Nieuwe donevlieger/fotograaf

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jvsnld

New Member
Lid geworden
7 mei 2021
Berichten
23
Waarderingsscore
4
Punten
3
Leeftijd
70
Locatie
Alphen aan den Rijn
Ik heb een (prangende) vraag, ik heb sinds kort een DJI Mini2, is het nu aan te bevelen om de basiscursus van Drone Basic Light te volgen? Ik begreep dat het niet moet maar hou me aanbevolen voor tips
Mvgr
Joost
 
Er zijn meerdere aanbieders. Kijk even op de site van de Rijskoverheid voor de aanbieders die ook opleiden voor de erkende A1/A3.
De kennis is leuk en nuttig, maar niet persé noodzakelijk voor een DJI mini 2.

Edit: ik zie dat op de website van Coolblue eigenlijk alles al staat wat je moet weten. De keuze is aan jou.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vranz van Maaren
Ha die Joost,

Welkom hier bij ons clubje enthousiastelingen.

Zeker is het opdoen van kennis een belangrijk onderdeel om met onze hobby te gaan starten, maar zoals je al aangaf niet verplicht.
Zoals er meer dingen in het leven niet verplicht zijn maar wel verstandig: je begint toch ook met die zijwieltjes aan je 1e fiets nietwaar?

Met de aanschaf van je Mini 2 heb je een mooi en kostbaar stukje techniek in handen.
Door kennis op te doen leer je meer eruit te halen en ook meer plezier eraan te beleven.
Daarom heb je dat ding gekocht, toch?

Je kunt ervoor kiezen om zo een cursus te doen, maar ook dit forum is als een zwembad vol kennis en ervaring, je bent uitgenodigd als lid om erin te springen en te profiteren dat jezelf niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden. :cool:
Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: Vranz van Maaren
Hallo Ruud,
Dank voor je aardige en nuttige reactie, het weet werkt niet echt mee dus de "maidenflight" moet nog plaats vinden, zoek dan ook een rustig moment op een heeeel rustige open plek maar gaat lukken hoor...
Mvgr
Joost
 
  • Leuk
Waarderingen: Aad 2
Joost,

je mag ermee vliegen zonder cursus. Lezen, leren, oefenen en vooral genieten. Zalige hobby. Welkom.

Mvg,
Tom
 
  • Leuk
Waarderingen: Jvsnld
zo mijn eerste maagdelijk vlucht gedaan, en al geleerd dat er veel geoefend dient te worden :)
het kan er alleen maar van beter worden :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jvsnld
Ha Jan,

Mooi filmpje.
We zijn allemaal zo begonnen met vliegen.
Ziet er verder prima uit.
Groetjes
Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: Jvsnld
Voor mij was de beste manier om iemand te laten helpen die al ervaring heeft.
Ik ben 54 jaar geleden begonnen met rc vliegen en heb van hem de "kneepjes van het vak" geleerd.
Het grote voordeel is dat het gratis is en je nieuwe speeltje in eigen handen houdt.
Om te leren vliegen met een DJI MINI 2 is er een ZEEEEER eenvoudig, zolang je maar het geduld kunt opbrengen om niet alles tegelijk te willen. B)
Mijn advies is dus: Zoek iemand in je buurt met ervaring. Succes.
Onthoud wel dat er altijd een moment komt dat je speeltje crashed. Er zit niet voor niets een extra setje props bij. o_O
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HPT
als er een camera op de drone zit moet je wel een brevet halen, ik heb zelf online de cursus in Luxemburg gedaan , zet je pc op engels altijd vertalen en het is gemakkelijk te doen.
gaat in modules dus iedere keer een paar vragen over een hoofdstuk
heb je geen camera zou ik het toch ff doen dan weet je ook wat de regeltjes zijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,
Dan wordt het weer twijfelen.. andere zeggen ook dat het niet hoeft voor de Mini 2 ? En zoja heb je dan een link? Verdere info van andere wordt ook op prijs gesteld
Mvgr
Joist
 
las er een camera op de drone zit moet je wel een brevet halen, ik heb zelf online de cursus in Luxemburg gedaan , zet je pc op engels altijd vertalen en het is gemakkelijk te doen.
gaat in modules dus iedere keer een paar vragen over een hoofdstuk
heb je geen camera zou ik het toch ff doen dan weet je ook wat de regeltjes zijn
Nee dit is niet waar, bij drones lichter dan 250 gram hoef je geen vliegbewijs te halen.
Wel moet je je registreren als exploitant bij de RDW.
 
