over hun gebied heen vliegen...)

Het is gewoon wachten op een eerste rechtszaak. En dan hopen dat de rechter het nationale belang van natuurbescherming niet hoger acht dan het nationale belang van een stel hobbyisten die leuk aan het spelen zijn.
Vrijwilligers?



In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ik ga gewoon eens een vergunning aan vragen voor het natuurgebied meijendel. Kijken hoe lang het duurt en of er een "losse" datum kan worden of gesproken. Zodat ik kan vliegen met mooi weer en alles netjes geregeld is. Zal me voortgang hier zeker melden.

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb zowel bij de provincie Utrecht als bij de provincie Noord-Holland een vergunning aangevraagd. Ik zal mijn bevindingen t.z.t. hier ook delen.

Verzonden met de Dronepilots.nl app
 
Zojuist kwam dit bericht voorbij op Twitter:

'Iemand die vanaf Vlieland met een drone de vogels op de Richel (zandplaat voor Vlieland) verstoord (Natura 2000 gebied) en de Wadwachters op de toren bespied'

Exodus <--- link naar blogpost

Met foto erbij van de drone in de blogpost.
 
Heb na lang wachten een reactie terug van de beheerder van het terrein. Zie hier onder de reactie.

"Natura 2000 beschermde natuurgebieden. Wetgevende regels staan het niet toe om in onze gebieden te vliegen met een drone.



Wij wensen u succes met het vinden van een andere geschikte locatie voor het maken van mooie beelden.



Met vriendelijke groet,

Dunea, team Duin & Omgeving"

Ik heb hier nog achter aan gebeld en kwam in het kort er op neer dat het voor de recreanten onmogelijk en prof best lastig.

De vlieger moet aan een paar dingen voldoen.
1 toestemming van dunea
2 toestemming provincie
3 een risico analyse voor de flora en fauna. ( kost een paar duizend euro en duurt 2 x 13 weken om te doen)
De
Dit is wat ik kon verstaan de beste meneer was heel slecht te verstaan. Dus helaas houd het hier op voor mij.

Ik ben benieuwd naar de reactie bij jou bastiaan.

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Terwijl er op de site van de rijksoverheid dit staat: Vergunning voor vluchten boven Natura 2000 gebieden

Voor vluchten boven Natura 2000 gebieden (beschermde natuurgebieden) heeft u een vergunning nodig. U kunt deze aanvragen bij de provincie.

Loopt allemaal lekker langs elkaar. Zucht.

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Toch zijn er gewoon beheerplannen waar een en ander gewoon prima geregeld is. Bijvoorbeeld in het beheerplan Voordelta spreekt men over 'Gemotoriseerde en ongemotoriseerde luchtvaart' en niet over drones. Dit mag dan kennelijk dus gewoon behalve boven rustgebieden welke gewoon staan aangegeven op een kaartje (zandbanken met zeehonden geloof ik). Dit is prima te doen en te begrijpen. Waarom moeten andere grote wateren dan zo moeilijk doen vraag ik me af. Zeker als er gewoon gemotoriseerde plezierboten rond mogen varen.
 
Drones zijn gemotoriseerde luchtvaart...

Omtrent Natura2000 is er een hoop mogelijk. Heb je een project wat binnen dit gebied valt maar wel maatschappelijk/economisch/milieutechnisch nut heeft is het vaak mogelijk om een projectvergunning te bemachtigen.
 
Drones zijn gemotoriseerde luchtvaart...

Omtrent Natura2000 is er een hoop mogelijk. Heb je een project wat binnen dit gebied valt maar wel maatschappelijk/economisch/milieutechnisch nut heeft is het vaak mogelijk om een projectvergunning te bemachtigen.

Heb jij dat ooit zo voor elkaar gekregen?
Zo ja: waar en hoe en bij wie heb je allemaal aanvragen gedaan?

Ik heb na anderhalf jaar heen en weer pingpongen met Provincie Noord-Holland uiteindelijk de handdoek maar in de ring gegooid. Niet werkbaar, onpraktisch, veeeel te lange doorlooptijden, onrealistische verwachtingen, .... één groot drama van onbegrip.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Wegens diverse redenen kan ik er helaas niet veel over kwijt. Het ging ieder geval om een strook kustgebied wat voor drinkwaterwinning wordt gebruikt.

Hierbij werd er dus expliciet voor gekozen om het maatschappelijk belang hoger te laten vieren dan het belang van de natuurvogels. Uiteraard werden er wel keuzes gemaakt in het traject om de overlast voor de vogels te minimaliseren. Zodoende kon er plan worden gemaakt die acceptabel was voor de provincie en is er een vergunning verleend voor enkel dat project.
 
Ik heb dezelfde ervaring met de verschillende omgevingsdiensten. Bij Flevoland ben ik maanden bezig geweest en heb de handdoek in de ring gegooid vanwege stroperige en wazige procedures. Van Utrecht kreeg ik op herhaaldelijke verzoeken zelfs geen enkele reactie. Deze ervaringen en het feit dat ik graag op verantwoorde manier met mijn drone bezig ben, maken dat ik met steeds minder enthousiasme in Nederland drone. Ik beperk het daarom maar tot gebruik in het buitenland, waar zowel instanties als inwoners veel meer meewerken en positiever staan t.o.v. drone gebruik. En waar de omgeving het beter toelaat. We leven nou eenmaal met veel mensen per vierkante kilometer. Daarnaast merk ik dat het Nederlandse debat altijd naar negativiteit neigt. Zelfs op een drone forum als dit is de neiging naar negativiteit groot. Terwijl het een ontzettend leuke hobby is, een uitdagend en divers vakgebied.