Nieuw hier, met de Reely GeNii mini GPS (ftp)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Bram71

New Member
Lid geworden
19 sep 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
11
Punten
3
Locatie
Kennemerland
Zoals mijn naam al doet vermoeden, ben ik 71 jaar, heb vanaf 1973 met RC heli's en gewone kisten gevlogen, maar moest daar om diverse gezondheidsredenen zo'n 25 jaar geleden mee stoppen.
Na 3x een Drone te hebben gekocht via BOL.com (in 2 weken tijd)...moest ik die telkens weer terugsturen omdat hij het niet deed of ik zag dat er een gebruikte drone in de verpakking zat, iets wat ik BOL niet aanreken, omdat zij die spullen via een derde verkopen....geld terug ging snel, dus daar geen klacht over.

Deze week kocht ik via Conrad een Reely GPS mini GeNii rtf van 195 euro en weegt 249 gram...met een goedwerkende gimbal en SD slot in de drone (en niet via je mobieltje opslaan, want veel minder kwaliteit), ik ben 3 dagen binnen bezig geweest omdat er in de beschrijving staat dat de drone voor zowel binnen als buiten geschikt is.

Oke, dus dan heeft hij geen GPS signaal nodig om binnen ermee te kunnen oefenen....het bleek overigens ook nog een probleem te zijn om via een mobieltje en de App de boel op te starten, de handleiding van 40 pagina's is in het Duits of Engels (niet in het NL's te krijgen), dus wat ik ook probeerde in of af te stellen, hij wilde binnen niks doen.

Dan maar de achtertuin in en na bijna 1 kwartier wachten had hij 7 satellieten te pakken...daarna op je mobieltje bij WIFI zowel de controller als de drone aanmelden op WIFI, maar telkens gooide WIFI er eentje uit...maar op een gegeven moment deed hij het toch en bleef keurig op 1,20 meter hoogte hangen, en de besturing werkte ook goed.

Maar daarna is mij dat niet meer gelukt....ik verdenk ook mijn mobieltje ervan dat hij problemen heeft met Android 10, de WIFI instellingen of zo, ik heb een Motorola 8+...dus mocht er hier iemand zijn die ook een drone heeft van dit merk, of weet wat ik moet instellen, dan houd ik mij aanbevolen.
 

Bijlagen

  • image (3).jpg
    image (3).jpg
    5,9 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Bram71>Maar al 5 minuten NA het plaatsen van mijn (lange) bijdrage was hij opeens verdwenen, niet echt een vriendelijke manier om hier binnen te komen.

Vreemd.
 
Ja, vreemd dat de bijdrage ineens weg was.

Maar desondanks: Welkom Bram! :)
 
Ja, vreemd dat de bijdrage ineens weg was.

Maar desondanks: Welkom Bram! :)
Dank je wel;) (ben blij dat hij nu wel is blijven staan)....ik hoop natuurlijk via dit forum wat wijzer te worden over deze drone, toen ik nog met RC heli's vloog...(eerst de Schluter Heli Baby en daarna de Bell 212 Twin Jet van Graupner).....was alles nog simpel, d.w.z. leren om hem in tegemoetkomende richting ''andersom'' te vliegen op je controller...dat schijnt nu niet meer nodig te zijn (headless mode of zo?)...ik ben allemaal niet zo bekend met deze nieuwe termen.

Maar ook en vooral hoe dat zit met WIFI...mijn huidige mobiel (de Motorola 8+) ontvangt op WIFI zowel de controller als de drone zelf...1 daarvan is dan verbonden maar wil ik de andere verbinden dan verbreekt hij die verbinding...zou dit liggen aan mijn mobiel, ik denk haast van wel, want zowel de drone als de controller zenden een WIFI signaal uit (blijkbaar), maar is dat ook nodig om gewoon een stukje te vliegen desnoods zonder GPS en WIFI...is jullie soms bekend welke mobiel goed bekend staat om zijn verbinding met drones (Samsung, Huawei, Nokia enz)...want mijn huidige mobiel heeft een barst in het scherm, dus ik moet toch een keer aan een nieuwe.
 
