ND filters voor DJI mini 2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

CostaVisuals

New Member
Lid geworden
9 nov 2020
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
24
Locatie
Apeldoorn
Kunnen er ND filters op de DJI mini 2? Ik wil de drone gaan kopen maar na contact te hebben genomen met DJI werd verteld dat er geen ND filters worden verkocht en dat het niet word ondersteund voor de drone.
Zijn er hier goede aftermarket lenzen voor?
 
Laatst bewerkt:
Wat een onzin, bij Aliexpress kun je alle soorten ND filters bestellen die je maar wilt voor de DJI mavic mini of de DJI mini 2
 
Kunnen er ND filters op de DJI mini 2? Ik wil de drone gaan kopen maar na contact te hebben genomen met DJI werd verteld dat er geen ND filters worden verkocht en dat het niet word ondersteund voor de drone.
Zijn er hier goede aftermarket lenzen voor?
Ik heb er vorige week besteld bij Dronekenner.nl ... merk Freewell, ND PL 8, 16, 32 en 64. Volgende dag geleverd en op Youtube kan je 10-tallen video's vinden waar diezelfde filets gebruikt worden op zowel Mavic Mini als Mini 2.
 
Ik wilde graag reageren want misschien kunnen jullie mij verder helpen. Ik ben in het bezit van een mavic pro en ik wil graag ND filters aanschaffen. Als je op internet kijkt zijn er enorm veel aanbieders met nog meer uiteenlopende prijzen. Wie zou mij hier in kunnen adviseren?
 
Ik wilde graag reageren want misschien kunnen jullie mij verder helpen. Ik ben in het bezit van een mavic pro en ik wil graag ND filters aanschaffen. Als je op internet kijkt zijn er enorm veel aanbieders met nog meer uiteenlopende prijzen. Wie zou mij hier in kunnen advise

Ik wilde graag reageren want misschien kunnen jullie mij verder helpen. Ik ben in het bezit van een mavic pro en ik wil graag ND filters aanschaffen. Als je op internet kijkt zijn er enorm veel aanbieders met nog meer uiteenlopende prijzen. Wie zou mij hier in kunnen adviseren?
Ik kan enkel zeggen dat ik tevreden ben van Dronekenner.nl ... 's namiddags besteld, dag nadien op de middag geleverd. Ik koos voor Freewell filters omdat nogal wat reviews daar lovend over waren.
 
Ik heb er vorige week besteld bij Dronekenner.nl ... merk Freewell, ND PL 8, 16, 32 en 64. Volgende dag geleverd en op Youtube kan je 10-tallen video's vinden waar diezelfde filets gebruikt worden op zowel Mavic Mini als Mini 2.
@Spectro. Heb je de filters al kunnen testen? Zoja hoe is je ervaring ermee? Ik overweeg eventueel ook om enkele filters te kopen in de hoop dat ik bij zonnige dagen iets meer kleur kan behouden in de beelden. Had ergens ervaringen gelezen van iemand, dat hij meestal ND32 en ND64 gebruikt.
 
@Wes56
In de basis geven ND filters je niet meer kleur.
Het zijn zogenaamde grijs filters die zorgen dat er minder licht doorgelaten wordt.
Zonder verder al te diep er op in te gaan mbt aspecten als diafragma en scherptediepte enz. (niet echt van toepassing bij de DJI mini 2) ben je in staat om met een lagere sluitertijd te filmen
Een lagere sluitertijd die wenselijk kan zijn bij het filmen (een over het algemeen geaccepteerde vuistregel is dat je sluitertijd het dubbele van je frame snelheid is; dus bij 29,97 fps, je sluitertijd op 1/60) zodat je een meer vloeiend bewegend beeld krijgt. Bij foto's kan het handig zijn om bijvoorbeeld snel stromend water te fotograferen, waarbij je het beeld niet met een hoge sluitertijd bevriest, maar een soort waas krijgt.
Uiteraard kan het ook zo zijn dat er zoveel licht binnenkomst dat je zelfs met een klein diafragma nog te veel licht binnen krijgt (en dus kans op uitbijtende lichtpartijen) en dan kan een ND filter ook van pas komen.

Doordat er minder licht doorkomt en ervan uitgaande dat je dit wilt, moet je wel zorgen dat je niet op de auto stand filmt/fotografeert. Die zal namelijk de belichting willen aanpassen, hetgeen zal resulteren in het automatisch verhogen van de ISO waarden. Oftewel meer ruis.

