nieuw, blanco en vol (onmogelijke) vragen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

voetbalfan

New Member
Lid geworden
24 nov 2020
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
56
Locatie
Enschede
Goedemiddag, ik ben Frank, voetbalfan. Ik ben pupillencoördinator bij een voetbalvereniging en we werken hard aan klantenbinding en uitstraling. Om die uitstraling kracht bij te zetten proberen we wel eens foto’s te maken van gezellig drukke velden (max 180 kids tot 12 jaar op de velden) maar omdat dat zo ééndimensionaal is komt het op foto’s niet zo mooi over. En toen hadden we bedacht dat een kort filmpje van bovenaf een betere sfeerimpressie kan geven. En dat kun je mooi doen met een drone. Iemand in onze staf beschikt over een DJI Mavic Pro maar kan er niet mee vliegen. Daar kun je wat mee, zo weet ik intussen. Dus dan ga je op zoek naar alle mogelijkheden. Ik weet dat het complex van onze vereniging binnen een tijdelijke vluchtrestrictie valt die over 3 weken afloopt. Maar dan, mag je zomaar gaan vliegen of heb je een brevet nodig, En boven een sportveld, mag je daar vliegen boven groepen mensen?

Daar krijg ik verschillende zoekresultaten op. Realistisch denkend maar tegelijkertijd op zoek naar kansen denk ik dat we iets kunnen, maar dan gaat het misschien wel over een vergunning om boven sportevents te mogen vliegen. En vooral niet in het donker. Dus de avondtrainingen zou ik niet kunnen filmen maar op zaterdagen als er onderling gevoetbald wordt, dan weer wel. Mochten we daar een mooi filmpje uit kunnen halen dan gaat die op Instagram, Facebook en op de website. En dan wil je niet dat de vereniging achteraf aangesproken of zelfs beboet wordt omdat er iets gedaan is wat niet mag.

En dan ook: als ik met een drone van (volgens mij) minder dan 1 kg wil vliegen náást een groep mensen (dus filmend vanuit vogelvlucht) en op maximaal zeg, 30 meter hoogte, hoe kom ik daar nou achter of dat mag? Eerlijk gezegd weet ik niet waar ik de vraag moet stellen, Internetten op google en Rijksoverheid geven me geen duidelijk antwoord. Van de ene kant denk ik dat de organisaties die daar over gaan me vriendelijk uitlachen met zo’n truttige vraag. Maar ja. Pakt het anders uit dan riskeren we een boete tot € 7800. Is hier iemand die me kan bijpraten?
 
Hoi Frank,

Er zijn beslist mogelijkheden!

Profiteer ervan dat jullie in de vereniging al over een uitstekende drone beschikken!

Neem zelf eens de controller ter hand en ga oefenen met vliegen, het is echt niet moeilijk!
En als je nou echt niet durft, dan vraag eens bij de "A" jeugd, daar loopt beslist een knul rond die wel met gamen en zo, een controller heeft vastgehouden.

Recht van boven zou ik niet doen, dan heb je weer dat platte beeld wat je al eerder beschrijft.

Mijn advies zou zijn om, niet boven het voetbalveld te vliegen maar er naast, dus boven een parallel leeg oefenveld. Dan heb je geen risico met vliegen boven mensenmassa's.

Let natuurlijk wel op vlaggenmasten en lichtmasten die nogal eens langs de lijn staan.

Het zullen beslist niet meteen cinematografische beelden zijn maar voor jullie doel zeker goed bruikbaar en een mooie aanvulling op de foto's op 1,70 meter hoogte vanaf de lijn.

Met wat oefenen hebben jullie als amateurs een goedkope VAR!!!
Hahaha

Succes,

Ruud
 
Dankjewel voor je reactie Ruud!
Oefenen moet lukken, de playstationgeneratie inschakelen ook.
Jij ziet geen restricties als het gaat over regelgeving en gebruik?
 
Hoi Frank,
Zolang je op afstand blijft van mensenmassa's, dan wel.

Het is geen probleem om over een klein groepje heen te vliegen mits jij hun kunt aansturen.
Zet er voor de veiligheid een spotter bij die in geval van een foute vlieg beweging het groepje kan waarschuwen en opzij kan sturen indien de drone te kortbij komt.
Jullie voetbal terrein is naar ik aanneem geen openbare sportaccommodatie, als in Jan en alleman komt te pas en te onpas over het terrein heen marcheren?

Voor de beste beelden, vlieg met de zon in de rug of van opzij. Zon recht van voren in de lens geeft lichtvlekken en ook de sensoren van de drone zullen gaan denken dat er een obstakel vlak voor de mavic is en stoppen elke vliegbeweging.

Ik zou je heel graag komen helpen, maar om 2,5 uur te gaan rijden gaat me een beetje te ver.

Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: voetbalfan
Zou je hier een filmpje of een paar foto's willen posten als je hebt gevlogen?

Veel plezier, en succes!

Ruud