Maar al 5 minuten NA het plaatsen van mijn (lange) bijdrage was hij opeens verdwenen, niet echt een vriendelijke manier om hier binnen te komen.
Vreemd inderdaad. Ik heb hier nog niet eerder forumleden over horen klagen en het zal ook niemands bedoeling zijn om je berichten onvriendelijk te ruimen.

Anyway, welkom op het forum.
 
Ik zat de Reely GPS mini GeNi even te googelen, het is een Spark-clone, zelfde accubevestiging, armpjes, ledjes en de gimbal ziet er ook aardig het zelfde uit.
Ook verkocht onder de naam JJRC X9, beeldstabilisatie is niet super in de yoytubetest die ik zag.
 
Maar al 5 minuten NA het plaatsen van mijn (lange) bijdrage was hij opeens verdwenen, niet echt een vriendelijke manier om hier binnen te komen.
Dat komt doordat de forumsoftware eerste post van nieuwe leden scant en (zeker als dat bericht lang is, een link bevat of een bijlage bevat) in een goedkeuringswachtrij voor de moderatoren zet. Ik heb het bericht zojuist pas goedgekeurd (een moderator gaat ook wel eens een weekendje weg ;) )
Het bericht was dus niet echt verwijderd, maar slechts onzichtbaar voor niet-moderators. Maar ik snap wel dat dat enigszins frustreert, als je net zo je best hebt gedaan op een uitgebreid bericht. Ik hoop dat de uitleg dat weer een beetje goed maakt.

Welkom op het forum Bram71, en veel veilige vlieguren!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram71
Ja, dank voor het zoeken.....het is hem inderdaad en ik heb een filmpje gevonden van hem van een kwartiertje, met duidelijke uitleg (hoewel hij als een razende spreekt, mag wel wat rustiger) en nu zag ik ook HOE ik hem in de binnenmode moet gebruiken...mocht hij dat niet doen, dan gaat hij terug en wil ik een andere hebben...maar ik ben best onder de indruk van deze drone, als hij het zou doen.

 
Beste Eric-Jan, het is in orde hoor :)....moest ook even zoeken waar de smileys zitten en zo....op de 3 streepjes klikken dus.
 
Hallo forumleden, ik had eerder vandaag al een heel verhaal hier geschreven, mij voorgesteld, hoe oud ik ben enz enz....en dat ik sinds deze week een drone heb, na 25 jaar niet meer gevlogen te hebben met RC Heli's en vliegtuigen...sinds de jaren 70.
Maar al 5 minuten NA het plaatsen van mijn (lange) bijdrage was hij opeens verdwenen, niet echt een vriendelijke manier om hier binnen te komen.

Maar goed, ik probeer het nog een keer maar zal het wel meteen copieeren, zodat ik niet voor niks een half uur aan het typen ben.

Zoals mijn naam al doet vermoeden, ben ik 71 jaar, heb vanaf 1973 met RC heli's en gewone kisten gevlogen, maar moest daar om diverse gezondheidsredenen zo'n 25 jaar geleden mee stoppen.
Na 3x een Drone te hebben gekocht via BOL.com (in 2 weken tijd)...moest ik die telkens weer terugsturen omdat hij het niet deed of ik zag dat er een gebruikte drone in de verpakking zat, iets wat ik BOL niet aanreken, omdat zij die spullen via een derde verkopen....geld terug ging snel, dus daar geen klacht over.

Deze week kocht ik via Conrad een Reely GPS mini GeNii rtf van 195 euro en weegt 249 gram...met een goedwerkende gimbal en SD slot in de drone (en niet via je mobieltje opslaan, want veel minder kwaliteit), ik ben 3 dagen binnen bezig geweest omdat er in de beschrijving staat dat de drone voor zowel binnen als buiten geschikt is.

Oke, dus dan heeft hij geen GPS signaal nodig om binnen ermee te kunnen oefenen....het bleek overigens ook nog een probleem te zijn om via een mobieltje en de App de boel op te starten, de handleiding van 40 pagina's is in het Duits of Engels (niet in het NL's te krijgen), dus wat ik ook probeerde in of af te stellen, hij wilde binnen niks doen.

Dan maar de achtertuin in en na bijna 1 kwartier wachten had hij 7 satellieten te pakken...daarna op je mobieltje bij WIFI zowel de controller als de drone aanmelden op WIFI, maar telkens gooide WIFI er eentje uit...maar op een gegeven moment deed hij het toch en bleef keurig op 1,20 meter hoogte hangen, en de besturing werkte ook goed.

Maar daarna is mij dat niet meer gelukt....ik verdenk ook mijn mobieltje ervan dat hij problemen heeft met Android 10, de WIFI instellingen of zo, ik heb een Motorola 8+...dus mocht er hier iemand zijn die ook een drone heeft van dit merk, of weet wat ik moet instellen, dan houd ik mij aanbevolen.
Hallo bram zelf net 70 geworden, enkele tips heb zelf een sg906 ii beast, en spreek uit die ervaring over drones. Wel mijn A1/3 en A2 gehaald en in de jaren 70 gevlogen met modelvliegtuigen en ook nog een bijnaniet gebruikte Bell heli uit die tijd staan. Maar even een paar dingetjes:
Calibreren, je moet de Drone eerst kalibreren volgens de handleiding.
Wifi, de Drone heeft zelf een eigen wifi netwerk, je moet met je mobiel verbinding maken met wifi van de Drone. In een drukke wijk stoort de wifi van de huizen op de wifi van de Drone.
Headless mode moet je inschakelen heb ik zelf niet geprobeerd maar schijnt dat de Drone bestuurd wordt t.o.v de lijn tussen zender en Drone dus achteruit is naar je toe en vooruit van je af, links en rechts ook t.o.v die lijn. Ik hou meer van het ooit aangeleerde links en rechts omdraaien alshettoestel naar je toe vliegt.
Gps in je achtertuin is tenzij je een voetbalveld achter je huis hebt geen succes.
Flow mode of zoiets betekent zonder gps maat moet je ook inschakelen voordat de satellieten ingesteld zijn. Als niet flow mode of stabiele gps verbinding kun je niet opstijgen alleen de props laten draaien.
Certificaat heb je niet nodig maar misschien toch handig, als je geen problemen hebt met Engels kun je dit voor A1/3 gratis via Luxemburg doen
Veel plezier met je nieuwe aanwinst en ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram71
Hallo bram zelf net 70 geworden, enkele tips heb zelf een sg906 ii beast, en spreek uit die ervaring over drones. Wel mijn A1/3 en A2 gehaald en in de jaren 70 gevlogen met modelvliegtuigen en ook nog een bijnaniet gebruikte Bell heli uit die tijd staan. Maar even een paar dingetjes:
Calibreren, je moet de Drone eerst kalibreren volgens de handleiding.
Wifi, de Drone heeft zelf een eigen wifi netwerk, je moet met je mobiel verbinding maken met wifi van de Drone. In een drukke wijk stoort de wifi van de huizen op de wifi van de Drone.
Headless mode moet je inschakelen heb ik zelf niet geprobeerd maar schijnt dat de Drone bestuurd wordt t.o.v de lijn tussen zender en Drone dus achteruit is naar je toe en vooruit van je af, links en rechts ook t.o.v die lijn. Ik hou meer van het ooit aangeleerde links en rechts omdraaien alshettoestel naar je toe vliegt.
Gps in je achtertuin is tenzij je een voetbalveld achter je huis hebt geen succes.
Flow mode of zoiets betekent zonder gps maat moet je ook inschakelen voordat de satellieten ingesteld zijn. Als niet flow mode of stabiele gps verbinding kun je niet opstijgen alleen de props laten draaien.
Certificaat heb je niet nodig maar misschien toch handig, als je geen problemen hebt met Engels kun je dit voor A1/3 gratis via Luxemburg doen
Veel plezier met je nieuwe aanwinst en ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt
Hallo Leon,

dank voor je reactie...hier kan ik wat mee, ik reageer even met citaat zodat ik makkelijker jouw opmerkingen kan beantwoorden.

WIFI : Ja, daar had ik nog niet aan gedacht, in mijn woonwijk heb ik in Wifi op mijn mobieltje al 20 Wifi adressen en die van mijzelf staat in de woonkamer, die zou ik dus even kunnen uitzetten als ik in mijn woonkamer wil proefdraaien.....maar mijn mobiele telefoon ontvangt de WIFI van zowel de Controller als de Drone...eentje ervan maakt hij meteen contact mee, wil ik ze allebei inschakelen dan lukt dat niet, het is of de ene of de andere, ik weet ook niet welke er aan moet staan.

De handleiding is in het Engels of Duits en in beide talen ben ik niet echt goed, zeker niet met technische namen en zo.
En hoeveel satellieten moet een drone minimaal hebben wil hij een fix hebben, zoals een Navigatie (3 satellieten zijn dan al genoeg, maar staat hij wat langer aan dan zijn er meestal 10 of 11 aanwezig).

Er staat in het menu van de app (of in de handleiding) niks over calibreren van de GPS...wel de Compass Calibreren....en NU pas, nu ik even verder lees op pagina 35 (zo ver was ik nog niet gekomen) lees ik dat ik via de app wel eerst de drone eerst een aantal keren moet ronddraaien en daarna hetzelfde verticaal....kan je dit ook binnen doen, of MOET hij dan GPS ontvangst hebben?

En ja, tegenovergesteld vliegen heb ik natuurlijk na die bijna 25 jaar modelvliegen wel geleerd, maar een drone zie je in de lucht niet meer wat voor of achter is...ach, als ik maar met hem op een rustig veldje een stukje van 50 meter of zo kan vliegen, en dat ze tegenwoordig voor 2 a 300 euro een drone leveren met 2 axis gimbal camera en je op je mobieltje kan zien wat de drone ook ziet...dat hadden we vroeger allemaal niet...daarom wil ik gewoon eens een poging wagen en hoop uiteraard op hulp van ervaren dronevliegers (zoals jij).

Ik zit al driftig in de GAW te lezen, maar lees niks over FLOW Mode....wel staat in de beschrijving dat hij voor zowel binnen als buiten geschikt is, dus moet hij toch ook in mijn woonkamer kunnen vliegen??
En dat is mij nog steeds niet gelukt...ik zal de link naar de die handleiding hier plaatsen, misschien lees ik ergens overheen of zo?

 
Overigens zijn opeens vandaag de 2 andere bijdrages (zondag geplaatst) van mij weer verschenen op het forum (vreemd), gaarne weghalen door een moderator.
 
Hoi Bram
Even door de handleiding gebladerd, wifi moet je koppelen aan de controller, als je alles vanaf je mobiel wilt doen, ook de besturing wifi koppelen aan de Drone.
Binnen vliegen zie pagina 17 altitude flight mode, achteraan de manual staat nog een opmerking over optica flow mode wat ongeveer overeenkomt.
Misschien overbodig maar voor drones onder 250 gram met camera moet je je volgens mij wel registreren bij de rdw als operator .
Als Conrad geïnteresseerd is kan ik een nagenoeg perfecte Nederlandse vertaling voor ze maken met aanvullingen in ruil voor de Drone met 2 accu’s, eerste vereiste is voor het vliegen onder 250 gram is dat je de handleiding hebt gelezen en begrepen anders is het gevaarlijk
Succes en groetjes Leon
 
Hoi Bram
Even door de handleiding gebladerd, wifi moet je koppelen aan de controller, als je alles vanaf je mobiel wilt doen, ook de besturing wifi koppelen aan de Drone.
Binnen vliegen zie pagina 17 altitude flight mode, achteraan de manual staat nog een opmerking over optica flow mode wat ongeveer overeenkomt.
Misschien overbodig maar voor drones onder 250 gram met camera moet je je volgens mij wel registreren bij de rdw als operator .
Als Conrad geïnteresseerd is kan ik een nagenoeg perfecte Nederlandse vertaling voor ze maken met aanvullingen in ruil voor de Drone met 2 accu’s, eerste vereiste is voor het vliegen onder 250 gram is dat je de handleiding hebt gelezen en begrepen anders is het gevaarlijk
Succes en groetjes Leon
Hoi Leon,
Ja, dat ga ik uiteraard doen, met een camera hoef je met 247 gram geen vliegbewijs te hebben maar wel registreren bij de RDW...op dit moment is mijn 1e Reely onderweg (retour) naar Conrad en heb maandag dezelfde besteld zodat ik niet 2 of 3 weken moet wachten op een vervangende, ik verwacht hem morgen of overmorgen.
Pas als ik zeker weet welke drone blijft, ga ik hem aanmelden bij de RDW...ook een plaatje met naam (enz) erop maken lijkt mij verstandig.

Dit retourzenden komt omdat ik hem niet vertrouwde qua verbindingen leggen....ik kan wel wat Engels lezen hoor....maar technische namen die nu opeens langskomen bij een drone, moet ik dan via Google Translate even opzoeken dus duurt allemaal wat langer, mocht nu die 2e Reely dezelfde problemen hebben, zou het ook aan mijn mobiel kunnen liggen en niet aan de drone...even afwachten dus, maar je hebt mij al wat op weg geholpen, dank daarvoor.:)

Ik wil overigens gewoon met de controller vliegen en niet via handbewegingen of zo of met de mobiel zelf
 
Laatst bewerkt:
Dan wordt het nu misschien tijd om de titel van dit topic eens aan te passen?
 
...................
Welkom op het forum Bram71, en veel veilige vlieguren!
Ik reageer maar even hier in mijn eigen topic....Eric-Jan, ik zag je link naar je Blog en las daar dat je rond 2016 je brevet hebt gehaald voor een Chessna 172 (Gefeliciteerd !)....in 1978 was ik 28 jaar en maakte bij toeval kennis met ene Nico Schipper uit Hoorn, die lid was van de vliegclub Schiphol en via hem ben ik toen ook lid geworden en moest ik bij de Marechaussee op Schiphol Oost een toegangsbewijs halen, dat was in orde bleek na 2 weken (ze lichten je blijkbaar goed door) en kon zo dus ook bij Hangaar 9 komen en de club zelf uiteraard (met een bar), of de hangaar waar een Jumbo onderhoud kreeg, ik vergeet die paar jaar nooit meer.

Met Nico huurde ik dan een C172, of soms een C152 en we betaalden dan samen de huurprijs (toen 120 Gulden per uur) en de landingsrechten van Hilversum, Lelystad enz.
Met Nico heb ik in 2 jaar tijd 28 uur gevlogen, vooral veel landingen doen (landingsgeld was meen ik toen een Rijksdaalder per keer) en we vertrokken uiteraard vanaf oud Schiphol...op een gegeven moment zei Nico tegen mij dat ik qua praktijk het vliegen wel aardig onder de knie had (landen, koers houden, met zijwind landen enz), maar qua theorie bakte ik er niks van....kaarten met het weer snapte ik weinig van en dan diverse berekeningen doen (met alleen MULO heb je niet genoeg) lukte ook niet, dus het brevet halen kon ik wel vergeten, dat ging toen nog om beperkt A brevet zonder radio gesprekken voeren en alleen in NL vliegen, dat was dus mijn bedoeling.

Maar ik ontmoette tegelijkertijd ook (wijlen) mijn vrouw en in 1980 was zij in verwachting van onze eerste, inmiddels is dochter alweer 40...en kon ik de huur van een kist niet meer missen, maar zoals ik schreef, ik maakte toch al weinig kans op dat brevet vanwege te weinig opleiding.
De jaren erna had de KLM nog de z.g. ""Dagvlugjes"" waar je voor 90 euro kon meevliegen met een lijnkist van de KLM om lege stoelen te bezetten...dus heen en na een uur weer terug, ik nam dan uiteraard eerst mijn dochter mee en wat later onze zoon, zodat die meteen wisten hoe alles reilt en zeilt op Schiphol en ze te laten wennen aan het vliegen, je wist nooit van tevoren waar je naartoe ging, zo kwamen we in Athene, Zurich, Manchester enz terecht...ze zagen de alpen, het oude Athene...helaas stopte de KLM daar later mee.

Tegelijk was ik toen nog druk bezig met RC vliegen, zoals met de Bell 212 Twin Jet heli waar ik tijdens de GP van Zandvoort in 1978 tijdens het voorprogramma met die behoorlijk grote heli pal langs de Hoofdtribune vloog (ik had gele drijvers eronder zitten als landingsgestel en tegelijk om hem beter te kunnen volgen), vloog over de pits en landde weer op de baan pal voor de hoofdtribune.
Het zweet stond in mijn handen en klam zweet overal, maar alles was nog heel en niemand gewond....Jim Vermeulen, de toenmalige circuitdirecteur zei dat ik overal overheen of langs mocht vliegen...ik zou NU nooit meer zoiets in mijn hersens halen maar je was jong, hm? :eek:

Toen ik achter de pits stond met de Bell Heli vroeg Niki Lauda aan mij of dit nu moeilijk te besturen was, het leek hem wel een leuke hobby, toen zei hij dat hij even Emerson Fittipaldi zou roepen want die had mijn optreden niet gezien maar wilde (dacht hij) graag deze heli zien, hij scheen er zelf ook eentje te hebben..en ja hoor, daar kwam Emerson aan, stelde zich netjes voor (de 2-voudig wereldkampioen F1) en vroeg aan mij of hij even op het binnenterrein (dus pal achter de pits) een stukje mocht hoveren....inmiddels had een F1 fotograaf mij gesponsord (kreeg geld om een splinternieuwe Heli te kopen, mocht hij neerstorten), dus dat mocht van mij wel....hij liet hem 1,5 meter hoog hangen, een klein stukje voor en achteruit, na 3 minuten was het voorbij, ik had als vriendelijke eis dat ik dan even in zijn F1 auto mocht zitten (en nergens aankomen), ik ben lang en slank dus kon er wel makkelijk inkomen, goeiedag zeg, wat zit dat laag...en weinig bescherming voor die coureurs van toen (uiteraard ben ik een fervente van Max), maar ik heb wel mooi 1x in mijn leven in de F1 wagen van een Wereldkampioen mogen zitten.

Maar dit was een leuke ervaring in 1978 die ik nooit meer vergeet, kreeg zelfs van circuitdirecteur Jim Vermeulen nog 300 Gulden zo in het handje als dank voor het showen van de heli, ik mocht het jaar erop ook weer komen, maar ik durfde dit geen 2e keer te doen...met de RC Heli over 4 a 5000 mensen vliegen die daar zaten....brrr.

Dit is die heli, met een 10cc motor met geforceerde luchtkoeling en motor hing op zijn kop, deze rookt nogal en dat was nodig, want de carburateur stond rijk afgesteld omdat hij bij plotselinge acceleratie niet gewurgd werd (te arm qua brandstof), je hoort de motor ook tegen viertakken aan zitten, terwijl het een 2-takt motor is..ik vroeg mij toen al af of ik er geen elektromotor in kon bouwen, maar ja...gezin, kinderen, druk met werk enz.....dus is het nooit zover gekomen, maar ik vond wel een filmpje op YouTube met elektromotor en eigenlijk hoor je dan ook veel beter het mechaniek, bij de 10cc was het geluid van die motor erg storend...hier heb ik dus een beetje mijn historie en liefhebberij voor alles wat vliegt laten zien, mijn eerste lijnkist was in 1972 een Caravelle van Air France, daarna DC8, DC9, BAC111, B747 (1x New York in '76) en later vooral turboprops zoals de ATR-72


En hier een gereviseerde Bell 212 met elektromotor :
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Leont
...op dit moment is mijn 1e Reely onderweg (retour) naar Conrad en heb maandag dezelfde besteld zodat ik niet 2 of 3 weken moet wachten op een vervangende, ik verwacht hem morgen of overmorgen.
Pas als ik zeker weet welke drone blijft, ga ik hem aanmelden bij de RDW...ook een plaatje met naam (enz) erop maken lijkt mij verstandig.

...mocht nu die 2e Reely dezelfde problemen hebben, zou het ook aan mijn mobiel kunnen liggen en niet aan de drone...even afwachten dus, maar je hebt mij al wat op weg geholpen, dank daarvoor.:)

Ik wil overigens gewoon met de controller vliegen en niet via handbewegingen of zo of met de mobiel zelf
Of een tweedehands Spark via Marktplaats kopen, heel wat beter toch dan de Reely