Het meer kleur krijgen zoals jij het waarschijnlijk bedoelt, betreft een GND filter. Gradual Neutral Density, zijnde een verloop filter. Hier laat de bovenkant van de filter minder licht door en verloopt dit naar 'normaal' doorlaten van het licht. Als je bijvoorbeeld een landschap fotografeert, zal de lucht dus wat minder licht krijgen en het landschap normaal licht. Gebruik je geen GND filter zal de camera zich aanpassen aan de hoeveelheid licht van de lucht. Lucht kan dan goed zijn, maar het landschap te donker. Je kan dan overbelichten om het landschap goed belicht te krijgen, maar dan belicht je de lucht over en bijt deze uit. Dit is op te vangen met een GND filter, waardoor de belichting voor alle delen van de foto er beter uit komt te zien en dus de kleuren ook.

Even in een notedop wat info waar je hopelijk wat aan hebt.

En...ik heb helaas zelf nog geen GND filter voor de DJI mini 2 op internet gezien..
 
Uiteraard kan het ook zo zijn dat er zoveel licht binnenkomst dat je zelfs met een klein diafragma nog te veel licht binnen krijgt (en dus kans op uitbijtende lichtpartijen) en dan kan een ND filter ook van pas komen.

Kleine aanvulling op voornoemde: indien je met voornoemde uitbijtende lichtpartijen voorkomt, geeft dat een betere belichting en daarmee 'kleur'
 
@Spectro. Heb je de filters al kunnen testen? Zoja hoe is je ervaring ermee? Ik overweeg eventueel ook om enkele filters te kopen in de hoop dat ik bij zonnige dagen iets meer kleur kan behouden in de beelden. Had ergens ervaringen gelezen van iemand, dat hij meestal ND32 en ND64 gebruikt.
Eerlijk, het is wat zoeken. Soms heb je wat té donkere beelden naar je zin maar dat komt ook vooral omdat je echt al doende moet leren inschatten welke filter je best gebruikt. Dat is wat een aantal van die ervaren Instagramrotten (die vaak ook echt fotografen zijn). Dus ja ... practice makes perfect denk ik.
 
Bedankt voor de heldere uitleg. Het is allemaal nogal moeilijk door de grote keuze in soorten lenzen. Is er dan ook een verschil in bijvoorbeeld een ND16 filter en ND16 PL filter.
 
Bedankt voor de heldere uitleg. Het is allemaal nogal moeilijk door de grote keuze in soorten lenzen. Is er dan ook een verschil in bijvoorbeeld een ND16 filter en ND16 PL filter.
Die PL filter is een polarizer die je (circulair) nog manueel kan aanpassen naar eigen goeddunken. Een extra zonnebril dus bovenop de ND. Volgens mij kan je met een 4-pack ND's al heel wat.
 
Dat PL filter is best wel interessant. Heb hier nogal wat viswater met vette karpers die ik graag zichtbaar wil maken met een PL filter. Nu lees ik nogal wat kritische zaken over PL. De ene zegt het heeft totaal geen nut omdat je een PL filter moet draaien om de positie te vinden om door het water te kijken. De ander zweert erbij en heeft waarschijnlijk toevallig de correcte draaiing op zijn PL ingesteld? Afijn, in de praktijk blijkt idd dat dit PL filter draaibaar is. Nuchter bekeken zit ik dan al aan het water en kan het filter draaien met daarbij mijn phone als display om te checken of tie goed staat. Vraag is wel, wat gebeurt er als de drone hoger staat en kan ik dan nog invloed uitoefenen door de drone boven het water te draaien? Afijn..leuk onderdeel voor een praktijkoefening bij hogere temperaturen. Als iemand ervaring heeft met PL dan hoor ik het graag. Maar denk er sterk aan om een setje aan te schaffen voor de mini 2.
Misschien nog een zonnekapje erbij...
 
M'n ND filters van de Mini 1 passen perfect op de mini 2. Ik heb er ook met PL (niet draaibaar) en dus niet optimaal bruikbaar, maar het zorgt toch altijd voor betere contrasten, no matter in welke hoek de PL staat.

Verder zijn ND's ook nog leuk in fotografie met de drone. Superlange sluitertijden aan een waterval bijvoorbeeld...

PS. een ND filter kost je ook nog een stop of 2, niet altijd zeker of dat is bijgeteld in de ND stops of dat je er die nog bovenop moet rekenen.
 
