Natuurmonumenten wil niet dat er in hun gebieden gevlogen wordt

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

MrC

New Member
Lid geworden
27 okt 2020
Berichten
14
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
60
Locatie
Midden Limburg
Een BOA van Natuurmonumenten verbiedt het vliegen met een drone binnen een niet natura 2000 gebiedt.
ik heb zelfs een mail gestuurd naar Rijksoverheid met de vraag wat staat in de wet maar helaas die wezen mij naar de gemeente en ja hoor die sturen mij naar de Inspectie voor Leefomgeving en Transport.
Volgens een BOA van natuurmonumenten is het plek Molenplas Stevensweert een prive natuur gebeidt en dus mag ik daar niet vliegen. Volgens het dronekaart mag dat wel.
Quote van een BOA Natuurmonumenten wil niet dat er in hun gebieden gevlogen wordt. Het is privé terrein. Op de toegangsborden bij elke toegang tot het terrein staat wat er wel mag. Al het overige is verboden conform art 461 wetboek van strafrecht. Dus ook drones.

Dat iemand het niet wilt zo niet zeggen dat het wettelijk niet mogen of wel?
 
Die BOA heeft hooguit iets te zeggen over het laten opstijgen of landen van je drone binnen de grenzen van dat natuurgebied. Over het overvliegen heeft hij/zij niets te zeggen. Wel is het verstandig om rekening te houden met een eventuele verstoring van dieren, met name vogels. Wellicht heb je iets aan deze leidraad: Rijkswaterstaat publiceert richtlijnen voor dronevluchten boven Natura 2000-gebieden

Het is overigens een gemiste kans dat Natuurmonumenten op de eigen website helemaal niets zegt over drones. In dat opzicht doet Staatsbosbeheer het beter, die bieden al wat meer duidelijkheid: Drones in gebieden van Staatsbosbeheer
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en MrC
Die BOA heeft hooguit iets te zeggen over het laten opstijgen of landen van je drone binnen de grenzen van dat natuurgebied. Over het overvliegen heeft hij/zij niets te zeggen. Wel is het verstandig om rekening te houden met een eventuele verstoring van dieren, met name vogels. Wellicht heb je iets aan deze leidraad: Rijkswaterstaat publiceert richtlijnen voor dronevluchten boven Natura 2000-gebieden

Het is overigens een gemiste kans dat Natuurmonumenten op de eigen website helemaal niets zegt over drones. In dat opzicht doet Staatsbosbeheer het beter, die bieden al wat meer duidelijkheid: Drones in gebieden van Staatsbosbeheer
Bedankt voor je reactie,heb ik ook over het laten opstijgen of landen van een drone binnen de grenzen van dat natuurgebied en dat het luchtruimte valt onder een andere wetgeving, maar z'n antwoord daar op was mag ik een drone over jouw tuin vliegen.
Ja heb ik beantwoord zoalang je aan de regels houden, niet vliegen over gebouwen, mensen op openbarewegen.

En helaas Natuurmonumenten reageren niet op mijn mails.
 
Bedankt voor je reactie,heb ik ook over het laten opstijgen of landen van een drone binnen de grenzen van dat natuurgebied en dat het luchtruimte valt onder een andere wetgeving, maar z'n antwoord daar op was mag ik een drone over jouw tuin vliegen.
Ja heb ik beantwoord zoalang je aan de regels houden, niet vliegen over gebouwen, mensen op openbarewegen.

En helaas Natuurmonumenten reageren niet op mijn mails.
Je kunt aan het antwoord van die BOA zien dat de betreffende persoon geen idee heeft van hoe de droneregelgeving in elkaar steekt. Bij het overvliegen van tuinen (of beter gezegd: huizen/bebouwing) gelden nu nog heel andere regels. Over een privétuin vliegen is zeker niet verboden, alhoewel hier ook een element van verstoring en privacy in zit. Het is grijs gebied, maar zeker geen wel/niet verhaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrC
Ik heb dat artikel 461 eens er bij gezocht, en deze zegt:

Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Het gaat dus over een persoon of vee (geen drone) die zich op de grond bevindt (niet in de lucht). De verwijzing naar dit artikel is niet een erg overtuigend argument van de BOA.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrC
Ik heb dat artikel 461 eens er bij gezocht, en deze zegt:

Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Het gaat dus over een persoon of vee (geen drone) die zich op de grond bevindt (niet in de lucht). De verwijzing naar dit artikel is niet een erg overtuigend argument van de BOA.
Goeie. Inderdaad is dat artikel 461 niet echt een sterke onderbouwing in dit geval. Iets soortgelijks zag ik laatst ook op een foto van een droneverbodsbordje bij kasteel Twickel.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en MrC
Die BOA heeft hooguit iets te zeggen over het laten opstijgen of landen van je drone binnen de grenzen van dat natuurgebied. Over het overvliegen heeft hij/zij niets te zeggen. Wel is het verstandig om rekening te houden met een eventuele verstoring van dieren, met name vogels. Wellicht heb je iets aan deze leidraad: Rijkswaterstaat publiceert richtlijnen voor dronevluchten boven Natura 2000-gebieden

Het is overigens een gemiste kans dat Natuurmonumenten op de eigen website helemaal niets zegt over drones. In dat opzicht doet Staatsbosbeheer het beter, die bieden al wat meer duidelijkheid: Drones in gebieden van Staatsbosbeheer
Natuurmonumenten meldt op haar website wel iets over drones:
Drones | Natuurmonumenten

Ik heb alleen het idee dat ze zichzelf tegenspreken in wat ze melden, los van het feit of het juridisch is onderbouwd....
 
Natuurmonumenten meldt op haar website wel iets over drones:
Drones | Natuurmonumenten

Ik heb alleen het idee dat ze zichzelf tegenspreken in wat ze melden, los van het feit of het juridisch is onderbouwd....
Ik vind de informatie die ze geven op die pagina eigenlijk wel correct en genuanceerd overkomen.
 
Ik heb alleen het idee dat ze zichzelf tegenspreken in wat ze melden, los van het feit of het juridisch is onderbouwd....

En waar zit die tegenspraak? Ik zie 'm even niet zo gauw.
 
Nee klopt, dat was een iets te snelle conclusie van mij. Ik had de punten iets te snel gelezen...
 
Natuurmonumenten meldt op haar website wel iets over drones:
Drones | Natuurmonumenten

Ik heb alleen het idee dat ze zichzelf tegenspreken in wat ze melden, los van het feit of het juridisch is onderbouwd....
Natuurmonumenten willen het niet maar het kan volgens het wet. Zo lees ik het. Volgens mij is dit redelijk nieuw, ik heb op deze site ook gekijken.
En gelukig al die plezierjachten storen geen mensen, planten, dieren, volgels en vissen.

Niets heeft hier laatst van