ND filters bij wisseling tussen zon en wolken

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

MTito

Well-Known Member
Lid geworden
17 okt 2016
Berichten
458
Waarderingsscore
405
Punten
63
Leeftijd
60
Locatie
Noorwegen
Website
www.titodesign.no
Ik heb al jaren een belichtings/ND filter vraag. Als ik vlieg bij mij thuis in Noorwegen, met m'n mavic zoom, gebeurd het vaak dat ik over een fjord vlieg in volle zon. Maar hoe verder ik ga, hoe meer wolken er vaak ontstaan. Dan kan ik geen filter wisselen. Ik zit al jaren met deze vraag, weet iemand de oplossing?
Bijvoorbeeld deze film, ik vloog hier (Ph4) met auto instelling in de schaduw, stel dat ik vlieg met manuel instelling ISO100, fps24 en sh.speed 50, en dan van de schaduw naar de zon vlieg, hoe wissel ik tijdens de vlucht een ND filter?
Voorbeeld film bij ons in het dorp met schaduw en felle zon tijdens 1 vlucht.
Film met bewolking en fel zonlicht!
 
Filter wisselen tijdens de vlucht heb ik geen oplossing voor. (Ja eentje, er met een jetpack achteraan vliegen.)
Je zou wel 2 keer dezelfde vlucht kunnen maken, eentje met en eentje zonder filter en de mooiste shots editten tot 1 geheel.
 
Filter wisselen tijdens de vlucht heb ik geen oplossing voor. (Ja eentje, er met een jetpack achteraan vliegen.)
Je zou wel 2 keer dezelfde vlucht kunnen maken, eentje met en eentje zonder filter en de mooiste shots editten tot 1 geheel.
Dat wil ik zakelijk wel doen, maar privé opnames ga ik wel op auto, want de lichtval veranderd binnen minuten. De tweede vlucht is ook vanaf het vertrek punt en eindpunt weer anders dan vlucht 1, maakt het niet makkelijk denk ik.
 
Dat wil ik zakelijk wel doen, maar privé opnames ga ik wel op auto, want de lichtval veranderd binnen minuten. De tweede vlucht is ook vanaf het vertrek punt en eindpunt weer anders dan vlucht 1, maakt het niet makkelijk denk ik.
Het is ook geen perfecte oplossing. Maar met 2 vluchten heb je meer bruikbaar materiaal om er 1 beter geheel van te maken.
En als er een paar seconden materiaal tussen zit die zo bijzonder is dat je die perse in je eindproduct wilt gebruiken, dan kun je die nog wat bewerken met de gamma, brightness en contrast instellingen. En ja, dat kost wat meer tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: MTito
Volgens mij levert freewell variabele nd filters
 
Het is niet mooi om je belichting aan te passen tijdens een shot. Sterker nog, je kunt lichtwisselingen gebruiken voor extra drama. Belicht sowieso conservatief, onderbelichten is minder problematisch dan overbelichten.
 
Gebruik een wat hoger nd filter met een hoge iso waarde voor donkere delen en verlaag de iso voor lichtere delen. Geeft wel wat ruis, maar het geeft wat controle.