@Spectro. Heb je de filters al kunnen testen? Zoja hoe is je ervaring ermee? Ik overweeg eventueel ook om enkele filters te kopen in de hoop dat ik bij zonnige dagen iets meer kleur kan behouden in de beelden. Had ergens ervaringen gelezen van iemand, dat hij meestal ND32 en ND64 gebruikt.

Een goede ND filter heeft geen effect op je kleur - die gaat enkel uniform licht tegenhouden. Het doel is bij hetzelfde licht een lagere sluitertijd aan te houden, en zodoende beter bewegingseffect te krijgen op je video (ideaal, 2x je framerate, dwz 1/100 bij 50p)

Zonder dat effect gaat elke still in je video haarscherp zijn ipv een "veeg" te vertonen en krijg je het sport-effect (denk openingsscene Saving Private Ryan)
 
  • Leuk
Waarderingen: Wes56
Sry Tonio voor de late reactie. Bedankt voor de informatie m.b.t. de filters. Ben er nog niet helemaal uit. Film nu duidelijk onderbelicht (bij fel zonlicht en sneeuw) om de zaak in de software weer aan te kunnen passen en om dood wit tegen te gaan. Nogmaals mij dank...
 
..., betreft een GND filter. Gradual Neutral Density, zijnde een verloop filter. Hier laat de bovenkant van de filter minder licht door en verloopt dit naar 'normaal' doorlaten van het licht. Als je bijvoorbeeld een landschap fotografeert, zal de lucht dus wat minder licht krijgen en het landschap normaal licht. Gebruik je geen GND filter zal de camera zich aanpassen aan de hoeveelheid licht van de lucht. Lucht kan dan goed zijn, maar het landschap te donker. Je kan dan overbelichten om het landschap goed belicht te krijgen, maar dan belicht je de lucht over en bijt deze uit. Dit is op te vangen met een GND filter, waardoor de belichting voor alle delen van de foto er beter uit komt te zien en dus de kleuren ook.... En...ik heb helaas zelf nog geen GND filter voor de DJI mini 2 op internet gezien..
Graag reageer ik op het gebruik van filters. Dit vanuit mijn ruime ervaring als fotograaf. Ook binnen de fotografie worden soms filter gebruikt. Dit echter alleen als je tegen de beperkingen van de technische mogelijkheden aanloopt. Bedenkt daarbij dat een goed filter heel kostbaar is. Een filter van een paar euro is echt ongeschikt. Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. (zegt hij die goedkope propellers wil uitproberen op zijn DJI, maar dat terzijde :rolleyes:)

Inderdaad is een GND filter feitelijk het enige filter waar je echt iets aan hebt voor je drone. Een ND filter lijkt handig maar zorgt er alleen maar voor dat er minder licht door de lens komt. Dat kan ik een enkel geval handig zijn, mits je weet wat je doet en de belichtingsdriehoek begrijpt. Daarbij zul je alle aspecten van belichting zoals ISO, sluitertijd en diafragma handmatig moeten instellen. Laat je één daarvan op automaat staan, werkt het niet.

Bedenk dat de fabrikant heel veel onderzoek heeft gedaan naar de best mogelijke lens en techniek. Als je vervolgens er een lensje van een paar euro voor plaatst, is het wat naïef om te denken dat je beelden plotseling vele malen beter worden. Sterker nog, in veel gevallen wordt het beeld zelfs slechter. Als je mooie beelden wilt maken helpt het veel meer om je te verdiepen in 'hoe licht werkt' en hoe je optimaal gebruik kunt maken van de huidige instelmogelijkheden van je drone. Kennis is in dit geval je beste vriend, niet het middel.
"A fool with a tool is still a fool".
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad is een GND filter feitelijk het enige filter waar je echt iets aan hebt voor je drone.
Ik zit ook al een tijdje te twijfelen over het gebruik van ND filters. Nu ik dit lees zal ik beter nog wat wachten. Het enige waar ik veel moeite mee heb is foto van zonsopgang of ondergang. Had ook al iets gelezen dat een GND filter hiervoor wel geschikt zou zijn. Een tip naar welk soort/merk en nummer ik zou kunnen uitkijken?
 
Helaas heb ik nog nergens een GND filter voor de mini 2 gevonden. Dus als iemand er een vindt hoor ik dat erg graag.

