Nieuwe donevlieger/fotograaf

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Bedoel je RTH ? Ben vanmorgen nog wezen oefenen en voor ik start laat ik eerst weer positie callibreren (voor zekerheid) ... en houd dat maar als vaste routine ...
Ben van plan nog veel te oefenen want moet leren om op kaart en camerabeelden te vliegen want als de Mini2 hoger komt tegen een heldere lucht is hij met het oog niet meer te onderscheiden... maar gaat goed komen ...
In ieder geval dank voor meedenken en tip
Groet
Joost
 
Het eerste wat ik altijd doe, is recht omhoog opstijgen en dan een rondje 360 graden om me heen kijken. Alle boomtoppen en hoge gebouwen moeten daarbij net onder de horizon zijn. (Zo weet ik dat ikzelf het hoogste punt ben. Als iets boven de horizon uit steekt, is het hoger dan ik.)

Dan kijk ik op mijn hoogtemeter en onthou die hoogte (tel er zelfs 10 meter bij) als 'veilige hoogte', voor o.a. RTH en quickshots.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vranz van Maaren
En ook die "gebruikstip" neem ik graag over ... dan zit je altijd save denk ik, dankje
Groet
Joost
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1621517906285.jpg
    FB_IMG_1621517906285.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 22
Bedoel je RTH ? Ben vanmorgen nog wezen oefenen en voor ik start laat ik eerst weer positie callibreren (voor zekerheid) ... en houd dat maar als vaste routine ...
Ben van plan nog veel te oefenen want moet leren om op kaart en camerabeelden te vliegen want als de Mini2 hoger komt tegen een heldere lucht is hij met het oog niet meer te onderscheiden... maar gaat goed komen ...
In ieder geval dank voor meedenken en tip
Groet
Joost
Ik bedoel idd RTH. Ik ben een drone vlieger vanaf het begin 2014 en toen heette dat Return To Launch.
Vond ik zelf duidelijker omdat je dan weet dat de drone terug keert naar je opstijgpositie en niet naar een andere locatie. Als je die destijds wilde instellen moest je dat dus nadrukkelijk doen. Maar goed, tijden veranderen.

Goed dat je zo bezig bent. Deed iedereen dat maar zo.
TIP: oefenen, oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
En niet gefrustreerd raken als je een keer crashed. What goes up must come down, one way or another. (en soms doet dat "pijn")
 
Hallo luitjes,
Ik heb nog een vraag, ik kreeg van iemand de tip om vanwege zichtbaarheid van Mini 2 er zwartgele sticker aan de onderkant op te plakken. Vraag aan jullie; is dat niet een ventilatie ingang? Kan het in de handleiding niet achterhalen.
B.v.d. voor enige uitleg
Joost
 
Als je die sticker ziet, sta je eronder. Dan zie je 'm ook zonder sticker wel.

Het is natuurlijk wel handig wanneer hij ondersteboven in het gras ligt... :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Volgens de EU-regels bent je verplicht kennis te hebben genomen van de handleiding van de fabrikant. Onder een opstijggewicht van 250 gram hoef je geen opleiding te volgen, maar vanwege de camera moet je je wel registreren als exploitant bij de RDW.

Loop vóór de eerste vlucht, en na een software/firmware update, álle instellingen van de software door. Met name van belang zijn de instellingen die bepalen wat de drone gaat doen bij een lege accu, bij verlies van verbinding met de remote control (RC) en als de piloot op de RTH-knop (return to home) drukt.

Controleer vooraf het gebied waar je gaat vliegen. Gelden er beperkende voorschriften. Waar zijn er obstakels en hoe hoog zijn die. Kies, zeker voor de eerste keren, een vlak terrein met voldoende ruimte, zonder obstakels.

Zorg voor volle accu's, ook van de RC. Controleer of de accu goed vast zit en of de propellers onbeschadigd zijn. Controleer of de drone voldoende GPS-satellieten ontvangt. Stijg niet op van metalen of metaal-houdende ondergronden (autodak, vloer of balkon met gewapend beton, etc.), of in de buurt van storende magneetvelden. Zorg dat je bij het opstijgen de wind in de rug hebt en de drone vóór je met de neus van je af. Controleer direct na het opstijgen of de richting van de neus van de drone op de kaart klopt met de werkelijkheid en of de drone correct reageert op álle bewegingen van de sticks.

Houd je aan de regels (die moet je dus ook kennen). Houd de drone in het zicht (VLOS). Dat voorbeeld hierboven "je bent aan het vliegen terwijl je met je auto 1 km verop gaat kijken waar hij is" is onzinnig. "Ben van plan nog veel te oefenen want moet leren om op kaart en camerabeelden te vliegen want als de Mini2 hoger komt tegen een heldere lucht is hij met het oog niet meer te onderscheiden... maar gaat goed komen ..." mag dus ook niet. Verder niet hoger dan 120 m en niet boven een verzameling van mensen vliegen.

Bij het vliegen met een drone kan er snel iets fout gaan. Meer kennis kan dat helpen voorkomen. Heel veel staat op Internet. Een cursus is nuttig omdat die de benodigde kennis verzameld en gestructureerd aanbiedt. Maar is niet gratis. Fora van drone-vliegers zijn uitermate nuttig omdat je daar kan leren van de ervaringen van anderen.

Het voorgaande betreft een aantal belangrijke punten, maar is beslist op geen stukken na compleet.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Volgens de EU-regels bent je verplicht kennis te hebben genomen van de handleiding van de fabrikant. Onder een opstijggewicht van 250 gram hoef je geen opleiding te volgen, maar vanwege de camera moet je je wel registreren als exploitant bij de RDW.

Loop vóór de eerste vlucht, en na een software/firmware update, álle instellingen van de software door. Met name van belang zijn de instellingen die bepalen wat de drone gaat doen bij een lege accu, bij verlies van verbinding met de remote control (RC) en als de piloot op de RTH-knop (return to home) drukt.

Controleer vooraf het gebied waar je gaat vliegen. Gelden er beperkende voorschriften. Waar zijn er obstakels en hoe hoog zijn die. Kies, zeker voor de eerste keren, een vlak terrein met voldoende ruimte, zonder obstakels.

Zorg voor volle accu's, ook van de RC. Controleer of de accu goed vast zit en of de propellers onbeschadigd zijn. Controleer of de drone voldoende GPS-satellieten ontvangt. Stijg niet op van metalen of metaal-houdende ondergronden (autodak, vloer of balkon met gewapend beton, etc.), of in de buurt van storende magneetvelden. Zorg dat je bij het opstijgen de wind in de rug hebt en de drone vóór je met de neus van je af. Controleer direct na het opstijgen of de richting van de neus van de drone op de kaart klopt met de werkelijkheid en of de drone correct reageert op álle bewegingen van de sticks.

Houd je aan de regels (die moet je dus ook kennen). Houd de drone in het zicht (VLOS). Dat voorbeeld hierboven "je bent aan het vliegen terwijl je met je auto 1 km verop gaat kijken waar hij is" is onzinnig. "Ben van plan nog veel te oefenen want moet leren om op kaart en camerabeelden te vliegen want als de Mini2 hoger komt tegen een heldere lucht is hij met het oog niet meer te onderscheiden... maar gaat goed komen ..." mag dus ook niet. Verder niet hoger dan 120 m en niet boven een verzameling van mensen vliegen.

Bij het vliegen met een drone kan er snel iets fout gaan. Meer kennis kan dat helpen voorkomen. Heel veel staat op Internet. Een cursus is nuttig omdat die de benodigde kennis verzameld en gestructureerd aanbiedt. Maar is niet gratis. Fora van drone-vliegers zijn uitermate nuttig omdat je daar kan leren van de ervaringen van anderen.

Het voorgaande betreft een aantal belangrijke punten, maar is beslist op geen stukken na compleet.
Maar ... het mag wel leuk blijven toch ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz en Sjakie
Maar ik ben geen 14-jarige puber ... heb heel veel vooronderzoek gedaan .. om terdege hiermee te beginnen ...
 
Ik heb hierboven geen enkel bericht gezien dat zegt of suggereert dat je een 14-jarige puber zou zijn. Advies vragen is heel verstandig en het is aan jou om te gebruiken waar je je voordeel mee zou kunnen doen.
 
Hallo allen,
Ik ben erg blij met UAV Forecast maar bij de "Sat vergrendeld" staat Galileo standaard uit. Mag je die mee inschakelen want ik las dat die met name voor navigatie is en waarom zou die dan uit staan ... ben blij met enige info/hulp
B.v.d.
Joost
 
Ik gooi deze even in de herhaling...

Hallo allen,
Ik ben erg blij met UAV Forecast maar bij de "Sat vergrendeld" staat Galileo standaard uit. Mag je die mee inschakelen want ik las dat die met name voor navigatie is en waarom zou die dan uit staan ... ben blij met enige info/hulp
B.v.d.
Joost
 
Ik gooi deze even in de herhaling...

Hallo allen,
Ik ben erg blij met UAV Forecast maar bij de "Sat vergrendeld" staat Galileo standaard uit. Mag je die mee inschakelen want ik las dat die met name voor navigatie is en waarom zou die dan uit staan ... ben blij met enige info/hulp
B.v.d.
Joost
Er is natuurlijk niks op tegen om die in te schakelen. Maar de vraag is even of jouw drone gebruik maakt van de Galileo satellieten. Is dat niet het geval, dan heb je ook niet zoveel aan die UAV Forecast informatie.
 
Prima, dankjewel, heb ik verkeerd gezocht...
ga ik dankbaaar gebruik van maken
mvgr
Joost