Net buiten verboden gebied .....

Discussie in 'Foto's en videos' gestart door VikingRider 01, 20 feb 2018.

1. VikingRider 01

VikingRider 01 Active Member

Lid geworden:
    9 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    56
    Op de grens van het verboden gebied Helihaven YPAD en in het Laagvliegroute Kust. Als ik de Aerets cirkel nameet staat deze "iets" te ruim op de kaart.
    In LightRoom gecropt, verscherpt en ontruimd. Het is wel een panorama van 10 opnames. Helemaal legaal maar voor sommige onmogelijk te maken. De camera van de DJI Phantom 4 Pro heeft bijna net zoveel mogelijkheden als mijn Canon 5D mark II.

Khwong26 en wdejager vinden dit leuk.
  2. Eric-Jan

Eric-Jan Active Member

Lid geworden:
    11 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    153
    :)
    Nu vraag je er wel een beetje om, om onder een vergrootglas gelegd te worden, natuurlijk
    :)

Volgens mij is de Aeret cirkel juist een beetje te klein, if anything.
    IJmuiden.jpg
    Of stond je aan de zuidpunt van IJmuiderslag? Ik weet natuurlijk niet wat je zoom mogelijkheden precies zijn.

Hoe dan ook: als je contact had opgenomen met de beheerder van de helipad, had je vast toestemming gekregen, want de wordt eigenlijk alleen maar gebruikt wanneer het toch geen weer is om met je drone te vliegen (SAR ondersteuning) en met grote evenementen, zoals Sail - en dan wordt het sowieso een No-Fly zone (TGB).

Het is wel een mooi strak plaatje geworden, trouwens :D

3. Freeze Pictures

Lid geworden:
    7 dec 2016
    Leuk Bevonden:
    23
    Tja, het blijft zeuren met de IJmuidense heliport, deze wordt door het het Loodswezen gebruikt trouwens. Toestemming om te vliegen schijnt niet zomaar gegeven te worden. Ik heb een tijdje geleden gelezen van iemand die de moeite had genomen het te vragen maar geen toestemming kreeg. Weet niet meer waar ik dat las maar zag zojuist dat Falco dit ook noemde in Drone regulations waar Eric-Jan ook een bijdrage levert.

Overigens zag ik begin januari bij een windkracht ik 3-4 Bft, waarbij dronevliegen prima mogelijk was, toch een helikopter komende vanaf zee naar de heliport vliegen, oppassen geblazen dus.

Ik ken de situatie hier en de foto van Vikingrider lijkt mij ruim binnen de 3 km van de helipad gemaakt, zelfs binnen 2 km. Ik zondig zelf ook wel eens (ondanks goede voornemens...) dus geen veroordeling van mijn kant al kun je discusseren of je, in het algemeen belang van de dronehobby, dit niet beter kunt laten. Het is ook zo dat een Phantom 4 vrij goed zichtbaar is en dat de deze toen de foto gemaakt werd waarschijnlijk waarneembaar was vanuit het Haven Operatie Centrum, een overijverige medewerker kan daar melding van maken natuurlijk. De eerdere foto van het havengebied (ter hoogte van de spoorwegdriehoek) was op zo'n 1.1 kilometer van de heliport al zal daar de loodswezenhelikopter niet snel komen maar ja...

Kortom, jammer dat de heliport waar zo weinig gebruik van wordt gemaakt zo veel impact op het dronevliegen in onze omgeving heeft...

Groeten, Marcel

4. VikingRider 01

Lid geworden:
    9 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    56
    Eric-Jan, het is idd op het randje van wat kan en mag, daarom post ik dit bericht.
    Als fotograaf moet je, terwille van de kwaliteit, continu keuzes maken en vervaagt de grens ook wel eens. Denk eens aan de persfotograaf (jaren mijn werk geweest) die het dranghek een stukje opschuift om een beter beeld te krijgen. Maar (althans ik) zal de veiligheid altijd voorop plaatsen. Het is goed om dit soort zaken op dit forum aan de orde te brengen.

De cirkel is een richtlijn en geen grens op de millimeter, al wordt dat wel vaak zo uitgelegd. In de geofenching moet ook rekening gehouden worden met de altijd aanwezige GPS afwijking. Volgens mij kijken de autoriteiten ook niet op de centimeter, zolang het op een goede manier gaat. Voor dit soort opnames verricht ik heel wat huiswerk. Bij duidelijke twijfel maak ik page-dumps om voor mijzelf te documenteren.
    Het is niet alleen de plaats waar je opstijgt, de plaats waar je blijft hangen voor de opname. De stand van de zon en de verdere omstandigheden zijn ook bepalend. Ook kan de drone door de wind een paar meter van zijn plaats komen.
    Toegegeven dat ik het liefst met toestemming vlieg, hetgeen ik dan ook bij de foto aangeef.

Om alle twijfel weg te nemen: ik waardeer alle vormen van commentaar en zal de gever daar nooit op aanvallen. Wij werken allemaal aan de veiligheid.

Kanttekening: ik werk veel boven de poolcirkel en heb nog nooit problemen gehad met de autoriteiten. Ik weet dat op de Lofoten (met mijn toestemming) zelfs een foto van mij hangt bij Politi Solvaer, de plaatselijke controle van het havengebied. Of de Nederlandse veldwachters zo ver zullen gaan ........

#4 VikingRider 01, 20 feb 2018
    Laatst bewerkt: 20 feb 2018
  5. VikingRider 01

Lid geworden:
    9 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    56
    Of stond je aan de zuidpunt van IJmuiderslag? Ik weet natuurlijk niet wat je zoom mogelijkheden precies zijn.

Ik stond vlak bij de waterlijn, vlak bij de zuiderpier.

6. Eric-Jan

Eric-Jan Active Member

Lid geworden:
    11 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    153
    @VikingRider 01: Goed hoor, dat je de grenzen opzoekt en er de discussie over opzoekt

:) De autoriteiten kijken pas als je die helicopter hebt geraakt. Maar dan is die cirkel ineens ook glashard.
    Oplossing is dus natuurlijk zorgen dat je de helicopter niet raakt - of andersom. Dat moet je trouwens sowieso al doen, want als drone sta je onderaan de voedselketen als het gaat om voorrang in de lucht. Gelukkig maakt dat ding best veel herrie en komt -ie niet als een Apache net onder boomtophoogte op je af gesneld. Dus het valt allemaal nog wel mee met de "dreiging". Die is goed af te wenden.

Ik zou zelf de cirkel niet binnenvliegen. Sterker nog, ik ben daar eens geweest en toen speciaal naar de zuidpunt van IJmuiderslag gereden, omdat dat er net buiten valt. Betekent evengoed dat je dan over Natura2000 gebied gaat vliegen (en dat levert weer een hele andere discussie op), zoals ik toen deed en dat je een probleem hebt als je drone achter het hek ergens besluit te landen... Maar goed, dat was toen niet gebeurd en ik was ook alleen maar even 120m nagenoeg rechtstandig omhoog geweest om een shot van Haarlem tegen zonsondergang te proberen. Is toen niet geworden wat ik hoopte. Daarvoor had ik nog veel hoger gemoeten, maar dat weiger ik.

@Freeze Pictures: Ah, OK. Ik had van iemand anders gehoord dat het juist heel eenvoudig was om toestemming te krijgen, maar als Falco en jij het tegendeel beweren, dan zal dat niet. Nooit zelf geprobeerd in ieder geval. Ik zie ook bijna nooit daar een heli staan of vliegen, moet ik zeggen. Dus ik had wel het idee dat er niet zo moeilijk gedaan zou worden. Slechts een idee, dus.

Freeze Pictures vindt dit leuk.
  7. VikingRider 01

Lid geworden:
    9 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    56
    Dan blijft er voor mij toch nog een vraag: In hoeverre moet Aerets nog serieus genomen worden? DJI geofenching? Waar moeten wij (lees de beginnende piloten) vanuit gaan?

8. Freeze Pictures

Lid geworden:
    7 dec 2016
    Leuk Bevonden:
    23
    Ik heb uit nieuwsgierigheid ook Aeret app even op mijn telefoon gezet. Heliport staat er gewoon op, zij het heel licht aangegeven. Een tweede, kleinere cirkel in de grote heliport cirkel geeft ook iets aan maar ik snap niet wat ze met: Drone Operations: Unmanned aircraft (NOTAM EHAA B762) bedoelen. Het lijkt me een verbod aangezien een groot deel van deze kleinere cirkel zich op terrein Tata Steel bevindt.

Verder opvallend, een cirikel bij Bloemendaal/Santpoort/Haarlem die dan weer niet op de kaarten van www.veiligvliegen.nl of www.vliegjedroneveilig.nl of kadata.kadaster.nl/dronekaart/ staat. Staat overigens wel in de DJI Geofencing want toevallig, zaterdag kreeg ik er een melding van. Hierbij staat in Aeret: TSA 18 (TSA BLOEMENDAAL/OVERVEEN).

Ik zal me maar eens in deze afkortingen verdiepen.

9. Eric-Jan

Eric-Jan Active Member

Lid geworden:
    11 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    153
    De officiële bron is de wet luchtvaart met al zijn aanhangende regelgeving. In NL is LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) aangewezen als uitvoerende instantie voor luchtruimstructuur en procedures. Die geven eens per jaar - in maart, meestal - de officiële ICAO 1:500.000 VFR kaart Nederland uit. Bovendien publiceren zij het AIP. Dat is de berg tekst die daar bij hoort en vertelt wat je waar mag of moet doen.

Dat is de officiële bron, maar voor drone vliegen absoluut niet handig en bijzonder ouderwets, zo’n papieren kaart met vier-wekelijks een bijgewerkte tekst waarin onder andere alle wijzigingen op die kaart opgesomd worden.

Op de VFR kaart staat bovendien alleen een H bij een heliport en de drie kilometer er omheen moet je er zelf maar omheen tekenen. De kaart is dan ook niet bedoeld voor drone piloten, maar voor General Aviation.

Kaart: Netherlands 2017

AIP: AIS Publications
    (en dan de link naar Aeronautical Information Package)

Aeret doet het goed met het bijhouden van de voor drones relevante informatie op hun kaart. Praktisch gezien is dat de beste bron (hoewel dus een “afgeleide” van de officiële)
    DJI’s geofencing is een leuk idee, maar er klopt veel niet van.
    Een andere app die wel handig werkt is die van verzekeraar ASR. In hoeverre die goed up-to-date gehouden wordt, weet ik niet, want ik gebruik ‘m zelf eigenlijk niet.

In theorie komt de praktijk overeen met de theorie

10. Eric-Jan

Eric-Jan Active Member

Lid geworden:
    11 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    153
    Die TSA is een Temporary Segregated Area. Ligt over de erebegraafplaats en is alleen op 4 mei actief. Daar mag je dan niet overheen vliegen.
    Eenzelfde iets ligt over de Bijlmer, waar die 747 neergestort is. Ieder jaar op 4 oktober wordt daar een herdenking gehouden en dan houdt LVNL al het vliegverkeer daar weg.

Die NOTAM is een “NOtice To AirMen” en is een aankondiging van een ROC houder dat die daar gaat vliegen. Piloten (General Aviation bedoel ik dan) zijn verplicht bij hun vluchtvoorbereiding NOTAMs te raadplegen en middels die aankomdiging kan een gezagvoerder bepalen of hij al dan niet langs die plek wil vliegen en hoe hoog. Kans is vrij groot dat het hier gaat om het vriendje is die ik eerder bedoelde toen ik schreef dat ik van iemand gehoord had dat ze daar niet zo moeilijk doen bij die heliport. Hij doet veel opdrachten over de sluizen en bij Tata Steel.

In theorie komt de praktijk overeen met de theorie

11. Freeze Pictures

Lid geworden:
    7 dec 2016
    Leuk Bevonden:
    23
    Dank voor je uitleg. Top!

Deel Deze Pagina