Niet iedereen op de hoogte no fly zones!

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

M1chel

Member
Lid geworden
12 feb 2019
Berichten
67
Waarderingsscore
24
Punten
8
Locatie
Nederland
Goedemorgen,

Ik zat net lekker op de bank te genieten van mijn bakkie koffie en wat hoor ik, ja hoor een drone!
Ik in de achtertuin eens staan kijken en ja hoor daar zag ik hem omlaag gaan!
Ik ben toen eens gaan kijken of ik de piloot kon vinden en ja daar stond hij een oudere man had net een paar weken een andere drone en vertelde dat hij vaak in de wijk vloog! Toen ik hem vertelde dat dat niet mocht stond hij te kijken of hij water zag branden en vroeg van wie dat niet mocht!
Ik heb hem uit gelegd dat ondanks dat vliegveld Zestienhoven nog een eind weg is het grootste gedeelte van Barendrecht daar onder valt! En je daar apps en kaarten voor heb die aangeven waar je no fly zones hebt en laagvlieg zones! En dat hij misschien zich zou moeten verdiepen in de wetgeving voor het vliegen met drones!
Hij dacht dat hij overal gewoon mocht vliegen!

Het is een heel verhaal maar wat ik mij nou afvraag is waarom lichten winkeliers en verkopers webwinkels kopers van een drone niet wat beter in over regels die aan het vliegen met een drone vastzitten. Ik weet nog dat toen ik vorig jaar mijn drone kocht bij kameraexpress de verkoper daar geen woord over heeft gezegd, ik had van te voren veel zitten lezen hier over maar dat doet dus duidelijk niet iedereen!
Als ze dat misschien meer aandacht zouden geven bij de verkoop zou misschien een beetje zou afremmen voor sommige mensen om te kopen en zomaar doodleuk te gaan vliegen! Of eventueel een spotje op tv!
Hoe vaak zou zo iets gebeuren!
Deze mensen verzieken het voor iedereen die zijn brood ermee wil verdienen maar ook voor de recreatieve vliegers die zich wel aan de regels willen houden!



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: peterp0st
@M1chel Mee eens. Ik ben ook zo naïef geweest om zonder me eerst goed te informeren een drone te kopen dat was een tegenvaller want even de deur uit lopen en vliegen is er niet bij.Ik zie op het internet heleboel van dat soort reacties dacht zelfs hier op het forum iemand die overwoog z'n speeltje maar weer te verkopen. Maar ik zie ook van die illegale filmpjes als daar dan wat van gezegd wordt komt er zo'n zwak sociale reactie. Ik ben voorzichtig met de vergelijking dat met de auto ook wel eens door rood rijd enz. Als er steeds groeiende groep mensen niet aan de drone regels houden kan het zomaar zijn dat het recreatieven vliegen helemaal wordt verboden maar een totaal verbod op autorijden zie ik niet zo gauw gebeuren.
 
Als verkopers van drones erbij gaan vertellen waar je allemaal niet mag vliegen, dan koopt niemand een drone meer. Zo simpel is het. Zelfs als professional kan ik amper nog vliegen: als het geen CTR is dan is het wel bebouwing of natuurgebied. Nu krijg ik met m'n volledige ROC vergunning wel iets meer mogelijkheden, maar goed: dat vergt dan ook een investering van zo'n 15.000 euro.

Nu wordt het in theorie iets beter met de Europese regelgeving. In Open categorie A1 en A2 is er immers geen sprake meer van een verbod op het vliegen boven bebouwing (je moet wel afstand houden van mensen op de grond, hoeveel hangt af van het gewicht van je drone). Dat gaat dus nog wat worden. Reken maar op een hoop discussies over privacy en verstoring, als het zo ver is.
 
Ja ik snap dat dat dat bij verkoop lastig is maar omdat de regelgeving toch gaat veranderen en we straks recreatief ook een certificaat op zak moeten hebben zou het dan niet handig zijn dat de overheid daar meer aandacht aan besteed doormidden van een informatief filmpje op tv en social media!


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
zou het dan niet handig zijn dat de overheid daar meer aandacht aan besteed doormidden van een informatief filmpje op tv en social media!

Dat is handig voor mensen die te lui of te naief (hoi peterp0st ;)) zijn om zelf verantwoordelijkheid te nemen en zich in een hobby te verdiepen voordat ze er aan beginnen.
Om maar stelling in te nemen, ik vind niet dat daar mijn/ons belastinggeld aan besteed moeten worden. Informeren is niet gratis.
 
Ja ik snap dat dat dat bij verkoop lastig is maar omdat de regelgeving toch gaat veranderen en we straks recreatief ook een certificaat op zak moeten hebben zou het dan niet handig zijn dat de overheid daar meer aandacht aan besteed doormidden van een informatief filmpje op tv en social media!


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Niet doormidden, daar wordt het niet duidelijker van. Maar even serieus: is het dan zo'n grote moeite om je in je hobby te verdiepen? Fora gebruiken, filmpjes kijken, discussies volgen. Alleen dat is al een deel van je hobby, toch?
 
Niet doormidden, daar wordt het niet duidelijker van. Maar even serieus: is het dan zo'n grote moeite om je in je hobby te verdiepen? Fora gebruiken, filmpjes kijken, discussies volgen. Alleen dat is al een deel van je hobby, toch?

Ja grote vingers hè!
Maar dat is mijn idee ook maar dat is nou juist wat niet iedereen doet en zomaar gaat vliegen! En dat vind ik zo jammer!


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik vraag mij waar je je druk over maakt.
Het gevaar voor vliegtuigen? Want dat argument gebruik je.
Afhankelijk van de vlieghoogte zou ik dat kunnen begrijpen maar tot 30 meter hoog niet, daar komt echt geen vliegtuig (in Barendrecht).

Of het gaat je om de privacy, maar dat lijkt mij niet. Tenslotte mag je straks met de nieuwe regelgeving over bebouwing vliegen ( met bepaalde categoriën).

Of het gaat je om de regelgeving zelf. Het is tenslotte verboden. Maar daar hebben we politie en handhavers toch voor?

Verzonden met mijn Nokia 7 plus en de Dronepilots.nl app
 
Waar het mij om gaat is dat er meer aandacht aan gegeven zou kunnen worden dat wij als recreatieve vlieger ook met regelgeving te maken hebben en dat je niet zomaar kan doen en laten met zo’n drone waar je zin in hebt!
Je heb in Nederland nog best wel leuke plekken waar je kan vliegen en het zou jammer zijn dat ook minder wordt omdat mensen van niets weten en zomaar iets gaan doen! Hier komen politie heli’s en trauma heli’s zo laag over dat je de bemanning haast koffie kan aanreiken dus er vliegt hier zat! Die CTR is er niet voor niets en is er dat bepaalde mensen veilig hun werk kunnen doen en geen drone willen tegenkomen, daar moet je respect voor hebben!
En iemand ergens op aanspreken en uitleg geven vind ik normaal, de beste man was mij er dankbaar voor en ging eens googelen!


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: peterp0st
Dat is handig voor mensen die te lui of te naief (hoi peterp0st ;)) zijn om zelf verantwoordelijkheid te nemen en zich in een hobby te verdiepen voordat ze er aan beginnen.
Om maar stelling in te nemen, ik vind niet dat daar mijn/ons belastinggeld aan besteed moeten worden. Informeren is niet gratis.
@Sjakie Ik was in eerste instantie helemaal niet van plan om van het vliegen een hobby te maken, gewoon een speledingetje om een leuk filmpje te maken bv waar ik werk of woon net zo goed als wanneer je een fototoestel koopt je hem af en toe gebruikt om wat dierbare gebeurtenissen vast te leggen.Dat het met de drone een ander verhaal is me nu wel duidelijk maar ik laat me door de eerste tegenvallers niet uit het veld slaan.Ik vind het juist leuk om me er verder in te verdiepen, over te lezen, YouTube filmpjes te bekijken, Facebook pagina's bekijken, websites over drones te bekijken op dit forum informatie winnen etc.De laatste dagen hebben we op een mooi plekje kunnen oefenen, we maken er een leuk dagje van ipv dat in het plantsoentje achter mijn huis ga vliegen (want dat mag dus niet) Ik vind het allemaal heel indrukwekkend wat voor techniek er in zo'n klein apparaat zit maar ook de beelden die die maakt geweldig om de wereld te bekijken van uit een heel ander perspectief.Ik kan niet in de toekomst kijken maar voorlopig blijf ik er nog mee bezig en respecteer ik de voorschriften want, dat zei al in eerdere reactie, als er heleboel mensen die regels gaan overtreden is de kans groot dat het recreatieve drone vliegen verboden wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: gvpoeijer
Ik vind het juist leuk om me er verder in te verdiepen, over te lezen, YouTube filmpjes te bekijken, Facebook pagina's bekijken, websites over drones te bekijken op dit forum informatie winnen etc.

En zo hoort het toch ook? Een hobby moet leuk zijn. En als dit een hobby met risico's voor jezelf en (vooral) voor anderen is, mag je ook verwachten dat de hobbyist zich verdiept in die risico's.