Klopt helemaal Klaas
@ Joost: Misschien heb je hier iets aan.
 

Bijlagen

  • Droneregels per 31 dec 2020.jpg
    Droneregels per 31 dec 2020.jpg
    319,2 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Hallo Joost, ik ben zelf ook net nieuw hier en net begonnen met het vliegen met de DJI Mini 2. Tot nu toe vind ik het vliegen met de drone heel erg leuk om te doen. Op Youtube heb ik een aantal hele nuttige en uitgebreide video's bekeken over de DJI Mini 2, waarin ook wordt uitgelegd waar je op moet letten o.a. voor je maiden flight. Zoals deze. Er is heel veel informatie online te vinden. Echt voldoende om te beginnen. Maar een training kan natuurlijk nooit kwaad.

Belangrijk is iig om te zorgen dat je goede GPS-ontvangst hebt voor je opstijgt en je de Return-to-home-hoogte zo hebt ingesteld dat als je die moet gebruiken, de mini2 nergens tegenaan vliegt. Sowieso een heel goed idee om een grote open ruimte op te zoeken waar je geen kwaad kan. Zoals een weiland of leeg sportveld. En natuurlijk even kijken op de app of website GoDrone zodat je een plek kiest waar je ook echt mag vliegen. En je registreren bij de RDW. Ik vond het allemaal prima te doen met de info die ik online vond, vooral op Youtube. Veel plezier!
 
goedemorgen THJ,
dank voor je aardige bericht en zal het filmpje bekijken. Had er zelf ook al paar gevonden en inderdaad al veel aan gehad. Beetje vervelend nu dat het weer niet mee speelt maar gaat best goed komen. Go Drone gebruik ik ook en de RTH heeft bij mij veel aandacht. Ik heb nog een ondersteunende app erbij gehaald ( tip uit een filmpje) nl. UAV Forecast (in NL) en daar kun je ook handige dingen instellen en gelijk zien of je kunt gaan vliegen... registratie bij RDW is ook geregeld dus nu dat weer nog op laten knappen. Veel pelzier en Groet, Joost
 
goedemorgen THJ,
dank voor je aardige bericht en zal het filmpje bekijken. Had er zelf ook al paar gevonden en inderdaad al veel aan gehad. Beetje vervelend nu dat het weer niet mee speelt maar gaat best goed komen. Go Drone gebruik ik ook en de RTH heeft bij mij veel aandacht. Ik heb nog een ondersteunende app erbij gehaald ( tip uit een filmpje) nl. UAV Forecast (in NL) en daar kun je ook handige dingen instellen en gelijk zien of je kunt gaan vliegen... registratie bij RDW is ook geregeld dus nu dat weer nog op laten knappen. Veel pelzier en Groet, Joost
UAV Forecast is inderdaad handig. Daarnaast heb ik zelf ook aantal Apps zoals
- AirMap
- Drone Buddy
- Airhub

In grote lijnen allemaal hetzelfde. Echter bij veel Apps moet je abonnementen afsluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: THJ
Oke leuk
Ga ik die ook eens bekijken, dankjewel
Grts
Joost
Vergeet vooral je RTL goed te "onderhouden".
Je mini gaat nl standaard altijd terug naar waar hij opgestegen is.
Voorbeeld: je bent aan het vliegen terwijl je met je auto 1 km verop gaat kijken waar hij is en waar je hem nu weer naar toe wilt laten vliegen.
Dan k*t......... RTL "kicked in".
En je speelgoedje gaat dus, heel goed luisterend, terug naar de plaats waar hij is opgestegen (een km verder terug, maar waar was dat ook al weer precies?.....)