Zonsondergang of -opgang fotograferen (filmen) is voor elke camera een bijna onmogelijke opgave. Dit doordat er veel te veel verschil zit tussen de lichte en donkere delen. De waarden overstijgen het dynamische bereik van de sensor.

Wat enigszins werkt is experimenteren met belichtingscompensatie. Als je de zon mooi diepgeel/rood in beeld wilt hebben ga je richting - EV stop (- 2 a -3) en wil je juist het landschap goed in beeld geeft je de EV een plus waarde (ergens tussen +1,5 en +3).

Het blijft uitproberen. Advies is om de drone laten hoveren richting de zon en vervolgens flink met de EV waarde spelen.
Als dat onvoldoende resultaat geeft, zul je handmatig je ISO, diafragma en sluitertijd moeten instellen.

Hoe je het ook bekijkt, je zult een aanpassing moeten maken in de instellingen. In dit geval vooral veel experimenteren, dat helpt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wes56
Helaas heb ik nog nergens een GND filter voor de mini 2 gevonden. Dus als iemand er een vindt hoor ik dat erg graag.

Zonsondergang of -opgang fotograferen (filmen) is voor elke camera een bijna onmogelijke opgave. Dit doordat er veel te veel verschil zit tussen de lichte en donkere delen. De waarden overstijgen het dynamische bereik van de sensor.

Wat enigszins werkt is experimenteren met belichtingscompensatie. Als je de zon mooi diepgeel/rood in beeld wilt hebben ga je richting - EV stop (- 2 a -3) en wil je juist het landschap goed in beeld geeft je de EV een plus waarde (ergens tussen +1,5 en +3).

Het blijft uitproberen. Advies is om de drone laten hoveren richting de zon en vervolgens flink met de EV waarde spelen.
Als dat onvoldoende resultaat geeft, zul je handmatig je ISO, diafragma en sluitertijd moeten instellen.

Hoe je het ook bekijkt, je zult een aanpassing moeten maken in de instellingen. In dit geval vooral veel experimenteren, dat helpt.
De eerste hit op google "GND filters voor drones" was deze site: De beste camera lens filters van 2021
Hier staan voor diverse drones GND filters en nog veel meer soorten filters naast de ND en Polarized ND filters, zoals HD Cinematic Uv etcetera. Snuffel er maar eens tussen. Ik zag hier inderdaad geen GND-filters tussen voor de mini 2, maar zal vanavond eens verder op zoek gaan. Als er hier al zoveel staan, zullen ze vast elders wel bestaan. Als ik wat gevonden heb, hoor je t.
 
  • Leuk
Waarderingen: PaulJ
Helaas heb ik nog nergens een GND filter voor de mini 2 gevonden. Dus als iemand er een vindt hoor ik dat erg graag.

Zonsondergang of -opgang fotograferen (filmen) is voor elke camera een bijna onmogelijke opgave. Dit doordat er veel te veel verschil zit tussen de lichte en donkere delen. De waarden overstijgen het dynamische bereik van de sensor.

Wat enigszins werkt is experimenteren met belichtingscompensatie. Als je de zon mooi diepgeel/rood in beeld wilt hebben ga je richting - EV stop (- 2 a -3) en wil je juist het landschap goed in beeld geeft je de EV een plus waarde (ergens tussen +1,5 en +3).

Het blijft uitproberen. Advies is om de drone laten hoveren richting de zon en vervolgens flink met de EV waarde spelen.
Als dat onvoldoende resultaat geeft, zul je handmatig je ISO, diafragma en sluitertijd moeten instellen.

Hoe je het ook bekijkt, je zult een aanpassing moeten maken in de instellingen. In dit geval vooral veel experimenteren, dat helpt.
Bedankt voor de info. En inderdaad blijkbaar niet te vinden.
Dus als ik het goed begrijp zou je het meestal op AUTO settings zetten?
Indien het echt onvoldoende resultaat geeft, dan pas handmatig ISO en sluitertijd instellen?
U spreekt ook over diafragma maar klopt het dat deze van de mini niet manueel is in te stellen? Of verwar ik dit met iets anders?
Ik ga me ook eens verdiepen in de AEB functie die mogelijk is met de mini 2. Hier zouden 3 verschillende foto's kort na mekaar genomen worden met elk een andere EV waarde. Deze zou je dan kunnen samenvoegen om zo meer detail in je foto te krijgen.
 
Laatst bewerkt: