Natura 2000

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Robje54

Member
Lid geworden
28 sep 2018
Berichten
59
Waarderingsscore
11
Punten
8
Leeftijd
69
Locatie
Lelystad
Weet iemand waar de online Natura 2000 kaart is gebleven?
Al sinds een paar dagen niet meer te vinden op internet.
Rob
 
Overigens in detail incorrect. Als je bijvoorbeeld op Natura 2000 naar Terschelling googled zie je dat je op het strand buiten het Natura 2000 gebied bent. Mijn broer heeft daar een huis en ik heb dus goed gekeken voordat ik met de Mavic Air lekker het strand op ging;

IMG_8717.JPGIMG_8716.JPG


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Om maar te zeggen; het lijkt of je in Noord West Nederland overal in Natura 2000 gebied bent, maar dat valt dus wel mee :)

Natura 2000 heeft deelplannen. Bestudeer die voordat je je laat intimideren!

Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Ik weet de specifieke situatie op Terschelling niet, maar ik kan me voorstellen dat het Noordzeestrand niet onder het N2000 gebied valt. Bij NP Zuid Kennemerland (Tussen Zandvoort en Ijmuiden) ligt de grens in ieder geval 5m buiten de voet van de duinen en hoort de rest van het strand er niet bij. Dat is precies zoals de kaart het aangeeft.
Maar in ieder geval is lokaal checken altijd een goed idee, inderdaad.
 
Dus het Noordzeestrand hoort op Terschelling wèl tot het N2000 gebied?
Lijkt me raar, want ik vind die kaart juist extreem nauwkeurig. Zo is bijvoorbeeld op de Veluwe ieder vrijliggend huis binnen een N2000 gebied er precies in de vorm van de tuin er "uitgeknipt". Ik heb er nog geen onvolkomenheden in gevonden.
 
Wat ik bedoel is dat op de kaart die jij quote Natura 2000 zich tot ver in zee lijkt uit te strekken, terwijl uit de deelkaart blijkt dat het strand van Terschelling, net zoals bij Kennemerland, er niet onder valt :)


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Overigens: dit deel klopt ook niet met mijn foto. Hoewel de scheiding tussen donker en lichtgroen mij niet duidelijk is. De deel kaart is wel duidelijker. IMG_8718.JPGIMG_8717.JPG


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Even in gedoken:
De strook Noordzee boven Alkmaar is WEL N2000 gebied (Zuid Kennemerland ligt ten zuiden daarvan, dus daar is de Noordzeestrook geen N2000). Op die foto die je tevoorschijn tovert staat dat gebied niet aan, als je op de kaart waar ik naar gelinkt heb kijkt, dan wel. Het vasteland van Terschelling, samen met een gedeelte van het Waddengebied, is een apart N2000 gebied, met een eigen beheerplan. Dus ik denk dat je daar op gezocht hebt, of daarop gefilterd hebt, waardoor de Noordzeestrook niet getoond werd. Het is op zich een ander N2000 gebied, met een eigen beheerplan, dus dat is op zich wel begrijpelijk, maar het is dus wèl een N2000 gebied.
Noordzeekustzone - Noordzeeloket
 
  • Leuk
Waarderingen: Sander van Hulsenbeek
Tjonge.. ik ga eind december naar Texel, maar daar mag je dus niet eens boven het strand of boven zee vliegen? Ik weet dat je er sowieso met zweefvliegers rekening moet houden, maar dit is wel extreem geworden :-(.
 
Tjonge.. ik ga eind december naar Texel, maar daar mag je dus niet eens boven het strand of boven zee vliegen? Ik weet dat je er sowieso met zweefvliegers rekening moet houden, maar dit is wel extreem geworden :-(.

Kom net weer van Vlieland (zonder drone, pokkeweer helaas). Daar goed gesprek gehad met heren van de politie. Vlieland valt volledig in natura-2000 maar er mag gevlogen worden. Uiteraard niet bij helihaven en de Vliehors(millitair terrein). Dus natura2000 is niet altijd een verbod.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelCuijpers
Ook bij Texel is het Natura2000 gebied. Ook de Noordzeekust.
Maar dat betekent alleen dat er een beheerorganisatie is die een beheerplan moet opstellen waarin opgenomen is HOE aan de beheerdoelen voldaan gaat worden.
Wat ze daarvoor daadwerkelijk hebben opgeschreven, dat zul je per gebied moeten opzoeken, zoals Sander ook al opmerkt.
Het kan zijn (maar, toegegeven, het is niet erg waarschijnlijk) dat er in staat dat drone vliegen mag. Het meest waarschijnlijke is dat de standaard paragraaf in het beheerplan is blijven staan. Dat is het minste (denk-)werk voor die beheerder, omdat dat al zo in de template stond:
Het gebruik van drones en andere Remotely Piloted Aircrafts (RPAS) binnen een Natura 2000-gebied is een vergunningplichtige activiteit, met uitzondering van professioneel gebruik van RPAS door inliggende terreineigenaren, -beheerders en toezichthouders ten behoeve van toezicht, monitoring, beheer en inrichting van de natuurterreinen en waarbij de bestuurder voldoet aan de zorgplicht vereisten in het kader van de Wet Natuurbescherming.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: Sander van Hulsenbeek
Het zijn flink wat documenten om door te ploeteren, maar ik zie niets over drones of RPAS (tenminste.. bij het zoeken ernaar, erg veel tekst om alles over alle types vogels door te lezen :)).

Ook tegenstrijdige kaarten gevonden, op de 1 mag je wel boven het strand vliegen en de ander niet. Jammer al die onduidelijkheid :-(.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sander van Hulsenbeek
Kom net weer van Vlieland (zonder drone, pokkeweer helaas). Daar goed gesprek gehad met heren van de politie. Vlieland valt volledig in natura-2000 maar er mag gevlogen worden. Uiteraard niet bij helihaven en de Vliehors(millitair terrein). Dus natura2000 is niet altijd een verbod.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Misschien dat het daarom niet in het beheerplan van Texel vermeld staat.
En ja, uiteraard hou ik ook rekening met de luchthaven/helihaven en andere gebieden waar het sowieso verboden is ivm vliegverkeer.

Het is in ieder geval winter, dus veel overlast aan personen kan ik niet geven. Ook is het broedseizoen duidelijk niet aan de gang dus qua vogels opschrikken zal het ook meevallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sander van Hulsenbeek